Achtergrond: Merkel is verstrengeld met de Duitse auto-industrie

De Duitse bondskanselier Angela Merkel is meer dan goede maatjes met Matthias Wissmann, de machtige voorzitter van het Verband der Automobilindustrie. Wissmann en Merkel zaten in de jaren negentig notabene in dezelfde regering, hij als minister voor transport, zij als staatssecretaris voor milieu.

Achtergrond: Merkel is verstrengeld met de Duitse auto-industrie

Het tweetal noemt elkaar nog altijd vaak bij de voornaam en zegt ook ‘du’ in plaats van het formele ‘Sie’. "Door die verstrengeling is de auto-industrie niet zo streng gereguleerd en gecontroleerd als eigenlijk zou moeten," zegt Kamerlid Johannes Kahrs van regeringspartij SPD dan ook.

Met die beschuldigingen is het Duits auto-kartelschandaal verder tot de hoogste kringen in het land doorgedrongen. De regering heeft voor woensdag een crisisconferentie met de grote autofabrikanten georganiseerd om de schandalen en de gevolgen voor het land te bespreken maar bondskanselier Angela Merkel weigert daarvoor van vakantie terug te komen. Kahrs, en anderen, denken dat dat komt door haar nauwe banden met de autosector. "Nu de autosector in een diepe crisis terecht is gekomen, dient de kanselier persoonlijk bij het topoverleg aanwezig te zijn. Haar nauwe banden met Wissmann mogen dat niet in de weg staan. Ze bemoeit zich persoonlijk met de vluchtelingen, met Europa, de autosector is veel belangrijker voor de toekomst van ons land. Meer dan 800.000 mensen zijn daar voor hun werk afhankelijk van," voegt hij er op suggererende toon aan toe.

De conferentie ‘Nationale Forum Diesel’ is bijeen geroepen door minister Alexander Dobrindt van transport en zal in ieder geval wel worden bijgewoond door de minister-presidenten van verschillende grote deelstaten. Of ook die premier van Nedersaksen aanwezig is, is nog niet duidelijk. Hij speelt immers een dubbelrol want aan de ene kant moet hij de economie en het milieu in bescherming nemen maar aan de andere kant is zijn staat ook één van de grootste aandeelhouders in de Volkswagen Groep. Dobrindt hoopt van VW en de collega’s toezeggingen te krijgen hoe ze de uitstoot van gevaarlijke stoffen van hun dieselauto’s legaal denken terug te dringen. Maar meer nog wil hij horen hoe VW en haar zustermerken, BMW en Daimler zich nog beter voorbereiden op een toekomst met elektrische auto’s en autonoom rijden en mogelijk zonder benzine of diesel.

Het kartelschandaal, dat toch hoofdzakelijk aan dieselgate gelinkt is, breidt zich ondertussen verder uit. Volgens Duitse media is ook de grote toeleverancier Robert Bosch nadrukkelijk bij het afsprakencircuit betrokken geweest. Bosch zou al in oktober 2006 voor een groep hoge automanagers uitleg hebben gegeven over technieken om de uitstootgassen van dieselmotoren te reinigen. Daarbij ging het niet alleen om de vraag hoe je het beste om kunt gaan met Adblue maar zou ook het sjoemelen met software zijn besproken. Volgens Der Spiegel, dat het kartel als eerste onthulde, heeft Bosch inmiddels zelf informatie aan het Bundeskartelambt overgedragen. Bosch zelf zegt echter dat het tot nu toe geen verzoeken om informatie van de karteldiensten in Berlijn of Brussel heeft gekregen, maar wat niet is kan nog komen.

En verder hebben aasgierige Amerikaanse en Canadese schade-advocaten wegens het kartelschandaal nu al weer namens grote groepen automobilisten een reeks claims ingediend – zogenaamde class actions – tegen alle Duitse automerken. Eén van hen is Steve Berman die eerder het team leidde dat van VW miljarden aan schadevergoedingen heeft los gekregen rond dieselgate en die inmiddels ook Mercedes-Benz heeft aangepakt. "We moeten nog verdere informatie krijgen over welke producten precies bij de kartelafspraken betrokken waren," zegt hij in eerste instantie. "Maar we volgen de ontwikkelingen in Duitsland op de voet."

Achtergrond: Merkel is verstrengeld met de Duitse auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Merkel is verstrengeld met de Duitse auto-industrie

De Duitse bondskanselier Angela Merkel is meer dan goede maatjes met Matthias Wissmann, de machtige voorzitter van het Verband der Automobilindustrie. Wissmann en Merkel zaten in de jaren negentig notabene in dezelfde regering, hij als minister voor transport, zij als staatssecretaris voor milieu.

Achtergrond: Merkel is verstrengeld met de Duitse auto-industrie

Het tweetal noemt elkaar nog altijd vaak bij de voornaam en zegt ook ‘du’ in plaats van het formele ‘Sie’. "Door die verstrengeling is de auto-industrie niet zo streng gereguleerd en gecontroleerd als eigenlijk zou moeten," zegt Kamerlid Johannes Kahrs van regeringspartij SPD dan ook.

Met die beschuldigingen is het Duits auto-kartelschandaal verder tot de hoogste kringen in het land doorgedrongen. De regering heeft voor woensdag een crisisconferentie met de grote autofabrikanten georganiseerd om de schandalen en de gevolgen voor het land te bespreken maar bondskanselier Angela Merkel weigert daarvoor van vakantie terug te komen. Kahrs, en anderen, denken dat dat komt door haar nauwe banden met de autosector. "Nu de autosector in een diepe crisis terecht is gekomen, dient de kanselier persoonlijk bij het topoverleg aanwezig te zijn. Haar nauwe banden met Wissmann mogen dat niet in de weg staan. Ze bemoeit zich persoonlijk met de vluchtelingen, met Europa, de autosector is veel belangrijker voor de toekomst van ons land. Meer dan 800.000 mensen zijn daar voor hun werk afhankelijk van," voegt hij er op suggererende toon aan toe.

De conferentie ‘Nationale Forum Diesel’ is bijeen geroepen door minister Alexander Dobrindt van transport en zal in ieder geval wel worden bijgewoond door de minister-presidenten van verschillende grote deelstaten. Of ook die premier van Nedersaksen aanwezig is, is nog niet duidelijk. Hij speelt immers een dubbelrol want aan de ene kant moet hij de economie en het milieu in bescherming nemen maar aan de andere kant is zijn staat ook één van de grootste aandeelhouders in de Volkswagen Groep. Dobrindt hoopt van VW en de collega’s toezeggingen te krijgen hoe ze de uitstoot van gevaarlijke stoffen van hun dieselauto’s legaal denken terug te dringen. Maar meer nog wil hij horen hoe VW en haar zustermerken, BMW en Daimler zich nog beter voorbereiden op een toekomst met elektrische auto’s en autonoom rijden en mogelijk zonder benzine of diesel.

Het kartelschandaal, dat toch hoofdzakelijk aan dieselgate gelinkt is, breidt zich ondertussen verder uit. Volgens Duitse media is ook de grote toeleverancier Robert Bosch nadrukkelijk bij het afsprakencircuit betrokken geweest. Bosch zou al in oktober 2006 voor een groep hoge automanagers uitleg hebben gegeven over technieken om de uitstootgassen van dieselmotoren te reinigen. Daarbij ging het niet alleen om de vraag hoe je het beste om kunt gaan met Adblue maar zou ook het sjoemelen met software zijn besproken. Volgens Der Spiegel, dat het kartel als eerste onthulde, heeft Bosch inmiddels zelf informatie aan het Bundeskartelambt overgedragen. Bosch zelf zegt echter dat het tot nu toe geen verzoeken om informatie van de karteldiensten in Berlijn of Brussel heeft gekregen, maar wat niet is kan nog komen.

En verder hebben aasgierige Amerikaanse en Canadese schade-advocaten wegens het kartelschandaal nu al weer namens grote groepen automobilisten een reeks claims ingediend – zogenaamde class actions – tegen alle Duitse automerken. Eén van hen is Steve Berman die eerder het team leidde dat van VW miljarden aan schadevergoedingen heeft los gekregen rond dieselgate en die inmiddels ook Mercedes-Benz heeft aangepakt. "We moeten nog verdere informatie krijgen over welke producten precies bij de kartelafspraken betrokken waren," zegt hij in eerste instantie. "Maar we volgen de ontwikkelingen in Duitsland op de voet."