Achtergrond: Carlos Ghosn heeft grootste plannen met z’n Renault-team

Meer dan vijf miljoen auto’s per jaar verkopen, een kleine 40 procent meer dan de 3,47 miljoen van vorig jaar. De verkopen buiten Europa ook verdubbelen. Een omzet van minstens 70 miljard euro terwijl dat vorig jaar 51 miljard was. Een operationele marge van zeven procent, 50 procent hoger dan momenteel. Nog eens 4,2 miljard aan synergievoordelen en -besparingen. En 18 miljard investeren in onderzoek en ontwikkeling, onder meer om daarmee nog eens acht puur-elektrische en 12 semi-elektrische auto’s op de weg te hebben.

Achtergrond: Carlos Ghosn heeft grootste plannen met z’n Renault-team

De plannen die Carlos Ghosn heeft ontvouwd voor zijn Renault-groep, dat wil zeggen Dacia, Avtovaz/Lada, Alpine, Renault Samsung Motors en uiteraard Renault zelf, zijn zeker ambitieus te noemen. Waar andere autofabrikanten als Ford en ook General Motors liefst wat op de rem gaan staan en kiezen voor meer winst per auto, wil Ghosn in de hoogste versnelling vooruit. Zijn doelstellingen staan in Drive The Future, het nieuwe strategische plan voor de komende zes jaar. "Groupe Renault is nu een gezonde, winstgevende en wereldwijde onderneming die met vertrouwen naar de toekomst kan kijken. Drive the Future gaat over het realiseren van sterke, duurzame groei door investeringen in de belangrijkste regio’s en producten, de binnen de groep beschikbare bronnen en technologieën beter op elkaar af te stemmen en onze kosten-concurrentiekracht verder te versterken. Met steun van de mannen en vrouwen van Renault ontsluit dit nieuwe plan ons volle potentieel om te innoveren en te groeien in een snel veranderende auto-industrie."

Buiten Europa 

De door Ghosn voorziene groei komt zoals gezegd vooral van buiten Europa, en dan niet alleen van personenauto’s maar zeker ook van de kleine bestelwagens. Zo wil Renault in China nieuwe strategische joint-ventures sluiten, met name voor elektrische auto’s en die kleine bestelwagens, om er zo tegen 2022 een half miljoen auto’s meer te verkopen dan nu. Daarnaast hopen de Fransen te profiteren van de groeiende kansen in Ghosns thuisland Brazilië, waar de economie weer opleeft, en in India en Iran die samen ook voor 500.000 stuks zijn ingecalculeerd. In die landen mikken de Fransen vooral op auto’s als de goedkope Kwid van Renault zelf en op de Logan en Duster van dochter Dacia. Grote bijdragen worden eveneens verwacht van Avtovaz, de fabrikant van Lada waar Renault recent zonder al te veel ophef alliantiepartner Nissan heeft uitgekocht. "De potentiele groei daar is enorm en wij zullen alle zeilen bijzetten om daar maximaal van te profiteren," aldus een enthousiaste Ghosn. Met de komst van twee nieuwe modellen,de Vesta en de Xray, heeft Lada haar marktaandeel dit jaar al met vier procentpunten opgevoerd naar 19,5 procent maar daar kan volgens de CEO van het ‘moederbedrijf’ nog heel wat bij.

Trends

Uiteraard gaat de topman ook in op de trends die de hedendaagse autowereld bezig houden. Zo wil hij de komende jaren 21 nieuwe modellen uitbrengen waarvan 8 SUV’s. Al die auto’s zijn volledig ‘connected’ terwijl de meeste ook zijn uitgerust met technologie voor autonoom rijden. In 2022 moet een aantal auto’s ook autonoom rijden niveau 4 aan kunnen, onder meer om te voldoen aan de dan grote vraag naar robottaxi’s. En om verdere kosten te besparen, wordt minstens 80 procent van de auto’s gebouwd op basis van een gemeenschappelijk platform, ook met de vaste alliantiepartners Nissan en Mitsubishi die verder in Drive The Future opvallend weinig aan bod komen.

Achtergrond: Carlos Ghosn heeft grootste plannen met z’n Renault-team - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Carlos Ghosn heeft grootste plannen met z’n Renault-team

Meer dan vijf miljoen auto’s per jaar verkopen, een kleine 40 procent meer dan de 3,47 miljoen van vorig jaar. De verkopen buiten Europa ook verdubbelen. Een omzet van minstens 70 miljard euro terwijl dat vorig jaar 51 miljard was. Een operationele marge van zeven procent, 50 procent hoger dan momenteel. Nog eens 4,2 miljard aan synergievoordelen en -besparingen. En 18 miljard investeren in onderzoek en ontwikkeling, onder meer om daarmee nog eens acht puur-elektrische en 12 semi-elektrische auto’s op de weg te hebben.

Achtergrond: Carlos Ghosn heeft grootste plannen met z’n Renault-team

De plannen die Carlos Ghosn heeft ontvouwd voor zijn Renault-groep, dat wil zeggen Dacia, Avtovaz/Lada, Alpine, Renault Samsung Motors en uiteraard Renault zelf, zijn zeker ambitieus te noemen. Waar andere autofabrikanten als Ford en ook General Motors liefst wat op de rem gaan staan en kiezen voor meer winst per auto, wil Ghosn in de hoogste versnelling vooruit. Zijn doelstellingen staan in Drive The Future, het nieuwe strategische plan voor de komende zes jaar. "Groupe Renault is nu een gezonde, winstgevende en wereldwijde onderneming die met vertrouwen naar de toekomst kan kijken. Drive the Future gaat over het realiseren van sterke, duurzame groei door investeringen in de belangrijkste regio’s en producten, de binnen de groep beschikbare bronnen en technologieën beter op elkaar af te stemmen en onze kosten-concurrentiekracht verder te versterken. Met steun van de mannen en vrouwen van Renault ontsluit dit nieuwe plan ons volle potentieel om te innoveren en te groeien in een snel veranderende auto-industrie."

Buiten Europa 

De door Ghosn voorziene groei komt zoals gezegd vooral van buiten Europa, en dan niet alleen van personenauto’s maar zeker ook van de kleine bestelwagens. Zo wil Renault in China nieuwe strategische joint-ventures sluiten, met name voor elektrische auto’s en die kleine bestelwagens, om er zo tegen 2022 een half miljoen auto’s meer te verkopen dan nu. Daarnaast hopen de Fransen te profiteren van de groeiende kansen in Ghosns thuisland Brazilië, waar de economie weer opleeft, en in India en Iran die samen ook voor 500.000 stuks zijn ingecalculeerd. In die landen mikken de Fransen vooral op auto’s als de goedkope Kwid van Renault zelf en op de Logan en Duster van dochter Dacia. Grote bijdragen worden eveneens verwacht van Avtovaz, de fabrikant van Lada waar Renault recent zonder al te veel ophef alliantiepartner Nissan heeft uitgekocht. "De potentiele groei daar is enorm en wij zullen alle zeilen bijzetten om daar maximaal van te profiteren," aldus een enthousiaste Ghosn. Met de komst van twee nieuwe modellen,de Vesta en de Xray, heeft Lada haar marktaandeel dit jaar al met vier procentpunten opgevoerd naar 19,5 procent maar daar kan volgens de CEO van het ‘moederbedrijf’ nog heel wat bij.

Trends

Uiteraard gaat de topman ook in op de trends die de hedendaagse autowereld bezig houden. Zo wil hij de komende jaren 21 nieuwe modellen uitbrengen waarvan 8 SUV’s. Al die auto’s zijn volledig ‘connected’ terwijl de meeste ook zijn uitgerust met technologie voor autonoom rijden. In 2022 moet een aantal auto’s ook autonoom rijden niveau 4 aan kunnen, onder meer om te voldoen aan de dan grote vraag naar robottaxi’s. En om verdere kosten te besparen, wordt minstens 80 procent van de auto’s gebouwd op basis van een gemeenschappelijk platform, ook met de vaste alliantiepartners Nissan en Mitsubishi die verder in Drive The Future opvallend weinig aan bod komen.