Het rapport gaat wel uit van de nodige veronderstellingen. Zoals dat over 8 jaar drie op de vijf nieuw verkochte auto’s in Europa, de VS en China elektrisch of hybride is. Die auto’s worden tussen 2025 en 2030 goedkoper dan benzine- en dieselauto’s.

De eerste zelfrijdende auto’s doen, volgens het rapport, vanaf 2023 hun intrede. "Het is nu wachten op verbeterde infrastructuur en technische innovatie. Daarna gaat het snel: in 2030 zullen er al zo’n 80 miljoen zelfrijdende auto’s zijn in Europa, de VS en China. In Europa gaat het om 42 procent van alle wagens", aldus Edgar Simons van Strategy&, onderdeel van PwC.
 

Kwart minder auto’s

In 2030 wordt bovendien 36 procent van de nieuwe auto’s gedeeld. Het marktvolume van gedeelde mobiliteit stijgt tussen nu en 2030 jaarlijks met 24 procent in Europa, de VS en China, naar 1.3 miljard euro. Door auto’s te delen, zullen huishoudens 10 procent minder aan mobiliteit uitgeven.
"Door de deelauto neemt het aantal auto’s op de weg met een kwart af. Wel worden zij intensiever gebruikt. Het aantal gereden kilometers in Europa, de VS en China neemt met 23 procent toe tussen 2017-2030", meent Simons.
 

Druk op marges

De verschuiving naar mobiliteit als dienst beïnvloedt niet alleen het bovengenoemde consumentengedrag, maar ook de keten van toegevoegde waarde. Nu is nog 85 procent van de toevoegde waarde afkomstig van autoproductie én- verkoop. In 2030 is dat minder dan de helft. Wagenparkbeheer en digitale diensten nemen dan een groot deel over. Verder neemt mobiliteit als dienst tegen die tijd 20 procent van de potentiële winst in de mobiliteitsmarkt voor rekening. Dat verhoogt de druk op marges in het conventionele autoproductiesegment. Bron: Trends in Autoleasing.

De Europese tak van adviesbureau McKinsey verkondigde ook al in een onderzoek dat de auto-industrie een gouden toekomst tegemoet gaat.

Klik hier voor het volledig (Engelstalige) rapport.