Tot eind juni zijn er 23.024 aanvragen voor een EV-premie binnengekomen, waarvan 10.050 van particulieren en de rest van bedrijven. Bij die aanvragen ging het om 13.080 batterij-aangedreven auto’s en 9.937 plug-ins, aldus de overheidsdienst voor economie en uitvoercontrole Bafa. Voor de eerste categorie is maximaal 4.000 euro beschikbaar, voor hybride-auto’s is de subsidie hooguit 3.000 euro.

De regering, die de regeling samen met de autofabrikanten betaalt, ging er vorig jaar nog van uit dat er tot het eind van de looptijd in 2019 zeker 300.000 aanvragen binnen zouden komen. Dat aantal lijkt echter bij lange na niet gehaald te worden. Ook het doel om in 2020 in Duitsland een miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben is ver uit het zicht verdwenen. "Dat doel was ook erg ambitieus," zegt voorzitter Andreas Obersteller van Bafa. Hij noemt de bekende redenen waarom elektrisch rijden nog niet écht aanslaat: de auto’s zijn te duur, er zijn te weinig laadpunten en het bereik van de auto’s is voorlopig nog te gering.