Laatste nieuws:

PALO ALTO, 20 november 2017 14:40

Analyse: Hele autowereld valt over Tesla heen

Wat doe je als je belooft 5.000 of zelfs 10.000 auto’s per maand af te leveren en het worden er maar 220? Wat doe je als je vorig kwartaal weer eens 619 miljoen dollar hebt verloren? Wat doe je als mooie robots, waar je speciaal een Duits bedrijf voor hebt ingelijfd, het na maanden nog altijd niet goed doen. En wat doe je als je personeel steen en been klaagt over racisme en erbarmelijke arbeidsomstandigheden?

Musk moet zijn aandacht te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. '
Musk moet zijn aandacht te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen.
1/1

Je leidt de aandacht af! Dat althans is het antwoord van Elon Musk, de ‘flamboyante' en in ieder geval schatrijke CEO en grootaandeelhouder van Tesla. Hij kondigt rustig met veel bombarie in een zaal voor juichende toehoorders met luide rockmuziek een nieuwe supersnelle supercar en een spectaculaire elektrische vrachtwagen aan. Niets vertraging bij Model 3, niets aanhoudende klachten over de Autopilot, niets techneuten die de deur bij Tesla achter zich dicht trekken, we brengen nieuwe dingen uit waar de wereld stil van wordt.

De Roadster, zoals de supercar gaat heten, zou met nieuwe superbatterijen een bereik van zeg maar 1.000 kilometer krijgen. De sportwagen moet in 2020 op de markt komen en dan minstens 200.000 dollar kosten. De spectaculair vormgegeven vrachtwagen, waar de chauffeur in het midden zit, komt op 800 kilometer en kan ook in een half uur voor nog eens 700 kilometer bijladen. Die vrachtwagen met vier elektrische motoren zou in 2019 op de weg moeten komen, luidt de nieuwe belofte van Musk. Hij denkt dat zijn product in aanschafprijs weliswaar duurder zal zijn dan de concurrentie maar dat de voor transporteurs belangrijke gebruikskosten veel lager zullen liggen. ‘'Het is straks economische zelfmoord om een andere vrachtwagen te gebruiken dan die van ons,'' aldus de altijd grootsprakige Zuid-Afrikaan. Wie zo'n Semi wil, kan hem nu al bestellen maar moet wel 5.000 dollar aanbetalen.

"Volstrekte onzin allemaal,", zegt Bob Lutz, een autogoeroe die jarenlang de op één na hoogste man was bij General Motors. ‘'Tesla verliest de slag, het zal verdwijnen. Ze hebben geen geheime wapens. Ze gebruiken precies dezelfde lithium-ion batterijen die we allemaal gebruiken. Het is afgelopen met ze." Amerikaanse collega's beschuldigen Musk er van ‘van de ene op de andere ijsschots te springen'. ‘'De risico's voor het bedrijf zijn groot, niet in het minst doordat de concurrentie snel inhaalt met elektrische auto's,'' zegt analist Colin Langan. "Het is een gewoonte van Tesla om de aandacht te verschuiven wanneer het problemen heeft," voegt collega Michelle Krebs van Cox Automotive's Trader er aan toe. "Met charisma kan je veel bereiken, en Elon zet dat aspect van zijn persoonlijkheid maximaal in. Maar met charisma alleen kan je de rekeningen niet betalen."

Musk moet zijn aandacht immers nu al te veel verdelen tussen de auto's zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. Dat hij er net 400 goed-opgeleide werknemers uit heeft gegooid omdat ze het bij het beoordelingsgesprek niet redden, maakt de problemen en bottlenecks alleen maar erger. Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur. Bij dat alles zouden nu dan een supercar en vooral een stap in de wereld van de trucks bijkomen. Het algemene advies is dan ook om eerst eens de problemen met Model 3 op te lossen. Daar heeft Tesla al meer dan 400.000 bestellingen uit de hele wereld voor kunnen boeken, maar met het huidige productietempo zou het meer dan tien jaar duren om al die auto's te leveren.

Reacties (8)

Volvo had in 1995 al een bus en een truck met de chauffeur in het midden. Vandaag rijden er Volvo Electric bussen in Gothenburg met ook de chauffeur in het midden. Zo nieuw is dit dus allemaal niet.

daw

21-11-2017 op 17:48

Dat andere merken het nog niet hebben is omdat het niet rendabel is. Zodra de prijs van de batterijen dalen zal iedereen een EV produceren. En dan zal je zien dat de gevestigde orde beter iets kan produceren dan de nieuwkomer. Ten tweede is dat ze het niet gaan redden met een paar modellen. De model S wordt al oud. De roadster zal waarschijnlijk geld kosten of net break even draaien en meer een prestige object zijn. Van de Model X maken ze rond de 10.000 per kwartaal. Het moet dus van de Model 3 komen. En in Amerika gaat het belasting voordeel er volgend jaar vanaf. De 400.000 reservering zullen vele weer cancellen.

simon

21-11-2017 op 11:19

Ok. Stel, Musk redt het niet. Dan komt het er toch. EV. Want de installed base is ondertussen voldoende groot om de basis te zijn voor een nieuwe toekomst. Dan zeer(!) misschien niet als Tesla. Maar EV komt. Organisch. No way back.

Gerrit Stronkhorst

20-11-2017 op 22:24

Ik zeg even niks. Want dat hoeft niet meer. Of wacht, laat ik het zo zeggen: ook zelfbenoemde goeroes zijn niet onfeilbaar. Hoe graag zijn brave volgelingen dat ook zouden willen.

Carlo Brantsen

20-11-2017 op 21:26

Bob Lutz??? Die zelf aan het roer stond van GM dat in der tijd jarenlang wanproducten afleverde en daarom failliet ging en door de Amerikaanse belastingbetaler voor velen miljarden gered moest worden? Die vent is een ras-fossiel en zou in deze zaak zijn kop moeten dichthouden. M3 stond voor 2020 gepland dus dat -niet halen van beloftes- valt wel mee. Schrijft automobielmanagement ook zulke kritische stukjes over VAG? Als er een bedrijf is waarvan de marketingmachine veel onzin uitkraamt zijn zij het wel. En maar lekker door frauderen die Duitsers.

Vonk

20-11-2017 op 19:57

.....Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur..... Leuk om dit erbij te halen om het aakje wat aan te dikken. Maar dit heeft helemaal niks met de persooon Musk en de auto's te maken

Andrew Thijssen

20-11-2017 op 19:20

Goed stuk, ik schreef al iets soortgelijks. Dat we elektrisch gaan rijden, staat als een paal boven water. Voor brandstofmotoren is geen ruimte meer. De autofabrikanten proberen de zaak nog wat op te rekken, maar de overheden hebben gekozen voor elektriciteit em daar moeten we het dus mee doen.

Ted Sluymer

20-11-2017 op 16:42

Grootheidswaanzin! Alles voor de laagste prijs ten koste van de 3 P's! En maar blijven denken dat de stroom uit je stopcontact zo schoon is. Droom maar lekker verder. De ottomotor verder door-ontwikkelen veel beter, goedkoper en efficiënter.

Gerard

20-11-2017 op 16:12

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Iets minder faillissementen in november (14-12-2017)
Gegevens Duitse auto’s meest opgevraagd in 2017 (14-12-2017)
Stern verkoopt panden maar huurt ze terug (13-12-2017)
Dader wraakactie Van Mossel blijkt gefrustreerde medewerker (12-12-2017)
Fastned trekt in rechtszaak met Shell aan kortste eind (11-12-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Begraven auto wordt geveild (15-12-2017)
Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef (15-12-2017)
Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd (15-12-2017)
Audi verkoopt Ducati toch niet (14-12-2017)
Mobiliteitspaviljoen op Brussels Motor Show (13-12-2017)
Auto & Lease » RSS
ALD, Friesland Lease, Athlon en Alphabet in de prijzen bij leaseverkiezing (12-12-2017)
Leaseregistraties november +9%; Volkswagen Golf/Up! toppers (11-12-2017)
International Car Lease Holding neemt Lease Performance over (04-12-2017)
Consumentenbond komt met veiling voor private lease (15-11-2017)
Mobility Service Nederland komt met apart EV-label (14-11-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Porsche Museum restaureert zijn oudste 911 (filmpje) (14-12-2017)
Autobezitter nog altijd merkentrouw (01-12-2017)
Onderzoek Vlaamse Verkeersbond: jongeren willen écht wel een auto (14-11-2017)
Veel millennials willen auto online kopen (09-11-2017)
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
Carbon black uit oude autobanden in poedercoatings Akzo (15-12-2017)
VW-baas Müller wil af van belastingvoordeel diesel (12-12-2017)
EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken (11-12-2017)
Achtergrond: Europese regels voor typegoedkeuring worden verscherpt (11-12-2017)
Onderzoek ANWB: Elektrisch rijden duurder dan op benzine (04-12-2017)
Auto & Politiek » RSS
'Europese autosector moet snel zijn met EV’s' (21-11-2017)
Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby (16-11-2017)
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Van Mossel winnaar publieksprijs Online Dealer Awards (14-12-2017)
Continental Banden sponsort de Tour de France (11-12-2017)
Passend Sinterklaas cadeautje: F1 racewagen van 600.000 Lego steentjes (04-12-2017)
Jaguar verslaat Alfa Romeo (filmpje) (04-12-2017)
AM-weekendtip: Essen Motor Show 2017 (01-12-2017)
Auto & Techniek » RSS
Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen (14-11-2017)
Japanse auto’s meest betrouwbaar (02-11-2017)
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Auto & Technologie » RSS
Nieuwe batterij verdrievoudigt actieradius elektrische voertuigen (15-12-2017)
ALD samen met Microsoft in smart mobility (11-12-2017)
Waterstofauto komt binnen bereik (06-12-2017)
Auto van GM regelt de koffie voor je (06-12-2017)
'Robots' gaan schadedossiers behandelen (04-12-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
ABS verhuist logistiek naar DHL (15-12-2017)
Winterweer afgelopen dagen zorgt voor run op winterbanden (12-12-2017)
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Peugeot en Renault bouwen gezamenlijk pand in Groningen (14-12-2017)
Dealerholding Zijm neemt Hegeman groep over (07-12-2017)
Broekhuis Groep koopt Martin Schilder (06-12-2017)
Louwman Exclusive verkozen tot beste Morgan-dealer van Europa (20-11-2017)
Autodealer heeft 't meest aan Facebook (17-11-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy' (02-11-2017)
Citroën gaat weer voor groot (01-11-2017)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Sneeuw veroorzaakte 10 tot 20% meer ongevallen (15-12-2017)
Focwa Schadeherstel en Specialisten gaan samenwerken (15-12-2017)
Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog (06-12-2017)
Autoschade Arnhem treedt toe tot AHG (27-11-2017)
SOS International ook in schadeafhandeling en herstel (02-11-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Achtergrond: elektrisch aangedreven bestelauto’s naar 4.250 kg (15-11-2017)
Sterke stijging bestelautokilometers (07-11-2017)
Welke bestelwagen komt ’t best door de (Britse) APK? (20-10-2017)
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Transportsector krijgt 30 miljoen voor innovaties in vergroening (19-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Daimler-baas Zetsche wordt commissaris bij TUI (14-12-2017)
Felix Cohen vertrekt bij VVN (14-12-2017)
Ingrid Niessing is nieuwe directeur ARN (13-12-2017)
Edwin Heijne is nieuwe directeur Financieringen bij Bovemij (13-12-2017)
Tekort aan technici is een acute bedreiging voor de groei (11-12-2017)
Franchise formules automotive » RSS
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Volkswagen verkoopt meer EV’s dan Renault (13-12-2017)
'Infiniti is on a roll' (13-12-2017)
Audi lijkt de weg omhoog te pakken te hebben (11-12-2017)
Mercedes haalt BMW makkelijk in (07-12-2017)
Belgische automarkt precies stabiel (06-12-2017)
Occasions » RSS
Verkoop occasions naar hoogste niveau ooit (15-12-2017)
Top 10 populairste occasions '17 volgens AutoScout24 (14-12-2017)
Retourpercentage online gekochte occasion érg laag (30-11-2017)
AutoScout24 haalt PrijsCheck van de site (29-11-2017)
Marktplaats stemt aanbod beter af op actuele vraag (28-11-2017)
Overige » RSS
Ruim 10% meer auto’s naar de sloop (30-11-2017)
Column Clem Dickmann: Het R-woord (23-11-2017)
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (08-11-2017)
Molenaar (ANWB) ontvangt 'prent van 100%' (06-11-2017)
Wc-rol vervangen en koffie halen een stuk belangrijker dan zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie (06-11-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1773)...

Marc Bienemann, directeur JLR Benelux in FD

Marc Bienemann, directeur JLR Benelux in FD

Poll

De MobiliteitsRAI is een goed initiatief

Geef je mening toon resultaten