Bosch blijft grootste toeleverancier

Bosch is vorig jaar met een omzet van omgerekend 48,6 miljard dollar de grootste toeleverancier aan de auto-industrie gebleven. Op de tweede plaats komt Continental met 42,4 miljard dollar gevolgd door het Japanse Denso dat op 41,2 miljard aan omzet uitkwam. In die top drie is daarmee vorig jaar niets veranderd vergeleken met 2015.

Bosch blijft grootste toeleverancier

Verder op de lijst zijn er wel wat verschuivingen. Vierde is nog altijd het Canadees-Oostenrijkse Magna terwijl het Duitse ZF-concern dankzij enkele overnames van de zesde naar de vijfde plaats is opgeklommen. Zesde is nu Hyundai Mobis gevolgd door Toyota-dochter Aisin Seiki, Bridgestone, Johnson Controls en Faurecia dat grotendeels behoort tot PSA.

Of die bedrijven in de toekomst hun positie kunnen behouden, is echter hoogst onzeker, blijkt uit een recent onderzoek. De sterke verschuiving naar elektromobiliteit zou kunnen betekenen dat een aantal grote toeleveranciers over een jaar of vijftien gewoon niet meer bestaat. Vice-president Paul Eichenberg van Magna, dat aan het onderzoek heeft meegewerkt: "De elektrificering van voertuigen gaat veel sneller dan de auto-industrie had verwacht. Veel CEO’s focussen op kwaliteitszaken die in de toekomst helemaal geen rol meer spelen."

Bosch blijft grootste toeleverancier - Automobielmanagement.nl

Bosch blijft grootste toeleverancier

Bosch is vorig jaar met een omzet van omgerekend 48,6 miljard dollar de grootste toeleverancier aan de auto-industrie gebleven. Op de tweede plaats komt Continental met 42,4 miljard dollar gevolgd door het Japanse Denso dat op 41,2 miljard aan omzet uitkwam. In die top drie is daarmee vorig jaar niets veranderd vergeleken met 2015.

Bosch blijft grootste toeleverancier

Verder op de lijst zijn er wel wat verschuivingen. Vierde is nog altijd het Canadees-Oostenrijkse Magna terwijl het Duitse ZF-concern dankzij enkele overnames van de zesde naar de vijfde plaats is opgeklommen. Zesde is nu Hyundai Mobis gevolgd door Toyota-dochter Aisin Seiki, Bridgestone, Johnson Controls en Faurecia dat grotendeels behoort tot PSA.

Of die bedrijven in de toekomst hun positie kunnen behouden, is echter hoogst onzeker, blijkt uit een recent onderzoek. De sterke verschuiving naar elektromobiliteit zou kunnen betekenen dat een aantal grote toeleveranciers over een jaar of vijftien gewoon niet meer bestaat. Vice-president Paul Eichenberg van Magna, dat aan het onderzoek heeft meegewerkt: "De elektrificering van voertuigen gaat veel sneller dan de auto-industrie had verwacht. Veel CEO’s focussen op kwaliteitszaken die in de toekomst helemaal geen rol meer spelen."