Toyota gaat nauw samenwerken met Mazda

Toyota gaat de banden met de veel kleinere landgenoot Mazda aanzienlijk aantrekken. Toyota neemt een aandelenbelang van vijf procent in Mazda terwijl Mazda ook aandelen Toyota koopt. De samenwerking is vooral gericht op de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s.

Toyota gaat nauw samenwerken met Mazda

Als eerste project gaan beide bedrijven samen een nieuwe fabriek bouwen in de Verenigde Staten die 1,6 miljard dollar gaat kosten. Die fabriek krijgt een capaciteit van 300.000 voertuigen per jaar, vooral SUV’s en 4×4’s die momenteel op de Amerikaanse markt erg in trek zijn. Het is de bedoeling dat de fabriek in 2021 gaat draaien en dan aan zo’n 4.000 mensen werk zal bieden. Op dit moment assembleert Toyota slechts de helft van de in de VS verkochte auto’s in dat land zelf terwijl Mazda er helemaal geen fabriek heeft en haar auto’s uit Mexico of Japan zelf haalt. De beide Japanse bedrijven reageren daarmee ook op de voortdurende kritiek van president Donald Trump dat autofabrikanten de in de VS verkochte auto’s te veel uit het buitenland halen.

Toyota en Mazda zijn al bekenden van elkaar. Sinds 2010 stelt Toyota aan Mazda technologische kennis beschikbaar op het gebied van hybride aandrijvingen. Mazda assembleert op haar beurt kleinere modellen van Toyota voor de VS in haar Mexicaanse fabriek.

Toyota gaat nauw samenwerken met Mazda - Automobielmanagement.nl

Toyota gaat nauw samenwerken met Mazda

Toyota gaat de banden met de veel kleinere landgenoot Mazda aanzienlijk aantrekken. Toyota neemt een aandelenbelang van vijf procent in Mazda terwijl Mazda ook aandelen Toyota koopt. De samenwerking is vooral gericht op de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s.

Toyota gaat nauw samenwerken met Mazda

Als eerste project gaan beide bedrijven samen een nieuwe fabriek bouwen in de Verenigde Staten die 1,6 miljard dollar gaat kosten. Die fabriek krijgt een capaciteit van 300.000 voertuigen per jaar, vooral SUV’s en 4×4’s die momenteel op de Amerikaanse markt erg in trek zijn. Het is de bedoeling dat de fabriek in 2021 gaat draaien en dan aan zo’n 4.000 mensen werk zal bieden. Op dit moment assembleert Toyota slechts de helft van de in de VS verkochte auto’s in dat land zelf terwijl Mazda er helemaal geen fabriek heeft en haar auto’s uit Mexico of Japan zelf haalt. De beide Japanse bedrijven reageren daarmee ook op de voortdurende kritiek van president Donald Trump dat autofabrikanten de in de VS verkochte auto’s te veel uit het buitenland halen.

Toyota en Mazda zijn al bekenden van elkaar. Sinds 2010 stelt Toyota aan Mazda technologische kennis beschikbaar op het gebied van hybride aandrijvingen. Mazda assembleert op haar beurt kleinere modellen van Toyota voor de VS in haar Mexicaanse fabriek.