Analyse: Opel, minder is meer

Schaalvoordelen regeren de wereld. Ook de auto-industrie ontkomt niet aan dit dictaat. Wie wil overleven in deze branche, moet grote aantallen draaien. Nichefabrikanten als Lamborghini en Rolls-Royce zien zich gedwongen om een SUV op de markt te brengen. Tenminste als zij willen ontkomen aan stagnerende verkopen. En bij volumemerken is krachtenbundeling het devies.

Analyse: Opel, minder is meer

Je zou denken dat Opel qua schaalvoordelen wel goed zat bij General Motors, nog niet zo heel lang geleden ’s werelds grootste autoconcern. Maar het voormalige moederbedrijf had in 2009 een ‘bijna dood ervaring’ en had niet de kracht om haar kwakkelende dochter klaar te stomen voor de toekomst. Iedereen moet roeien met de riemen die hij (zij) heeft, maar in het geval van Opel was er vanuit platformperspectief sprake van wel 9 roeispanen. En toch wist het Duitse automerk zich daarmee niet in rustiger vaarwater te manoeuvreren.

De nieuwe eigenaar van Opel, het Franse PSA concern, gaat het heel anders aanpakken. Die heeft zichzelf in 2014 weten te redden door de focus op slechts 2 platforms. Misschien een paardenmiddel, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de fabrikant van Citroën, DS en Peugeot in financieel opzicht nu weer in blakende gezondheid verkeert. Ook bij Opel gaat de bijl in het platform-oerwoud.

PSA heeft een paar jaar geleden het EMP2 platform ontwikkeld. Die bodemplaat is onder andere de succesvolle Peugeot 3008 gebaseerd. Over ruim een jaar moet het CMP platform voor B-segment modellen klaar zijn. De eerste auto die van dit onderstel gebruik zal maken, is de volgende generatie Peugeot 208. PSA zegt meer platforms niet nodig te hebben omdat ook grotere modellen als de nieuwe Peugeot 508 en de DS 7 Crossback op dit onderstel gebaseerd kunnen worden.

Opel moet zich onder regie van PSA gaan beperken tot dezelfde platforms. Dit betekent enerzijds een complete omschakeling, maar anderzijds ook een krimp van het gamma. Eerste slachtoffer is de Karl. Deze instapper verkoopt met name in Nederland leuk, maar Opel verdient er geen cent aan. En dus stopt het merk er op bevel van PSA mee. Voor de werkgelegenheid heeft het gelukkig geen directe gevolgen want de Karl ziet in Zuid Korea in een Chevrolet / Daewoo fabriek het levenslicht.

De Corsa mag van PSA wel door naar de volgende ronde. Oorspronkelijk zou de nieuwe editie volgend jaar al verkoopklaar zijn, maar de Fransen willen dat het model gebaseerd wordt op het CMP platform. De banden met General Motors dienen immers zo snel mogelijk te worden doorgeknipt en PSA topman wil dat Opel liever nog vandaag dan morgen gaat profiteren van schaalvoordelen dankzij gezamenlijke platforms.

De aanpassing van het Corsa betekent een jaar vertraging. En introductie-technisch dat 2018 voor Opel een heel rustig jaar gaat worden. Het enige nieuws dat het Duitse merk dan kan bieden is een vers ontwerp Combo. Nou ja, ‘ontwerp’: het wordt een Citroën Berlingo / Peugeot partner met bliksemlogo. Op basis van het EMP2 platform, dan wel. Maar door het ontbreken van andere nieuwe modellen zal het marktaandeel van Opel in 2018 nog meer dan nu het geval is onder druk komen te staan.

Pas in 2019 krijgt Opel weer vers bloed. De nieuwe Corsa werd al genoemd, maar dat jaar moet ook de opvolger van de Mokka X klaar zijn. Opel heeft weliswaar reeds de op PSA techniek gebaseerde Crossland X en Grandland X in haar gamma, maar de Mokka X is verkoop-technisch te belangrijk om te kunnen worden gesaneerd. En dus komt er een opvolger. Gebaseerd op het EMP2 platform, hetgeen betekent dat vierwielaandrijving (momenteel kiest 20 procent van de Mokka X kopers hier voor) alleen mogelijk zal zijn in combinatie met stekkerhybride techniek.

Minder imponerend zijn de verkoopaantallen van de Adam. Deze ‘premium’ stadsauto is alleen in Duitsland en Italië populair. De orders die daar genoteerd worden zijn onvoldoende om het licht op groen te zetten voor een opvolger. Jammer, want er heus een markt voor een hoogwaardige stadsauto met een onderscheidend design. Honda brengt niet voor niets in 2019 de Urban EV op de markt. Maar Opel zal die kopersgroep niet meer kunnen bedienen. Nou ja, misschien met een elektrische variant van de Corsa. Die staat voor 2020 op de rol.

Geslachtofferd gaat ook de Zafira worden. In plaats hiervan mag Opel een eigen interpretatie van de Peugeot 5008 gaan bouwen. De Duitsers hadden ook plannen voor een cross-over op basis van de Insignia, maar dat ontwerp is door de Fransen bij het grofvuil gezet. Die zogeheten Monza X had namelijk General Motors techniek als basis en daar willen de Fransen zoals gezegd zo snel mogelijk van af.

Het autoleven van de Ampera-e zal kort, en ook minder krachtig dan gehoopt, zijn. Met zijn relatief enorme actieradius is deze elektrische Opel een winnaar, maar de productielijn staat bij General Motors. Die vraagt tegenwoordig (i.c. na de verkoop van het dochtermerk aan PSA) de hoofdprijs voor de Ampera-e, wat tot flink chagrijn in Parijs leidt. De Fransen willen er zo snel mogelijk van af. Opel zal het vanaf 2020 moeten doen met de eerder genoemde elektrische Corsa. Een heel ander type auto en vermoedelijk lang niet zo onderscheidend.

Nog meer dan nu het geval is wordt Opel straks een ‘massamerk’. Met enkel modellen in het gamma die zich in grote aantallen laten verkopen. En die, als je het huidje er af pelt, gewoon een Citroën of Peugeot blijken te zijn. Voor onderscheidende modellen als de Adam, Ampera-e en Monza X is geen plaats. Jammer? Misschien. Maar iedereen weet dat, als jij jezelf wilt hervinden, terug naar de basis moet. Ook Volvo deed dat, door geen tijd en energie meer te steken in sportieve modellen (het verzelfstandigde Polestar mag vanaf 2019 wel een poging gaan wagen). Dit merk meldt tegenwoordig recordcijfers op het gebied van verkopen, omzet en winst. Ook met PSA gaan het uitstekend. Logisch dat de Fransen het ‘minder is meer’ doktersrecept nu ook voorschrijven aan Opel.

Toralt Deinum, Autointernationaal 

Analyse: Opel, minder is meer - Automobielmanagement.nl

Analyse: Opel, minder is meer

Schaalvoordelen regeren de wereld. Ook de auto-industrie ontkomt niet aan dit dictaat. Wie wil overleven in deze branche, moet grote aantallen draaien. Nichefabrikanten als Lamborghini en Rolls-Royce zien zich gedwongen om een SUV op de markt te brengen. Tenminste als zij willen ontkomen aan stagnerende verkopen. En bij volumemerken is krachtenbundeling het devies.

Analyse: Opel, minder is meer

Je zou denken dat Opel qua schaalvoordelen wel goed zat bij General Motors, nog niet zo heel lang geleden ’s werelds grootste autoconcern. Maar het voormalige moederbedrijf had in 2009 een ‘bijna dood ervaring’ en had niet de kracht om haar kwakkelende dochter klaar te stomen voor de toekomst. Iedereen moet roeien met de riemen die hij (zij) heeft, maar in het geval van Opel was er vanuit platformperspectief sprake van wel 9 roeispanen. En toch wist het Duitse automerk zich daarmee niet in rustiger vaarwater te manoeuvreren.

De nieuwe eigenaar van Opel, het Franse PSA concern, gaat het heel anders aanpakken. Die heeft zichzelf in 2014 weten te redden door de focus op slechts 2 platforms. Misschien een paardenmiddel, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de fabrikant van Citroën, DS en Peugeot in financieel opzicht nu weer in blakende gezondheid verkeert. Ook bij Opel gaat de bijl in het platform-oerwoud.

PSA heeft een paar jaar geleden het EMP2 platform ontwikkeld. Die bodemplaat is onder andere de succesvolle Peugeot 3008 gebaseerd. Over ruim een jaar moet het CMP platform voor B-segment modellen klaar zijn. De eerste auto die van dit onderstel gebruik zal maken, is de volgende generatie Peugeot 208. PSA zegt meer platforms niet nodig te hebben omdat ook grotere modellen als de nieuwe Peugeot 508 en de DS 7 Crossback op dit onderstel gebaseerd kunnen worden.

Opel moet zich onder regie van PSA gaan beperken tot dezelfde platforms. Dit betekent enerzijds een complete omschakeling, maar anderzijds ook een krimp van het gamma. Eerste slachtoffer is de Karl. Deze instapper verkoopt met name in Nederland leuk, maar Opel verdient er geen cent aan. En dus stopt het merk er op bevel van PSA mee. Voor de werkgelegenheid heeft het gelukkig geen directe gevolgen want de Karl ziet in Zuid Korea in een Chevrolet / Daewoo fabriek het levenslicht.

De Corsa mag van PSA wel door naar de volgende ronde. Oorspronkelijk zou de nieuwe editie volgend jaar al verkoopklaar zijn, maar de Fransen willen dat het model gebaseerd wordt op het CMP platform. De banden met General Motors dienen immers zo snel mogelijk te worden doorgeknipt en PSA topman wil dat Opel liever nog vandaag dan morgen gaat profiteren van schaalvoordelen dankzij gezamenlijke platforms.

De aanpassing van het Corsa betekent een jaar vertraging. En introductie-technisch dat 2018 voor Opel een heel rustig jaar gaat worden. Het enige nieuws dat het Duitse merk dan kan bieden is een vers ontwerp Combo. Nou ja, ‘ontwerp’: het wordt een Citroën Berlingo / Peugeot partner met bliksemlogo. Op basis van het EMP2 platform, dan wel. Maar door het ontbreken van andere nieuwe modellen zal het marktaandeel van Opel in 2018 nog meer dan nu het geval is onder druk komen te staan.

Pas in 2019 krijgt Opel weer vers bloed. De nieuwe Corsa werd al genoemd, maar dat jaar moet ook de opvolger van de Mokka X klaar zijn. Opel heeft weliswaar reeds de op PSA techniek gebaseerde Crossland X en Grandland X in haar gamma, maar de Mokka X is verkoop-technisch te belangrijk om te kunnen worden gesaneerd. En dus komt er een opvolger. Gebaseerd op het EMP2 platform, hetgeen betekent dat vierwielaandrijving (momenteel kiest 20 procent van de Mokka X kopers hier voor) alleen mogelijk zal zijn in combinatie met stekkerhybride techniek.

Minder imponerend zijn de verkoopaantallen van de Adam. Deze ‘premium’ stadsauto is alleen in Duitsland en Italië populair. De orders die daar genoteerd worden zijn onvoldoende om het licht op groen te zetten voor een opvolger. Jammer, want er heus een markt voor een hoogwaardige stadsauto met een onderscheidend design. Honda brengt niet voor niets in 2019 de Urban EV op de markt. Maar Opel zal die kopersgroep niet meer kunnen bedienen. Nou ja, misschien met een elektrische variant van de Corsa. Die staat voor 2020 op de rol.

Geslachtofferd gaat ook de Zafira worden. In plaats hiervan mag Opel een eigen interpretatie van de Peugeot 5008 gaan bouwen. De Duitsers hadden ook plannen voor een cross-over op basis van de Insignia, maar dat ontwerp is door de Fransen bij het grofvuil gezet. Die zogeheten Monza X had namelijk General Motors techniek als basis en daar willen de Fransen zoals gezegd zo snel mogelijk van af.

Het autoleven van de Ampera-e zal kort, en ook minder krachtig dan gehoopt, zijn. Met zijn relatief enorme actieradius is deze elektrische Opel een winnaar, maar de productielijn staat bij General Motors. Die vraagt tegenwoordig (i.c. na de verkoop van het dochtermerk aan PSA) de hoofdprijs voor de Ampera-e, wat tot flink chagrijn in Parijs leidt. De Fransen willen er zo snel mogelijk van af. Opel zal het vanaf 2020 moeten doen met de eerder genoemde elektrische Corsa. Een heel ander type auto en vermoedelijk lang niet zo onderscheidend.

Nog meer dan nu het geval is wordt Opel straks een ‘massamerk’. Met enkel modellen in het gamma die zich in grote aantallen laten verkopen. En die, als je het huidje er af pelt, gewoon een Citroën of Peugeot blijken te zijn. Voor onderscheidende modellen als de Adam, Ampera-e en Monza X is geen plaats. Jammer? Misschien. Maar iedereen weet dat, als jij jezelf wilt hervinden, terug naar de basis moet. Ook Volvo deed dat, door geen tijd en energie meer te steken in sportieve modellen (het verzelfstandigde Polestar mag vanaf 2019 wel een poging gaan wagen). Dit merk meldt tegenwoordig recordcijfers op het gebied van verkopen, omzet en winst. Ook met PSA gaan het uitstekend. Logisch dat de Fransen het ‘minder is meer’ doktersrecept nu ook voorschrijven aan Opel.

Toralt Deinum, Autointernationaal