Studie PwC: ‘Daling restwaarde doodslag voor diesel’

De kans dat diesel nog een comeback zal laten zien, is eigenlijk al verkeken. De al maanden instortende restwaarde van gebruikte dieselwagens zet een grote domper op de leasing- en financieringsmarkt. Of er nu wel of geen rijverboden voor dieselauto’s in de steden komen doet eigenlijk niet meer ter zake.

Studie PwC: 'Daling restwaarde doodslag voor diesel'

Dat stelt advies- en organisatiebureau PwC in een nieuwe Duitse studie. Door de scherpe daling van de restwaarde van gebruikte auto’s keren eigenaren en beheerders van grote wagenparken zich steeds meer van diesel af. Zij kiezen in plaats daarvoor voor benzine of hybride modellen. "De daling van de restwaarde heeft een structureel effect dat nauwelijks meer omkeerbar is," zegt analist Christoph Stürmer van PwC.

In Duitsland zelf is het aandeel diesel bij nieuwe personenauto’s in één jaar tijd al gedaald van rond de 50 naar 34 procent. In de eerste elf maanden van dit jaar werden er ook 13 procent minder dieselauto’s verkocht dan een jaar eerder. In andere landen is het beeld hetzelfde: in Groot-Brittannië zijn de dieselverkopen tot nu toe dit jaar al met meer dan 30 procent ingezakt. PwC gaat er van uit dat diesel in heel Europa volgend jaar nog 40 procent van de markt zal innemen terwijl dat begin dit jaar nog 49 procent bedroeg.

Reacties

Bij het lezen van dit bericht bekruipt me toch het vervelende gevoel dat een “accountant” de auto-industrie wel even zal vertellen wat er (technisch) mis is met een diesel verbrandingsmotor.
Als het echt zo slecht gesteld is met de dieselmotor waarom blijft de overheid dan taxi’s vrijstellen van BPM en houderschapsbelasting (met maximaal effect op de diesel-voertuigen) en blijft de overheid in grote aantallen diesel voertuigen kopen aanschaffen.
Waar gaat het over: is het perceptie of wetenschap, gaat het om uitstoot van NOx of CO2, en zo ja heeft de accountant wel enig idee van de kwalijke uitstoot van benzine motoren met directe inspuiting. Ik ben bang van van niet en als ik wat dat betreft gelijk heb, dan wordt het tijd om aan te geven dat ze beter zich niet kunnen bemoeien met zaken war ze geen verstand van hebben.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

geheel eens Roel!
als altijd geldt weer: “inspraak zonder inzicht leid tot uitspraak zonder uitzicht!”

Geplaatst door: Jan Reneman op

In een idyllische wereld past de overheid haar diesel bevorderende regels onmiddelijk aan wanneer blijkt dat ze minder schoon zijn dan hoort. In de werkelijke wereld kost aanpassen van regels minstens een jaar en vaak vele jaren langer, zeker bij een dossier als dieselmotoren waar zeer veel gelobbied wordt voor behoud van de bevoorrechte positie. Daar heeft de 2e hands automarkt lak aan, daar stemmen mensen met hun euro’s. Het oordeel dat daaruit volgt kan een accountant prima bepalen. Los nog van de kennis die PwC in huis heeft op milieugebied.

Geplaatst door: Krispijn Beek op
Studie PwC: ‘Daling restwaarde doodslag voor diesel’ - Automobielmanagement.nl

Studie PwC: ‘Daling restwaarde doodslag voor diesel’

De kans dat diesel nog een comeback zal laten zien, is eigenlijk al verkeken. De al maanden instortende restwaarde van gebruikte dieselwagens zet een grote domper op de leasing- en financieringsmarkt. Of er nu wel of geen rijverboden voor dieselauto’s in de steden komen doet eigenlijk niet meer ter zake.

Studie PwC: 'Daling restwaarde doodslag voor diesel'

Dat stelt advies- en organisatiebureau PwC in een nieuwe Duitse studie. Door de scherpe daling van de restwaarde van gebruikte auto’s keren eigenaren en beheerders van grote wagenparken zich steeds meer van diesel af. Zij kiezen in plaats daarvoor voor benzine of hybride modellen. "De daling van de restwaarde heeft een structureel effect dat nauwelijks meer omkeerbar is," zegt analist Christoph Stürmer van PwC.

In Duitsland zelf is het aandeel diesel bij nieuwe personenauto’s in één jaar tijd al gedaald van rond de 50 naar 34 procent. In de eerste elf maanden van dit jaar werden er ook 13 procent minder dieselauto’s verkocht dan een jaar eerder. In andere landen is het beeld hetzelfde: in Groot-Brittannië zijn de dieselverkopen tot nu toe dit jaar al met meer dan 30 procent ingezakt. PwC gaat er van uit dat diesel in heel Europa volgend jaar nog 40 procent van de markt zal innemen terwijl dat begin dit jaar nog 49 procent bedroeg.

Reacties

Bij het lezen van dit bericht bekruipt me toch het vervelende gevoel dat een “accountant” de auto-industrie wel even zal vertellen wat er (technisch) mis is met een diesel verbrandingsmotor.
Als het echt zo slecht gesteld is met de dieselmotor waarom blijft de overheid dan taxi’s vrijstellen van BPM en houderschapsbelasting (met maximaal effect op de diesel-voertuigen) en blijft de overheid in grote aantallen diesel voertuigen kopen aanschaffen.
Waar gaat het over: is het perceptie of wetenschap, gaat het om uitstoot van NOx of CO2, en zo ja heeft de accountant wel enig idee van de kwalijke uitstoot van benzine motoren met directe inspuiting. Ik ben bang van van niet en als ik wat dat betreft gelijk heb, dan wordt het tijd om aan te geven dat ze beter zich niet kunnen bemoeien met zaken war ze geen verstand van hebben.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

geheel eens Roel!
als altijd geldt weer: “inspraak zonder inzicht leid tot uitspraak zonder uitzicht!”

Geplaatst door: Jan Reneman op

In een idyllische wereld past de overheid haar diesel bevorderende regels onmiddelijk aan wanneer blijkt dat ze minder schoon zijn dan hoort. In de werkelijke wereld kost aanpassen van regels minstens een jaar en vaak vele jaren langer, zeker bij een dossier als dieselmotoren waar zeer veel gelobbied wordt voor behoud van de bevoorrechte positie. Daar heeft de 2e hands automarkt lak aan, daar stemmen mensen met hun euro’s. Het oordeel dat daaruit volgt kan een accountant prima bepalen. Los nog van de kennis die PwC in huis heeft op milieugebied.

Geplaatst door: Krispijn Beek op