Research en marketing kosten Toyota kapitalen

Toyota is kapitalen kwijt aan onderzoek en ontwikkeling van elektrische motoren en autonoom rijden.

Research en marketing kosten Toyota kapitalen

Ook marketing kost meer dan eerder was voorzien. Daarom snijdt de Japanse autofabrikant aan alle kanten in de kosten. In het halfjaar tot eind september is weer 875 miljoen dollar bespaard, met name door efficiëntere productieprocessen.

Voorop lopen in ontwikkeling

In deze periode, de eerste helft van het Japanse boekjaar, gaf Toyota maar liefst 9,3 miljard dollar uit aan research. Topman Akio Toyoda wil er daarmee voor proberen te zorgen dat zijn bedrijf voorop blijft lopen bij elektrische en/of zelfrijdende auto’s. "Maar we moeten die nieuwe toonaangevende technologieën niet alleen ontwikkelen, we moeten ze ook commercialiseren. Om dat te doen, moeten de uitgaven voor onderzoek weer omhoog. Dat leidt tot hogere kosten dus moeten we aan de andere kant de kostenbesparingen versnellen," legt financieel directeur Osamu Nagata uit.

Hogere winst

Toyota verwacht overigens wel dat de winst over het lopende boekjaar hoger uit zal komen. Dat is dan, net als bij collega’s als Honda en Nissan, voor een groot deel te danken aan de gunstige koers van de Yen. Toyota deelde verder mee dat het in dit halfjaar wereldwijd 4.389.435 nieuwe voertuigen heeft verkocht, dat is 25.898 meer dan een jaar eerder. De zaken gaan vooral goed in de VS waar Toyota voor het eerst een groter marktaandeel heeft kunnen verwerven dan Ford.

Research en marketing kosten Toyota kapitalen - Automobielmanagement.nl

Research en marketing kosten Toyota kapitalen

Toyota is kapitalen kwijt aan onderzoek en ontwikkeling van elektrische motoren en autonoom rijden.

Research en marketing kosten Toyota kapitalen

Ook marketing kost meer dan eerder was voorzien. Daarom snijdt de Japanse autofabrikant aan alle kanten in de kosten. In het halfjaar tot eind september is weer 875 miljoen dollar bespaard, met name door efficiëntere productieprocessen.

Voorop lopen in ontwikkeling

In deze periode, de eerste helft van het Japanse boekjaar, gaf Toyota maar liefst 9,3 miljard dollar uit aan research. Topman Akio Toyoda wil er daarmee voor proberen te zorgen dat zijn bedrijf voorop blijft lopen bij elektrische en/of zelfrijdende auto’s. "Maar we moeten die nieuwe toonaangevende technologieën niet alleen ontwikkelen, we moeten ze ook commercialiseren. Om dat te doen, moeten de uitgaven voor onderzoek weer omhoog. Dat leidt tot hogere kosten dus moeten we aan de andere kant de kostenbesparingen versnellen," legt financieel directeur Osamu Nagata uit.

Hogere winst

Toyota verwacht overigens wel dat de winst over het lopende boekjaar hoger uit zal komen. Dat is dan, net als bij collega’s als Honda en Nissan, voor een groot deel te danken aan de gunstige koers van de Yen. Toyota deelde verder mee dat het in dit halfjaar wereldwijd 4.389.435 nieuwe voertuigen heeft verkocht, dat is 25.898 meer dan een jaar eerder. De zaken gaan vooral goed in de VS waar Toyota voor het eerst een groter marktaandeel heeft kunnen verwerven dan Ford.