Meer dan 400 miljard autofinancieringen in Europa

De grote Europese autobedrijven hebben gezamenlijk voor een recordbedrag van meer dan 400 miljard euro uitstaan aan autofinancieringen en leasecontracten. Dat bedrag aan uitstaande financieringen is in de paar jaar sinds de financiële crisis verdubbeld, berekent de Financial Times.

CBR raakt ook financieel in de problemen

De sterke groei weerspiegelt volgens de krant het steeds grotere belang dat de financiële divisies innemen bij de grootste autobedrijven als Volkswagen Groep, PSA of Daimler. Die eigen ‘banken’ bieden de aantrekkelijke leningen of personal lease mogelijkheden waarmee de autobedrijven zelf hun wagens kunnen verkopen. Hun rol is ook belangrijker geworden nu de traditionele banken minder trek hebben in persoonlijke leningen en dergelijke. "Eigenlijk zijn de financiële divisies voor de grote autoconcerns tegenwoordig belangrijker dan wat de fabrieken er aan auto’s laten uitrollen," zegt analist Mike Allen tegenover de FT.

Meer dan 400 miljard autofinancieringen in Europa - Automobielmanagement.nl

Meer dan 400 miljard autofinancieringen in Europa

De grote Europese autobedrijven hebben gezamenlijk voor een recordbedrag van meer dan 400 miljard euro uitstaan aan autofinancieringen en leasecontracten. Dat bedrag aan uitstaande financieringen is in de paar jaar sinds de financiële crisis verdubbeld, berekent de Financial Times.

CBR raakt ook financieel in de problemen

De sterke groei weerspiegelt volgens de krant het steeds grotere belang dat de financiële divisies innemen bij de grootste autobedrijven als Volkswagen Groep, PSA of Daimler. Die eigen ‘banken’ bieden de aantrekkelijke leningen of personal lease mogelijkheden waarmee de autobedrijven zelf hun wagens kunnen verkopen. Hun rol is ook belangrijker geworden nu de traditionele banken minder trek hebben in persoonlijke leningen en dergelijke. "Eigenlijk zijn de financiële divisies voor de grote autoconcerns tegenwoordig belangrijker dan wat de fabrieken er aan auto’s laten uitrollen," zegt analist Mike Allen tegenover de FT.