Laatste nieuws:

PALO ALTO, 20 november 2017 14:40

Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Wat doe je als je belooft 5.000 of zelfs 10.000 auto’s per maand af te leveren en het worden er maar 220? Wat doe je als je vorig kwartaal weer eens 619 miljoen dollar hebt verloren? Wat doe je als mooie robots, waar je speciaal een Duits bedrijf voor hebt ingelijfd, het na maanden nog altijd niet goed doen. En wat doe je als je personeel steen en been klaagt over racisme en erbarmelijke arbeidsomstandigheden?

Musk moet zijn aandacht te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. '
Musk moet zijn aandacht te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen.
1/1

Je leidt de aandacht af! Dat althans is het antwoord van Elon Musk, de ‘flamboyante' en in ieder geval schatrijke CEO en grootaandeelhouder van Tesla. Hij kondigt rustig met veel bombarie in een zaal voor juichende toehoorders met luide rockmuziek een nieuwe supersnelle supercar en een spectaculaire elektrische vrachtwagen aan. Niets vertraging bij Model 3, niets aanhoudende klachten over de Autopilot, niets techneuten die de deur bij Tesla achter zich dicht trekken, we brengen nieuwe dingen uit waar de wereld stil van wordt.

De Roadster, zoals de supercar gaat heten, zou met nieuwe superbatterijen een bereik van zeg maar 1.000 kilometer krijgen. De sportwagen moet in 2020 op de markt komen en dan minstens 200.000 dollar kosten. De spectaculair vormgegeven vrachtwagen, waar de chauffeur in het midden zit, komt op 800 kilometer en kan ook in een half uur voor nog eens 700 kilometer bijladen. Die vrachtwagen met vier elektrische motoren zou in 2019 op de weg moeten komen, luidt de nieuwe belofte van Musk. Hij denkt dat zijn product in aanschafprijs weliswaar duurder zal zijn dan de concurrentie maar dat de voor transporteurs belangrijke gebruikskosten veel lager zullen liggen. ‘'Het is straks economische zelfmoord om een andere vrachtwagen te gebruiken dan die van ons,'' aldus de altijd grootsprakige Zuid-Afrikaan. Wie zo'n Semi wil, kan hem nu al bestellen maar moet wel 5.000 dollar aanbetalen.

"Volstrekte onzin allemaal,", zegt Bob Lutz, een autogoeroe die jarenlang de op één na hoogste man was bij General Motors. ‘'Tesla verliest de slag, het zal verdwijnen. Ze hebben geen geheime wapens. Ze gebruiken precies dezelfde lithium-ion batterijen die we allemaal gebruiken. Het is afgelopen met ze." Amerikaanse collega's beschuldigen Musk er van ‘van de ene op de andere ijsschots te springen'. ‘'De risico's voor het bedrijf zijn groot, niet in het minst doordat de concurrentie snel inhaalt met elektrische auto's,'' zegt analist Colin Langan. "Het is een gewoonte van Tesla om de aandacht te verschuiven wanneer het problemen heeft," voegt collega Michelle Krebs van Cox Automotive's Trader er aan toe. "Met charisma kan je veel bereiken, en Elon zet dat aspect van zijn persoonlijkheid maximaal in. Maar met charisma alleen kan je de rekeningen niet betalen."

Musk moet zijn aandacht immers nu al te veel verdelen tussen de auto's zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. Dat hij er net 400 goed-opgeleide werknemers uit heeft gegooid omdat ze het bij het beoordelingsgesprek niet redden, maakt de problemen en bottlenecks alleen maar erger. Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur. Bij dat alles zouden nu dan een supercar en vooral een stap in de wereld van de trucks bijkomen. Het algemene advies is dan ook om eerst eens de problemen met Model 3 op te lossen. Daar heeft Tesla al meer dan 400.000 bestellingen uit de hele wereld voor kunnen boeken, maar met het huidige productietempo zou het meer dan tien jaar duren om al die auto's te leveren.

Reacties (8)

Volvo had in 1995 al een bus en een truck met de chauffeur in het midden. Vandaag rijden er Volvo Electric bussen in Gothenburg met ook de chauffeur in het midden. Zo nieuw is dit dus allemaal niet.

daw

21-11-2017 op 17:48

Dat andere merken het nog niet hebben is omdat het niet rendabel is. Zodra de prijs van de batterijen dalen zal iedereen een EV produceren. En dan zal je zien dat de gevestigde orde beter iets kan produceren dan de nieuwkomer. Ten tweede is dat ze het niet gaan redden met een paar modellen. De model S wordt al oud. De roadster zal waarschijnlijk geld kosten of net break even draaien en meer een prestige object zijn. Van de Model X maken ze rond de 10.000 per kwartaal. Het moet dus van de Model 3 komen. En in Amerika gaat het belasting voordeel er volgend jaar vanaf. De 400.000 reservering zullen vele weer cancellen.

simon

21-11-2017 op 11:19

Ok. Stel, Musk redt het niet. Dan komt het er toch. EV. Want de installed base is ondertussen voldoende groot om de basis te zijn voor een nieuwe toekomst. Dan zeer(!) misschien niet als Tesla. Maar EV komt. Organisch. No way back.

Gerrit Stronkhorst

20-11-2017 op 22:24

Ik zeg even niks. Want dat hoeft niet meer. Of wacht, laat ik het zo zeggen: ook zelfbenoemde goeroes zijn niet onfeilbaar. Hoe graag zijn brave volgelingen dat ook zouden willen.

Carlo Brantsen

20-11-2017 op 21:26

Bob Lutz??? Die zelf aan het roer stond van GM dat in der tijd jarenlang wanproducten afleverde en daarom failliet ging en door de Amerikaanse belastingbetaler voor velen miljarden gered moest worden? Die vent is een ras-fossiel en zou in deze zaak zijn kop moeten dichthouden. M3 stond voor 2020 gepland dus dat -niet halen van beloftes- valt wel mee. Schrijft automobielmanagement ook zulke kritische stukjes over VAG? Als er een bedrijf is waarvan de marketingmachine veel onzin uitkraamt zijn zij het wel. En maar lekker door frauderen die Duitsers.

Vonk

20-11-2017 op 19:57

.....Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur..... Leuk om dit erbij te halen om het aakje wat aan te dikken. Maar dit heeft helemaal niks met de persooon Musk en de auto's te maken

Andrew Thijssen

20-11-2017 op 19:20

Goed stuk, ik schreef al iets soortgelijks. Dat we elektrisch gaan rijden, staat als een paal boven water. Voor brandstofmotoren is geen ruimte meer. De autofabrikanten proberen de zaak nog wat op te rekken, maar de overheden hebben gekozen voor elektriciteit em daar moeten we het dus mee doen.

Ted Sluymer

20-11-2017 op 16:42

Grootheidswaanzin! Alles voor de laagste prijs ten koste van de 3 P's! En maar blijven denken dat de stroom uit je stopcontact zo schoon is. Droom maar lekker verder. De ottomotor verder door-ontwikkelen veel beter, goedkoper en efficiënter.

Gerard

20-11-2017 op 16:12

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Tesla-taxi mag altijd naar de supercharger in Amsterdam (14:44)
Cao-overleg MvT ligt weer stil (18-10-2018)
Aantal faillissementen op laagste niveau deze eeuw (18-10-2018)
Cao Metalektro: Grote stakingsdag op 18 oktober regio Eindhoven (17-10-2018)
TomTom raakt weer grote klant kwijt (16-10-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Michelin draait ook slechter (16:43)
Somberheid slaat toe bij Daimler (16:34)
Toyota luidt noodklok over Brexit (14:01)
Japanners kopen onderdelendochter Magneti Marelli van Fiat Chrysler (12:53)
VW-topman Diess: "Duitse auto-industrie kan lot Detroit achterna gaan" (19-10-2018)
Auto & Lease » RSS
VZR: Zakelijke rijder vraagt om 'tussenauto' (19-10-2018)
ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden (18-10-2018)
Louwman Group groeit tot ruim 20.000 leasecontracten (18-10-2018)
Geen beursgang LeasePlan (11-10-2018)
ALD financiert duurzame vloot met uitgifte obligaties (10-10-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
Ook dieselproblemen bij Volvo Trucks (15:58)
EV Nieuws: Peugeot op de sportieve toer (19-10-2018)
VW wil oude Duitse diesel naar de schroothoop (18-10-2018)
Berlijn moet dieselrijverbod invoeren (16-10-2018)
EV Nieuws: Van Tesla tot het Belgische Halle (15-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ (04-10-2018)
Duitse minister laat autobedrijven dokken (25-09-2018)
Brussel onderzoekt kartel Duitse autobedrijven (19-09-2018)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Toyota roept miljoen auto’s terug (06-09-2018)
Klassieke Alfa motor hersteld met 3D Printing (03-09-2018)
Weer massale terugroep Volkswagens (22-08-2018)
Auto & Technologie » RSS
Achtergrond: 'Strijd EU en auto-industrie blokkeert ontwikkeling autonome auto' (18-10-2018)
Microsoft en Volkswagen werken samen aan 'connected car' (18-10-2018)
Toyota haalt 2,4 miljoen hybride auto’s terug (05-10-2018)
Toyota en Softbank samen in ontwikkeling slimme EV (05-10-2018)
‘Geef auto’s met ADAS belastingvoordeel’ (04-10-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Continental doet het nog slechter (24-08-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (16-10-2018)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Nederlander jaagt BMW-dealers de gordijnen in (25-09-2018)
Louwman bouwt ‘duurzaamste dealerbedrijf’ (24-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd (03-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Allard Pit weg bij MAX-Repair (19-10-2018)
Benoit Rivallant is nieuwe Europa-chef bij Apollo Banden (19-10-2018)
Bram Schot wil topman van Audi blijven (16-10-2018)
Johan Claassen is nieuwe algemeen directeur Ford Nederland (15-10-2018)
Mediaman Murdoch wordt topman bij Tesla (12-10-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
Aantal onbemande tankstations verviervoudigd sinds 2003 (12:29)
WLTP geeft Europese automarkt een dreun (18-10-2018)
Meer dan 300.000 elektrische BMW’s op de weg (15-10-2018)
Meer campers verkocht dan ooit tevoren (09-10-2018)
Nissan verkoopt elke tien minuten een Leaf (09-10-2018)
Occasions » RSS
Dik 60% autokopers laat occasion checken voor aanschaf (18-10-2018)
Startup MrWheelson helpt bij aanschaf gebruikte auto uit buitenland (10-10-2018)
Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker (24-09-2018)
Occasionopmars houdt aan, B2C-augustusverkoop +13% (06-09-2018)
Elektrische occasion steeds populairder (06-09-2018)
Overige » RSS
Interviews AM-eindejaarspecial Oliebollen 2018 (19-10-2018)
Automobiel Management overgenomen door ProMedia (10-10-2018)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (10-10-2018)
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-10-2018)
Cao-onderhandelingen MvT vastgelopen (04-10-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1795)...

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten