Boete voor kartel rond autogordels en airbags

De Europese Commissie heeft vijf fabrikanten van autogordels, airbags maar ook stuurwielen een boete opgelegd van 34 miljoen euro wegens illegale prijs- en andere afspraken. Volgens de Commissie gaat het om vier verschillende kartels waarbij toeleveranciers van Toyota, Suzuki en Honda onder één hoedje speelden bij het verdelen van de markt en het vaststellen van de verkoopprijzen.

Boete voor kartel rond autogordels en airbags

Bij de kartels waren de bedrijven Takata, Autoliv, Toyoda Gosei, Tokai Rika en Marutaka betrokken. Toyoda Gosei kreeg met 11,3 miljoen de hoogste boete. De boetes waren lager dan in theorie mogelijk omdat alle bedrijven hebben meegewerkt aan het onderzoek. Bovendien kregen Takata en Tokai Rika nog meer korting omdat ze voor één of meerdere van de kartels als klokkenluider waren opgetreden.

Ernstige gevolgen

De Europese Commissie heeft zes jaar nodig gehad om haar onderzoek rond te krijgen. Dat onderzoek is in 2011 begonnen met een aantal invallen bij de betrokken ondernemingen. "Het kartel kan ernstige gevolgen hebben gehad voor Europese consumenten omdat één op de zeven in Europa verkochte auto wordt gebouwd door een Japans bedrijf. Bovendien hebben alle betrokken Japanse autobedrijven ook fabrieken in Europa," aldus de Commissie.

Boete voor kartel rond autogordels en airbags - Automobielmanagement.nl

Boete voor kartel rond autogordels en airbags

De Europese Commissie heeft vijf fabrikanten van autogordels, airbags maar ook stuurwielen een boete opgelegd van 34 miljoen euro wegens illegale prijs- en andere afspraken. Volgens de Commissie gaat het om vier verschillende kartels waarbij toeleveranciers van Toyota, Suzuki en Honda onder één hoedje speelden bij het verdelen van de markt en het vaststellen van de verkoopprijzen.

Boete voor kartel rond autogordels en airbags

Bij de kartels waren de bedrijven Takata, Autoliv, Toyoda Gosei, Tokai Rika en Marutaka betrokken. Toyoda Gosei kreeg met 11,3 miljoen de hoogste boete. De boetes waren lager dan in theorie mogelijk omdat alle bedrijven hebben meegewerkt aan het onderzoek. Bovendien kregen Takata en Tokai Rika nog meer korting omdat ze voor één of meerdere van de kartels als klokkenluider waren opgetreden.

Ernstige gevolgen

De Europese Commissie heeft zes jaar nodig gehad om haar onderzoek rond te krijgen. Dat onderzoek is in 2011 begonnen met een aantal invallen bij de betrokken ondernemingen. "Het kartel kan ernstige gevolgen hebben gehad voor Europese consumenten omdat één op de zeven in Europa verkochte auto wordt gebouwd door een Japans bedrijf. Bovendien hebben alle betrokken Japanse autobedrijven ook fabrieken in Europa," aldus de Commissie.