Laatste nieuws:

DETROIT, 10 oktober 2017 12:11

Analyse: Ford verlegt de koers maar twijfels blijven

De nog 'verse' topman van Ford, Jim Hackett, heeft de bakens uitgezet voor een nieuwe koers. Forse kostenbezuinigingen, veel minder opties om uit te kiezen voor de autokoper, meer investeringen in elektrische auto’s . Maar in de Amerikaanse autowereld klonken al direct na zijn presentatie de eerste kritische geluiden of de voormalige kantoormeubelenboer Hackett wel ver genoeg gaat en vooral of hij wel écht begrijpt wat er de autowereld aan de hand is.

Ondanks alle mooie woorden is de financiële autowereld ronduit ontevreden over Hackett’s lijn. Veel geschreeuw en weinig wol, geeft de kritiek het beste weer. '
Ondanks alle mooie woorden is de financiële autowereld ronduit ontevreden over Hackett’s lijn. Veel geschreeuw en weinig wol, geeft de kritiek het beste weer.
1/1

Hackett verving in juli de opeens aan de kant geschoven Mark Fields als CEO van Ford. Hij werkte daar al korte tijd als directeur van de Mobility Unit, de eenheid die zich met nieuwe mobiliteit bezig houdt, en werd door bestuursvoorzitter Bill Ford uitverkozen voor de toppositie. Ford zou vooral gecharmeerd zijn van de open en makkelijk pratende Hackett die veel weg heeft van de legendarische Alan Mullaly die Ford met succes door de financiële crisis leidde en wist te voorkomen dat het bedrijf net als General Motors en Chrysler failliet ging.

De nieuwe CEO gaf zichzelf vier maanden de tijd om een nieuwe strategische koers uit te stippelen. Donderdag gaf hij zijn eerste presentatie voor de investeerdersgemeenschap in New York. "Wij beginnen met een agressieve ‘push' om fitter te worden. We gaan de criteria voor omzetgroei anders invullen en scherp in de kosten snijden. Ook gaan we de activiteiten opnieuw organiseren om op lange termijn succes te boeken. We zetten ons geld in in die regio's en voor die producten die het grootste groeipotentieel bieden. We versnellen ook het werk aan smart connected auto's inclusief EV's," luidde Hackett's binnenkomers.

Hij vulde dat vervolgens uitgebreid in. Ford gaat minder investeren in kleinere modellen als de Fiesta of de Fusion die zeker de Amerikaanse kopers niet meer wil. De aandacht gaat voortaan vooral uit naar ‘trucks' en naar de overal zo geroemde SUV's. Verder wil Hackett dat alle Fords over een goed jaar ‘connected' zijn met de buitenwereld, een doel dat je bij andere autofabrikanten toch minder als expliciete prioriteit tegenkomt. Een zwaar punt is dat de CEO 14 miljard dollar wil bezuinigen, waarvan 10 miljard op materialen, waarbij hij de ‘automotive' kosten tegen 2022 met 50 procent wil terugbrengen. Om dat te bereiken wordt bijvoorbeeld de Focus binnenkort alleen nog gebouwd in China maar dan alleen voor de Noord-Amerikaanse markt. Pas als nummer vijf noemt Hackett elektrische auto's waarvan hij er de komende vijf jaar 13 nieuwe wil lanceren, een veel lagere ambitie dan bij veel Europese concurrenten.

Opmerkelijk punt vanaf deze kant van de Oceaan: in de perssamenvatting van de plannen is het woord Europa niet te vinden. Hackett heeft het over de Ranger, de EcoSport en de F150 en andere trucks die niet of slechts mondjesmaat in dit werelddeel rondrijden, praat over de Focus voor zijn Noord-Amerikaanse klanten en zegt ook iets over het moderniseren van de fabrieken maar is op geen moment ingegaan op de toch omvangrijke activiteiten in Europa. Je zou haast denken dat Ford naar het voorbeeld van General Motors het liefst van de Europese tak af wil en het nu voorlopig stilte voor de storm is. Europa is immers bepaald geen winstmaker: over het laatste kwartaal leverde het 88 miljoen dollar winst op 7,1 miljard omzet op terwijl de VS goed was voor 2,2 miljard winst op 24,5 miljard omzet. De cijfers laten bovendien zien dat de operationele marge bij Ford Europa niet verder komt dan een magere 1,2 procent terwijl dat in de VS op liefst 9 procent ligt.

Ondanks alle mooie woorden is de financiële autowereld ronduit ontevreden over Hackett's lijn. Veel geschreeuw en weinig wol, geeft de kritiek het beste weer. ‘Hij wil het wiel opnieuw uitvinden. Het had elke traditionele CEO van elk traditionele autobedrijf kunnen zijn. Geen aansprekende plannen, geen visie. Ik denk niet dat hij lang op die plaats zal blijven zitten. Hij moet niet net Mullaly zijn, hij moet beter zijn want vandaag de dag heb je niet alleen te maken met concurrenten als General Motors maar ook Google of Uber. Hij zal de cultuur bij Ford moeten veranderen en we hebben er weinig fiducie in dat hij daar in zal slagen,' verwoordt de Financial Times de kritiek van een aantal auto-analisten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Stern verkoopt panden maar huurt ze terug (11:46)
Dader wraakactie Van Mossel blijkt gefrustreerde medewerker (12-12-2017)
Fastned trekt in rechtszaak met Shell aan kortste eind (11-12-2017)
Medewerkers Pon legden ambtenaar defensie in de watten (07-12-2017)
VDL sleept met ombouw 1.250 politieauto’s megaorder binnen (07-12-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Mobiliteitspaviljoen op Brussels Motor Show (12:46)
Chinezen bouwen elektrische auto’s in Marokko (12:40)
PSA bouwt elektrische motoren met Japanners (10:15)
Ford bouwt elektrische SUV toch in Mexico (12-12-2017)
Studie PwC: 'Daling restwaarde doodslag voor diesel' (12-12-2017)
Auto & Lease » RSS
ALD, Friesland Lease, Athlon en Alphabet in de prijzen bij leaseverkiezing (12-12-2017)
Leaseregistraties november +9%; Volkswagen Golf/Up! toppers (11-12-2017)
International Car Lease Holding neemt Lease Performance over (04-12-2017)
Consumentenbond komt met veiling voor private lease (15-11-2017)
Mobility Service Nederland komt met apart EV-label (14-11-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Autobezitter nog altijd merkentrouw (01-12-2017)
Onderzoek Vlaamse Verkeersbond: jongeren willen écht wel een auto (14-11-2017)
Veel millennials willen auto online kopen (09-11-2017)
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Oudste autoblad ter wereld komt naar Nederland (25-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
VW-baas Müller wil af van belastingvoordeel diesel (12-12-2017)
EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken (11-12-2017)
Achtergrond: Europese regels voor typegoedkeuring worden verscherpt (11-12-2017)
Onderzoek ANWB: Elektrisch rijden duurder dan op benzine (04-12-2017)
EV-Nieuws: Actieradius Tesla Model 3 officieel vastgesteld (01-12-2017)
Auto & Politiek » RSS
'Europese autosector moet snel zijn met EV’s' (21-11-2017)
Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby (16-11-2017)
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Continental Banden sponsort de Tour de France (11-12-2017)
Passend Sinterklaas cadeautje: F1 racewagen van 600.000 Lego steentjes (04-12-2017)
Jaguar verslaat Alfa Romeo (filmpje) (04-12-2017)
AM-weekendtip: Essen Motor Show 2017 (01-12-2017)
Toyota haalt marketing weer in huis (29-11-2017)
Auto & Techniek » RSS
Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen (14-11-2017)
Japanse auto’s meest betrouwbaar (02-11-2017)
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Auto & Technologie » RSS
ALD samen met Microsoft in smart mobility (11-12-2017)
Waterstofauto komt binnen bereik (06-12-2017)
Auto van GM regelt de koffie voor je (06-12-2017)
'Robots' gaan schadedossiers behandelen (04-12-2017)
Mercedes-Benz zet meer drones in (filmpje) (30-11-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Winterweer afgelopen dagen zorgt voor run op winterbanden (12-12-2017)
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie (08-09-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Dealerholding Zijm neemt Hegeman groep over (07-12-2017)
Broekhuis Groep koopt Martin Schilder (06-12-2017)
Louwman Exclusive verkozen tot beste Morgan-dealer van Europa (20-11-2017)
Autodealer heeft 't meest aan Facebook (17-11-2017)
Kroymans Hilversum benoemd tot 'Ferrari Classiche Officina' (09-11-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy' (02-11-2017)
Citroën gaat weer voor groot (01-11-2017)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog (06-12-2017)
Autoschade Arnhem treedt toe tot AHG (27-11-2017)
SOS International ook in schadeafhandeling en herstel (02-11-2017)
Volvo beweegt naar merk-erkend schadeherstel (27-10-2017)
ABS en ASN sluiten zich aan bij Bovag (13-10-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Achtergrond: elektrisch aangedreven bestelauto’s naar 4.250 kg (15-11-2017)
Sterke stijging bestelautokilometers (07-11-2017)
Welke bestelwagen komt ’t best door de (Britse) APK? (20-10-2017)
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Transportsector krijgt 30 miljoen voor innovaties in vergroening (19-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Ingrid Niessing is nieuwe directeur ARN (14:47)
Edwin Heijne is nieuwe directeur Financieringen bij Bovemij (12:45)
Tekort aan technici is een acute bedreiging voor de groei (11-12-2017)
Daan van Leeuwen is nieuwe directeur Finnik (07-12-2017)
PSA-topman Tavares gaat autokoepel ACEA leiden (07-12-2017)
Franchise formules automotive » RSS
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Volkswagen verkoopt meer EV’s dan Renault (12:18)
'Infiniti is on a roll' (11:44)
Audi lijkt de weg omhoog te pakken te hebben (11-12-2017)
Mercedes haalt BMW makkelijk in (07-12-2017)
Belgische automarkt precies stabiel (06-12-2017)
Occasions » RSS
Retourpercentage online gekochte occasion érg laag (30-11-2017)
AutoScout24 haalt PrijsCheck van de site (29-11-2017)
Marktplaats stemt aanbod beter af op actuele vraag (28-11-2017)
Eerste privéauto Max Verstappen op Marktplaats (filmpje) (16-11-2017)
Kentekenloket brengt checklist voor aan- en verkoop auto (16-11-2017)
Overige » RSS
Ruim 10% meer auto’s naar de sloop (30-11-2017)
Column Clem Dickmann: Het R-woord (23-11-2017)
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (08-11-2017)
Molenaar (ANWB) ontvangt 'prent van 100%' (06-11-2017)
Wc-rol vervangen en koffie halen een stuk belangrijker dan zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie (06-11-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1772)...

Autocoureur Jan Lammers in Carros magazine

Autocoureur Jan Lammers in Carros magazine

Poll

De MobiliteitsRAI is een goed initiatief

Geef je mening toon resultaten