Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Wat doe je als je belooft 5.000 of zelfs 10.000 auto’s per maand af te leveren en het worden er maar 220? Wat doe je als je vorig kwartaal weer eens 619 miljoen dollar hebt verloren? Wat doe je als mooie robots, waar je speciaal een Duits bedrijf voor hebt ingelijfd, het na maanden nog altijd niet goed doen. En wat doe je als je personeel steen en been klaagt over racisme en erbarmelijke arbeidsomstandigheden?

Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Je leidt de aandacht af! Dat althans is het antwoord van Elon Musk, de ‘flamboyante’ en in ieder geval schatrijke CEO en grootaandeelhouder van Tesla. Hij kondigt rustig met veel bombarie in een zaal voor juichende toehoorders met luide rockmuziek een nieuwe supersnelle supercar en een spectaculaire elektrische vrachtwagen aan. Niets vertraging bij Model 3, niets aanhoudende klachten over de Autopilot, niets techneuten die de deur bij Tesla achter zich dicht trekken, we brengen nieuwe dingen uit waar de wereld stil van wordt.

De Roadster, zoals de supercar gaat heten, zou met nieuwe superbatterijen een bereik van zeg maar 1.000 kilometer krijgen. De sportwagen moet in 2020 op de markt komen en dan minstens 200.000 dollar kosten. De spectaculair vormgegeven vrachtwagen, waar de chauffeur in het midden zit, komt op 800 kilometer en kan ook in een half uur voor nog eens 700 kilometer bijladen. Die vrachtwagen met vier elektrische motoren zou in 2019 op de weg moeten komen, luidt de nieuwe belofte van Musk. Hij denkt dat zijn product in aanschafprijs weliswaar duurder zal zijn dan de concurrentie maar dat de voor transporteurs belangrijke gebruikskosten veel lager zullen liggen. ‘’Het is straks economische zelfmoord om een andere vrachtwagen te gebruiken dan die van ons,” aldus de altijd grootsprakige Zuid-Afrikaan. Wie zo’n Semi wil, kan hem nu al bestellen maar moet wel 5.000 dollar aanbetalen.

"Volstrekte onzin allemaal,", zegt Bob Lutz, een autogoeroe die jarenlang de op één na hoogste man was bij General Motors. ‘’Tesla verliest de slag, het zal verdwijnen. Ze hebben geen geheime wapens. Ze gebruiken precies dezelfde lithium-ion batterijen die we allemaal gebruiken. Het is afgelopen met ze." Amerikaanse collega’s beschuldigen Musk er van ‘van de ene op de andere ijsschots te springen’. ‘’De risico’s voor het bedrijf zijn groot, niet in het minst doordat de concurrentie snel inhaalt met elektrische auto’s,” zegt analist Colin Langan. "Het is een gewoonte van Tesla om de aandacht te verschuiven wanneer het problemen heeft," voegt collega Michelle Krebs van Cox Automotive’s Trader er aan toe. "Met charisma kan je veel bereiken, en Elon zet dat aspect van zijn persoonlijkheid maximaal in. Maar met charisma alleen kan je de rekeningen niet betalen."

Musk moet zijn aandacht immers nu al te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. Dat hij er net 400 goed-opgeleide werknemers uit heeft gegooid omdat ze het bij het beoordelingsgesprek niet redden, maakt de problemen en bottlenecks alleen maar erger. Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur. Bij dat alles zouden nu dan een supercar en vooral een stap in de wereld van de trucks bijkomen. Het algemene advies is dan ook om eerst eens de problemen met Model 3 op te lossen. Daar heeft Tesla al meer dan 400.000 bestellingen uit de hele wereld voor kunnen boeken, maar met het huidige productietempo zou het meer dan tien jaar duren om al die auto’s te leveren.

Reacties

Grootheidswaanzin! Alles voor de laagste prijs ten koste van de 3 P’s! En maar blijven denken dat de stroom uit je stopcontact zo schoon is. Droom maar lekker verder. De ottomotor verder door-ontwikkelen veel beter, goedkoper en efficiënter.

Geplaatst door: Gerard op

Goed stuk, ik schreef al iets soortgelijks. Dat we elektrisch gaan rijden, staat als een paal boven water. Voor brandstofmotoren is geen ruimte meer. De autofabrikanten proberen de zaak nog wat op te rekken, maar de overheden hebben gekozen voor elektriciteit em daar moeten we het dus mee doen.

Geplaatst door: Ted Sluymer op

…..Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur….. Leuk om dit erbij te halen om het aakje wat aan te dikken. Maar dit heeft helemaal niks met de persooon Musk en de auto’s te maken

Geplaatst door: Andrew Thijssen op

Bob Lutz??? Die zelf aan het roer stond van GM dat in der tijd jarenlang wanproducten afleverde en daarom failliet ging en door de Amerikaanse belastingbetaler voor velen miljarden gered moest worden? Die vent is een ras-fossiel en zou in deze zaak zijn kop moeten dichthouden. M3 stond voor 2020 gepland dus dat -niet halen van beloftes- valt wel mee.
Schrijft automobielmanagement ook zulke kritische stukjes over VAG?
Als er een bedrijf is waarvan de marketingmachine veel onzin uitkraamt zijn zij het wel. En maar lekker door frauderen die Duitsers.

Geplaatst door: Vonk op

Ik zeg even niks. Want dat hoeft niet meer. Of wacht, laat ik het zo zeggen: ook zelfbenoemde goeroes zijn niet onfeilbaar. Hoe graag zijn brave volgelingen dat ook zouden willen.

Geplaatst door: Carlo Brantsen op

Ok. Stel, Musk redt het niet. Dan komt het er toch. EV. Want de installed base is ondertussen voldoende groot om de basis te zijn voor een nieuwe toekomst. Dan zeer(!) misschien niet als Tesla. Maar EV komt. Organisch. No way back.

Geplaatst door: Gerrit Stronkhorst op

Dat andere merken het nog niet hebben is omdat het niet rendabel is. Zodra de prijs van de batterijen dalen zal iedereen een EV produceren. En dan zal je zien dat de gevestigde orde beter iets kan produceren dan de nieuwkomer.

Ten tweede is dat ze het niet gaan redden met een paar modellen. De model S wordt al oud. De roadster zal waarschijnlijk geld kosten of net break even draaien en meer een prestige object zijn. Van de Model X maken ze rond de 10.000 per kwartaal. Het moet dus van de Model 3 komen. En in Amerika gaat het belasting voordeel er volgend jaar vanaf. De 400.000 reservering zullen vele weer cancellen.

Geplaatst door: simon op

Volvo had in 1995 al een bus en een truck met de chauffeur in het midden. Vandaag rijden er Volvo Electric bussen in Gothenburg met ook de chauffeur in het midden. Zo nieuw is dit dus allemaal niet.

Geplaatst door: daw op
Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen - Automobielmanagement.nl

Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Wat doe je als je belooft 5.000 of zelfs 10.000 auto’s per maand af te leveren en het worden er maar 220? Wat doe je als je vorig kwartaal weer eens 619 miljoen dollar hebt verloren? Wat doe je als mooie robots, waar je speciaal een Duits bedrijf voor hebt ingelijfd, het na maanden nog altijd niet goed doen. En wat doe je als je personeel steen en been klaagt over racisme en erbarmelijke arbeidsomstandigheden?

Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Je leidt de aandacht af! Dat althans is het antwoord van Elon Musk, de ‘flamboyante’ en in ieder geval schatrijke CEO en grootaandeelhouder van Tesla. Hij kondigt rustig met veel bombarie in een zaal voor juichende toehoorders met luide rockmuziek een nieuwe supersnelle supercar en een spectaculaire elektrische vrachtwagen aan. Niets vertraging bij Model 3, niets aanhoudende klachten over de Autopilot, niets techneuten die de deur bij Tesla achter zich dicht trekken, we brengen nieuwe dingen uit waar de wereld stil van wordt.

De Roadster, zoals de supercar gaat heten, zou met nieuwe superbatterijen een bereik van zeg maar 1.000 kilometer krijgen. De sportwagen moet in 2020 op de markt komen en dan minstens 200.000 dollar kosten. De spectaculair vormgegeven vrachtwagen, waar de chauffeur in het midden zit, komt op 800 kilometer en kan ook in een half uur voor nog eens 700 kilometer bijladen. Die vrachtwagen met vier elektrische motoren zou in 2019 op de weg moeten komen, luidt de nieuwe belofte van Musk. Hij denkt dat zijn product in aanschafprijs weliswaar duurder zal zijn dan de concurrentie maar dat de voor transporteurs belangrijke gebruikskosten veel lager zullen liggen. ‘’Het is straks economische zelfmoord om een andere vrachtwagen te gebruiken dan die van ons,” aldus de altijd grootsprakige Zuid-Afrikaan. Wie zo’n Semi wil, kan hem nu al bestellen maar moet wel 5.000 dollar aanbetalen.

"Volstrekte onzin allemaal,", zegt Bob Lutz, een autogoeroe die jarenlang de op één na hoogste man was bij General Motors. ‘’Tesla verliest de slag, het zal verdwijnen. Ze hebben geen geheime wapens. Ze gebruiken precies dezelfde lithium-ion batterijen die we allemaal gebruiken. Het is afgelopen met ze." Amerikaanse collega’s beschuldigen Musk er van ‘van de ene op de andere ijsschots te springen’. ‘’De risico’s voor het bedrijf zijn groot, niet in het minst doordat de concurrentie snel inhaalt met elektrische auto’s,” zegt analist Colin Langan. "Het is een gewoonte van Tesla om de aandacht te verschuiven wanneer het problemen heeft," voegt collega Michelle Krebs van Cox Automotive’s Trader er aan toe. "Met charisma kan je veel bereiken, en Elon zet dat aspect van zijn persoonlijkheid maximaal in. Maar met charisma alleen kan je de rekeningen niet betalen."

Musk moet zijn aandacht immers nu al te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. Dat hij er net 400 goed-opgeleide werknemers uit heeft gegooid omdat ze het bij het beoordelingsgesprek niet redden, maakt de problemen en bottlenecks alleen maar erger. Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur. Bij dat alles zouden nu dan een supercar en vooral een stap in de wereld van de trucks bijkomen. Het algemene advies is dan ook om eerst eens de problemen met Model 3 op te lossen. Daar heeft Tesla al meer dan 400.000 bestellingen uit de hele wereld voor kunnen boeken, maar met het huidige productietempo zou het meer dan tien jaar duren om al die auto’s te leveren.

Reacties

Grootheidswaanzin! Alles voor de laagste prijs ten koste van de 3 P’s! En maar blijven denken dat de stroom uit je stopcontact zo schoon is. Droom maar lekker verder. De ottomotor verder door-ontwikkelen veel beter, goedkoper en efficiënter.

Geplaatst door: Gerard op

Goed stuk, ik schreef al iets soortgelijks. Dat we elektrisch gaan rijden, staat als een paal boven water. Voor brandstofmotoren is geen ruimte meer. De autofabrikanten proberen de zaak nog wat op te rekken, maar de overheden hebben gekozen voor elektriciteit em daar moeten we het dus mee doen.

Geplaatst door: Ted Sluymer op

…..Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur….. Leuk om dit erbij te halen om het aakje wat aan te dikken. Maar dit heeft helemaal niks met de persooon Musk en de auto’s te maken

Geplaatst door: Andrew Thijssen op

Bob Lutz??? Die zelf aan het roer stond van GM dat in der tijd jarenlang wanproducten afleverde en daarom failliet ging en door de Amerikaanse belastingbetaler voor velen miljarden gered moest worden? Die vent is een ras-fossiel en zou in deze zaak zijn kop moeten dichthouden. M3 stond voor 2020 gepland dus dat -niet halen van beloftes- valt wel mee.
Schrijft automobielmanagement ook zulke kritische stukjes over VAG?
Als er een bedrijf is waarvan de marketingmachine veel onzin uitkraamt zijn zij het wel. En maar lekker door frauderen die Duitsers.

Geplaatst door: Vonk op

Ik zeg even niks. Want dat hoeft niet meer. Of wacht, laat ik het zo zeggen: ook zelfbenoemde goeroes zijn niet onfeilbaar. Hoe graag zijn brave volgelingen dat ook zouden willen.

Geplaatst door: Carlo Brantsen op

Ok. Stel, Musk redt het niet. Dan komt het er toch. EV. Want de installed base is ondertussen voldoende groot om de basis te zijn voor een nieuwe toekomst. Dan zeer(!) misschien niet als Tesla. Maar EV komt. Organisch. No way back.

Geplaatst door: Gerrit Stronkhorst op

Dat andere merken het nog niet hebben is omdat het niet rendabel is. Zodra de prijs van de batterijen dalen zal iedereen een EV produceren. En dan zal je zien dat de gevestigde orde beter iets kan produceren dan de nieuwkomer.

Ten tweede is dat ze het niet gaan redden met een paar modellen. De model S wordt al oud. De roadster zal waarschijnlijk geld kosten of net break even draaien en meer een prestige object zijn. Van de Model X maken ze rond de 10.000 per kwartaal. Het moet dus van de Model 3 komen. En in Amerika gaat het belasting voordeel er volgend jaar vanaf. De 400.000 reservering zullen vele weer cancellen.

Geplaatst door: simon op

Volvo had in 1995 al een bus en een truck met de chauffeur in het midden. Vandaag rijden er Volvo Electric bussen in Gothenburg met ook de chauffeur in het midden. Zo nieuw is dit dus allemaal niet.

Geplaatst door: daw op