Laatste nieuws:

PALO ALTO, 20 november 2017 14:40

Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Wat doe je als je belooft 5.000 of zelfs 10.000 auto’s per maand af te leveren en het worden er maar 220? Wat doe je als je vorig kwartaal weer eens 619 miljoen dollar hebt verloren? Wat doe je als mooie robots, waar je speciaal een Duits bedrijf voor hebt ingelijfd, het na maanden nog altijd niet goed doen. En wat doe je als je personeel steen en been klaagt over racisme en erbarmelijke arbeidsomstandigheden?

Musk moet zijn aandacht te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. '
Musk moet zijn aandacht te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen.
1/1

Je leidt de aandacht af! Dat althans is het antwoord van Elon Musk, de ‘flamboyante' en in ieder geval schatrijke CEO en grootaandeelhouder van Tesla. Hij kondigt rustig met veel bombarie in een zaal voor juichende toehoorders met luide rockmuziek een nieuwe supersnelle supercar en een spectaculaire elektrische vrachtwagen aan. Niets vertraging bij Model 3, niets aanhoudende klachten over de Autopilot, niets techneuten die de deur bij Tesla achter zich dicht trekken, we brengen nieuwe dingen uit waar de wereld stil van wordt.

De Roadster, zoals de supercar gaat heten, zou met nieuwe superbatterijen een bereik van zeg maar 1.000 kilometer krijgen. De sportwagen moet in 2020 op de markt komen en dan minstens 200.000 dollar kosten. De spectaculair vormgegeven vrachtwagen, waar de chauffeur in het midden zit, komt op 800 kilometer en kan ook in een half uur voor nog eens 700 kilometer bijladen. Die vrachtwagen met vier elektrische motoren zou in 2019 op de weg moeten komen, luidt de nieuwe belofte van Musk. Hij denkt dat zijn product in aanschafprijs weliswaar duurder zal zijn dan de concurrentie maar dat de voor transporteurs belangrijke gebruikskosten veel lager zullen liggen. ‘'Het is straks economische zelfmoord om een andere vrachtwagen te gebruiken dan die van ons,'' aldus de altijd grootsprakige Zuid-Afrikaan. Wie zo'n Semi wil, kan hem nu al bestellen maar moet wel 5.000 dollar aanbetalen.

"Volstrekte onzin allemaal,", zegt Bob Lutz, een autogoeroe die jarenlang de op één na hoogste man was bij General Motors. ‘'Tesla verliest de slag, het zal verdwijnen. Ze hebben geen geheime wapens. Ze gebruiken precies dezelfde lithium-ion batterijen die we allemaal gebruiken. Het is afgelopen met ze." Amerikaanse collega's beschuldigen Musk er van ‘van de ene op de andere ijsschots te springen'. ‘'De risico's voor het bedrijf zijn groot, niet in het minst doordat de concurrentie snel inhaalt met elektrische auto's,'' zegt analist Colin Langan. "Het is een gewoonte van Tesla om de aandacht te verschuiven wanneer het problemen heeft," voegt collega Michelle Krebs van Cox Automotive's Trader er aan toe. "Met charisma kan je veel bereiken, en Elon zet dat aspect van zijn persoonlijkheid maximaal in. Maar met charisma alleen kan je de rekeningen niet betalen."

Musk moet zijn aandacht immers nu al te veel verdelen tussen de auto's zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. Dat hij er net 400 goed-opgeleide werknemers uit heeft gegooid omdat ze het bij het beoordelingsgesprek niet redden, maakt de problemen en bottlenecks alleen maar erger. Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur. Bij dat alles zouden nu dan een supercar en vooral een stap in de wereld van de trucks bijkomen. Het algemene advies is dan ook om eerst eens de problemen met Model 3 op te lossen. Daar heeft Tesla al meer dan 400.000 bestellingen uit de hele wereld voor kunnen boeken, maar met het huidige productietempo zou het meer dan tien jaar duren om al die auto's te leveren.

Reacties (8)

Volvo had in 1995 al een bus en een truck met de chauffeur in het midden. Vandaag rijden er Volvo Electric bussen in Gothenburg met ook de chauffeur in het midden. Zo nieuw is dit dus allemaal niet.

daw

21-11-2017 op 17:48

Dat andere merken het nog niet hebben is omdat het niet rendabel is. Zodra de prijs van de batterijen dalen zal iedereen een EV produceren. En dan zal je zien dat de gevestigde orde beter iets kan produceren dan de nieuwkomer. Ten tweede is dat ze het niet gaan redden met een paar modellen. De model S wordt al oud. De roadster zal waarschijnlijk geld kosten of net break even draaien en meer een prestige object zijn. Van de Model X maken ze rond de 10.000 per kwartaal. Het moet dus van de Model 3 komen. En in Amerika gaat het belasting voordeel er volgend jaar vanaf. De 400.000 reservering zullen vele weer cancellen.

simon

21-11-2017 op 11:19

Ok. Stel, Musk redt het niet. Dan komt het er toch. EV. Want de installed base is ondertussen voldoende groot om de basis te zijn voor een nieuwe toekomst. Dan zeer(!) misschien niet als Tesla. Maar EV komt. Organisch. No way back.

Gerrit Stronkhorst

20-11-2017 op 22:24

Ik zeg even niks. Want dat hoeft niet meer. Of wacht, laat ik het zo zeggen: ook zelfbenoemde goeroes zijn niet onfeilbaar. Hoe graag zijn brave volgelingen dat ook zouden willen.

Carlo Brantsen

20-11-2017 op 21:26

Bob Lutz??? Die zelf aan het roer stond van GM dat in der tijd jarenlang wanproducten afleverde en daarom failliet ging en door de Amerikaanse belastingbetaler voor velen miljarden gered moest worden? Die vent is een ras-fossiel en zou in deze zaak zijn kop moeten dichthouden. M3 stond voor 2020 gepland dus dat -niet halen van beloftes- valt wel mee. Schrijft automobielmanagement ook zulke kritische stukjes over VAG? Als er een bedrijf is waarvan de marketingmachine veel onzin uitkraamt zijn zij het wel. En maar lekker door frauderen die Duitsers.

Vonk

20-11-2017 op 19:57

.....Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur..... Leuk om dit erbij te halen om het aakje wat aan te dikken. Maar dit heeft helemaal niks met de persooon Musk en de auto's te maken

Andrew Thijssen

20-11-2017 op 19:20

Goed stuk, ik schreef al iets soortgelijks. Dat we elektrisch gaan rijden, staat als een paal boven water. Voor brandstofmotoren is geen ruimte meer. De autofabrikanten proberen de zaak nog wat op te rekken, maar de overheden hebben gekozen voor elektriciteit em daar moeten we het dus mee doen.

Ted Sluymer

20-11-2017 op 16:42

Grootheidswaanzin! Alles voor de laagste prijs ten koste van de 3 P's! En maar blijven denken dat de stroom uit je stopcontact zo schoon is. Droom maar lekker verder. De ottomotor verder door-ontwikkelen veel beter, goedkoper en efficiënter.

Gerard

20-11-2017 op 16:12

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Overname Vanesch Verf door Sator-LKQ (16-07-2018)
CBS: Aantal faillissementen daalt verder (13-07-2018)
H1 2018: Merkdealer doet 28% van alle auto apk’s, bij busjes is dat nog maar 24% (11-07-2018)
RAI Vereniging en AutomotiveNL bundelen krachten (10-07-2018)
Autobinck investeert verder in Zelfstroom (10-07-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Britse melkboer komt met een Streetscooter (17-07-2018)
Ruim 11 miljoen voor een Aston Martin (17-07-2018)
VW voert productie in Spanje op (17-07-2018)
Een paar keer te laat is out bij Tesla (16-07-2018)
Michelin neemt fabrikant speciaalbanden Camso over (16-07-2018)
Auto & Lease » RSS
VZR: Leaserijder heeft minder te kiezen door WLTP (13-07-2018)
Leaseregistraties juni +28%; Volkswagen (Polo) ongenaakbaar aan kop (05-07-2018)
Arval met een 8,1 opnieuw beste leasemaatschappij (18-06-2018)
Zakelijk autodelen groeit in rap tempo (15-06-2018)
MultiTankcard en Arval Nederland sluiten meerjarig partnership (15-06-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
AM-weekendtip: Concours d’Elégance Paleis Het Loo 2018 (29-06-2018)
Ode aan 'La Grandezza della Lancia' (07-06-2018)
Nieuw record: 60 miljoen voor een Ferrari 250GTO (04-06-2018)
Laura Fietzek is Miss Tuning 2018 (fotogalerij/filmpje) (17-05-2018)
AM-weekendtip: Techno Classica 2018 in Essen (22-03-2018)
Auto & Milieu » RSS
Opel gevangen in het sjoemelschandaal (16-07-2018)
Autofabrieken zijn een stuk schoner (13-07-2018)
Ook diesel-rijverbod in Stuttgart (12-07-2018)
Bovag over Mobiliteitstafel: zet in op strengere EU-normen en haal ook budget buiten autobelastingen (11-07-2018)
LeasePlan levert laadpunt thuis en op werk (10-07-2018)
Auto & Politiek » RSS
Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s (18-05-2018)
Europees Parlement: "Vóór eind 2018 wetgeving rond gelijke toegang tot data uit voertuigen" (26-02-2018)
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
Auto & Reclame » RSS
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Volvo komt niet naar Autosalon Genève 2019 (12-06-2018)
Autokoper heeft keuzestress (05-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Lobbygroep verkeersveiligheid: 'Hyundai en Kia vliegen spontaan in brand' (19-06-2018)
Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash (12-06-2018)
Keuringsprobleem vertraagt kwart miljoen auto’s VW (11-06-2018)
Kia roept auto’s terug wegens airbag-problemen (11-06-2018)
‘Engine of the Year 2018’: Ferrari 3.9 V8 (06-06-2018)
Auto & Technologie » RSS
RAI/SWOV: 'Volledig zelfstandige auto laat nog jaren op zich wachten' (17-07-2018)
Daimler mag autonoom rijden in Beijing (10-07-2018)
Nieuwe auto nog veranderen ná bestelling (04-07-2018)
Franse stad krijgt autonome auto’s on-demand (02-07-2018)
GM probeert dieselmotor te redden in Turijn (28-06-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Nipparts verhuist naar Turijn (13-06-2018)
Avon introduceert nieuwe ZT7 premium zomerband (07-06-2018)
Autodis Group neemt Geevers Auto Parts over (05-06-2018)
Ook JLR sjoemelde met prijzen onderdelen (04-06-2018)
KAWE, Kavo Parts en NRF weer met Holland House naar Automechanika Dubai (30-04-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Dealerbedrijf Autohaas in tweeën verkocht (10-07-2018)
Kroymans neemt ACS Hilversum over (09-07-2018)
Porsche Centrum Leusden officieel Porsche Classic Partner (03-07-2018)
Ford helpt dealers met werven vakkrachten (03-07-2018)
10 topdealers verkopen bijna een derde van alle nieuwe auto’s (28-06-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Ford opent aanval op concurrentie met nieuwe Focus (11-07-2018)
Subaru '2.0' zet Europa weer op de kaart (04-07-2018)
Tesla toont Model 3 in Europa (04-07-2018)
Peugeot 508: vangnet onder de SUV-bubbel? (29-06-2018)
Audi last lancering E-SUV in Brussel af (27-06-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Autec- VLT lanceert nieuwe serie carrosserieschaarhefbruggen (07-06-2018)
Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel (04-05-2018)
Krap een derde schades via merkerkenning hersteld (19-04-2018)
Autoschade Herstel Groep breidt uit in Flevoland (10-04-2018)
AHG breidt in Noord-Holland uit met Autoschade Herstel Schepenwijk (27-03-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Coxx verplaatst productie chassis Dodge Frontrunner van NL naar VS (16-07-2018)
Bescheiden groei bestelautoverkoop; juni +4% (04-07-2018)
VW en Ford samen in bestelwagens (26-06-2018)
Weer een goede bestelautomaand; mei +8% (04-06-2018)
Veel vraag naar elektrische bestelwagen Nissan (24-05-2018)
Carrière moves/switches » RSS
CEO Jon Kuiper vertrekt bij Koopman (13-07-2018)
Wouter van Kesteren is nieuwe directeur viaBOVAG.nl (09-07-2018)
Erick Vermei neemt afscheid van IVA Driebergen (05-07-2018)
Tom Adams is nieuwe algemeen directeur Bridgestone Benelux & Frankrijk (04-07-2018)
Hans Bresser is nieuwe directeur strategie en innovatie Bovag (02-07-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
James Autoservice introduceert nieuwe huisstijl (12-03-2018)
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
VW Groep staat al op 5,5 miljoen auto’s (16-07-2018)
BMW zet recordcijfers neer over H1 2018 (16-07-2018)
Opel/Vauxhall geeft PSA fraaie cijfers (13-07-2018)
Tesla-taks zorgt voor run op dure elektrische auto’s (11-07-2018)
Occasionexport zit in de lift, H1 +7% (09-07-2018)
Occasions » RSS
Autobedrijf Van der Wal en Zonen officieel Hofleverancier (17-07-2018)
Kabinet werkt aan oplossingen rond parallelimport (13-07-2018)
Porsche 911 populairste tweedehands sportauto (12-07-2018)
Occasionimport in eerste halfjaar met 21% gestegen (10-07-2018)
Mazda CX-5 is 'Occasion van het Jaar 2018' (28-06-2018)
Overige » RSS
Testrijder verongelukt op VW-circuit (17-07-2018)
52% van de Nederlandse autokopers is niet merktrouw (27-06-2018)
VW-manager moet beter Engels spreken (26-06-2018)
Renault opent EV-centrum in hartje Berlijn (21-06-2018)
Automotive Inspiratiefestival: zonder pakken en stropdassen! (24-05-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1790)...

Marc Bienemann, directeur JLR Benelux in FD Persoonlijk

Marc Bienemann, directeur JLR Benelux in FD Persoonlijk

Poll

Youngtimers in de lease: een mooi verdienmodel voor de autobranche

Geef je mening toon resultaten