Per 1 januari gaat dan ook een quotum gelden voor het aandeel EV’s in de totale verkopen. Maar de subsidies die daarvoor worden ingezet, leggen zo’n groot beslag op de inhoud van ‘de schatkist’ dat Beijing mogelijk al binnenkort – en niet zoals aangekondigd pas in 2020 – begint om ze gefaseerd af te schaffen, waarschuwt de China Association of Automobiles Manufacturers (CAAM).

Wie in China op dit moment een elektrische auto koopt wordt op verschillende manieren in de watten gelegd. In de eerste plaats geeft de overheid een subsidie op de aankoopprijs die tot enkele duizenden euro’s op kan lopen. In de twee grootste steden Beijing en Shanghai is er daarnaast echter nóg een flink financieel voordeel. In Shanghai kost een kenteken voor een nieuwe conventionele auto rond de 11.000 euro. Maar voor een elektrische of zelfs plug-in hybride model kost zo’n kenteken niets. In Beijing worden maar 20.000 kentekens per jaar uitgegeven voor ‘normale’ auto’s. De 22 miljoen inwoners van de Chinese hoofdstad moeten daarom steeds loten of ze zo’n nummer kunnen krijgen en dus een auto kunnen kopen. Maar wie een EV koopt, krijgt tot nu toe zonder meer een kenteken toegewezen, een regeling die ook in veel andere steden geldt.

Vooral de subsidies kosten de staat veel geld terwijl ze minder opleveren dan werd gehoopt omdat er in de duizenden kleinere plaatsen geen restricties gelden. De regering heeft dan ook aangekondigd de bijdragen vanaf eind 2020 fasegewijs af te zullen bouwen. De CAAM heeft echter signalen opgevangen dat dat eerder kan beginnen en ook veel sneller zal gaan dan tot nu toe werd verwacht. Daarnaast heeft het gemeentebestuur van Shanghai al aangekondigd dat er binnenkort ook voor een EV een kentekenheffing gaat gelden.