Dyson loopt in feite al een jaar of twintig rond met plannen om met een eigen auto te komen. Dat idee ontstond toen de grote autofabrikanten totaal geen interesse bleken te hebben in een door hem ontwikkelde uitlaattechniek. "Het is niet zo dat ik een beetje laat op een rijdende trein wil springen, eind jaren negentig was denken over elektrische auto’s juist erg vooruitstrevend." Als deskundige op het gebied van elektrische apparaten, naast stofzuigers ook hand- en haardrogers en dergelijke, denkt de schatrijke zakenman een flinke voorsprong te hebben op de traditionele auto-industriëlen.
Het bedrijf van Dyson heeft inmiddels een oude vliegtuigenloods gekocht op een voormalige luchtmachtbasis in Wiltshire. Die loods wordt omgebouwd en uitgebreid tot fabriek voor elektrische auto’s. Als het project eenmaal draait, dan verwacht Dyson zeker 4.000 extra banen te kunnen scheppen, een verdubbeling van het huidige aantal arbeidskrachten bij zijn bedrijf. Hij gaat er van uit dat de eerste modellen nog in het dure segment zullen vallen maar hoopt op den duur ook auto’s voor de massamarkt te verkopen.