Push naar elektrisch zet 800 banen bij Opel op het spel

De voortdurende nadruk die beleidsmakers in veel Europese landen leggen op elektrische auto’s zet de toekomst van 800 technici in het testcentrum van Opel op het spel.

Push naar elektrisch zet 800 banen bij Opel op het spel

De techneuten werken momenteel aan en bij 45 ultramoderne testbanken voor diesel- en benzinemotoren bij het hoofdkantoor van de PSA-dochter in het Duitse Rüsselheim.

Als dat soort motoren straks verboden wordt, dan is er geen werk meer voor deze mensen, benadrukt CEO Carlos Tavares van PSA: "Het zijn de regeringen die hebben besloten om het gebruik van verbrandingsmotoren te verbieden, dat is niet mijn beslissing. Het is dus ook hun verantwoordelijkheid wat er met deze banen gaat gebeuren."

Tavares hekelt en-passant ook de eenzijdigheid van het gekozen beleid: "De wetenschappelijke verantwoordelijkheid voor het kiezen van één technologie en de autofabrikanten dan ook de opdracht geven in die richting te gaan, die wetenschappelijke verantwoordelijkheid ligt bij de regeringen. Als je iedereen vraagt om elektrische auto’s te bouwen en je kan die vervolgens niet subsidiëren, dan moet je de prijzen ervan verhogen waarmee je de marges van de bedrijven vernietigt. Dan hebben we dus een probleem met de levensvatbaarheid van de autofabrikanten."

Push naar elektrisch zet 800 banen bij Opel op het spel - Automobielmanagement.nl

Push naar elektrisch zet 800 banen bij Opel op het spel

De voortdurende nadruk die beleidsmakers in veel Europese landen leggen op elektrische auto’s zet de toekomst van 800 technici in het testcentrum van Opel op het spel.

Push naar elektrisch zet 800 banen bij Opel op het spel

De techneuten werken momenteel aan en bij 45 ultramoderne testbanken voor diesel- en benzinemotoren bij het hoofdkantoor van de PSA-dochter in het Duitse Rüsselheim.

Als dat soort motoren straks verboden wordt, dan is er geen werk meer voor deze mensen, benadrukt CEO Carlos Tavares van PSA: "Het zijn de regeringen die hebben besloten om het gebruik van verbrandingsmotoren te verbieden, dat is niet mijn beslissing. Het is dus ook hun verantwoordelijkheid wat er met deze banen gaat gebeuren."

Tavares hekelt en-passant ook de eenzijdigheid van het gekozen beleid: "De wetenschappelijke verantwoordelijkheid voor het kiezen van één technologie en de autofabrikanten dan ook de opdracht geven in die richting te gaan, die wetenschappelijke verantwoordelijkheid ligt bij de regeringen. Als je iedereen vraagt om elektrische auto’s te bouwen en je kan die vervolgens niet subsidiëren, dan moet je de prijzen ervan verhogen waarmee je de marges van de bedrijven vernietigt. Dan hebben we dus een probleem met de levensvatbaarheid van de autofabrikanten."