Met de bouw van circa 400 HPC stations voor 2020 maakt IONITY het eenvoudiger om lange afstanden af te leggen met elektroauto’s, een belangrijke stap op dit vlak. De joint venture is gevestigd in München en wordt geleid door chief executive officer Michael Hajesch en chief operating officer Marcus Groll. Begin 2018 moet hun team bestaan uit 50 leden.

"Het eerste Europawijde HPC netwerk speelt een cruciale rol in het verkooppotentieel van elektroauto’s. IONITY zorgt ervoor dat klanten toegang hebben tot een snellaadnetwerk met digitale betaalmogelijkheden, waardoor ze probleemloos lange afstanden kunnen afleggen", aldus Hajesch. 

20 laadstations worden nog dit jaar in gebruik genomen

Nog dit jaar worden in totaal 20 laadstations in gebruik genomen. Ze zijn gevestigd langs belangrijke doorgaande wegen in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk, met tussenafstanden van circa 120 km. Hierbij wordt samengewerkt met ‘Tank & Rast’, ‘Circle K’ en ‘OMV’. In de loop van 2018 zal het netwerk worden uitgebreid naar meer dan 100 stations, waarbij elk station eigenaren van auto’s van verschillende merken in staat stelt om hun auto’s tegelijkertijd bij te laden.

Het netwerk beschikt over een capaciteit van maximaal 350 kW per laadpunt en maakt gebruik van de Europese laadstandaard ‘Combined Charging System’, waardoor de laadtijden aanzienlijk korter zijn dan bij de huidige systemen. De multimerk-aanpak en het feit dat het netwerk Europawijd is, zullen de aantrekkelijkheid van elektroauto’s aanzienlijk vergroten.

Bij de zoektocht naar de beste locaties wordt gekeken naar de integratiemogelijkheden met bestaande laadtechnologieën. Daarnaast mikt IONITY op de samenwerking met bestaande infrastructuurinitiatieven, die worden ondersteund door onder meer aangesloten bedrijven en politieke instanties. Met de investering onderstrepen de betrokken merken hun gezamenlijke commitment op het gebied van e-mobility, waarbij internationale samenwerking in de auto-industrie vereist is.

De initiatiefnemers, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group, hebben even grote aandelen in de joint venture, terwijl andere autofabrikanten benaderd zullen worden met het verzoek om te helpen bij de uitbreiding van het netwerk.