Chinezen bouwen elektrische auto’s in Marokko

De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD gaat een fabriek voor dergelijke auto’s bouwen in Marokko.

Chinezen bouwen elektrische auto’s in Marokko

BYD gaat in het complex bij Tanger ook de batterijen voor die auto’s fabriceren. De fabriek moet op den duur werk bieden aan 2.500 mensen en past in een gezamenlijk project van Marokko met China om langs de kust een Noord-Afrikaanse Silicon Valley te creëren.

BYD, dat gedeeltelijk eigendom is van de bekende Amerikaanse miljardair Warren Buffett, is de zoveelste auto-onderneming die in Marokko van start gaat. Vijf jaar geleden opende Renault al fabrieken in Tanger, waar eerder dit jaar de miljoenste auto van band rolde, en in Casablanca terwijl PSA een fabriek neerzet in Kenitra die in 2019 moet gaan draaien.

Of BYD de auto’s vanuit Marokko ook gaat exporteren naar Europa is nog niet bekend. Het Chinese bedrijf heeft hier wel al succes met haar elektrische bussen waarvoor het eerder dit jaar een fabriek opende in het Hongaarse Komarom. Daarnaast heeft het plannen voor een soortgelijke fabriek in Allonne in Noord-Frankrijk. Die Europese vestigingen kunnen samen zeker 600 elektrische bussen per jaar bouwen.

Chinezen bouwen elektrische auto’s in Marokko - Automobielmanagement.nl

Chinezen bouwen elektrische auto’s in Marokko

De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD gaat een fabriek voor dergelijke auto’s bouwen in Marokko.

Chinezen bouwen elektrische auto’s in Marokko

BYD gaat in het complex bij Tanger ook de batterijen voor die auto’s fabriceren. De fabriek moet op den duur werk bieden aan 2.500 mensen en past in een gezamenlijk project van Marokko met China om langs de kust een Noord-Afrikaanse Silicon Valley te creëren.

BYD, dat gedeeltelijk eigendom is van de bekende Amerikaanse miljardair Warren Buffett, is de zoveelste auto-onderneming die in Marokko van start gaat. Vijf jaar geleden opende Renault al fabrieken in Tanger, waar eerder dit jaar de miljoenste auto van band rolde, en in Casablanca terwijl PSA een fabriek neerzet in Kenitra die in 2019 moet gaan draaien.

Of BYD de auto’s vanuit Marokko ook gaat exporteren naar Europa is nog niet bekend. Het Chinese bedrijf heeft hier wel al succes met haar elektrische bussen waarvoor het eerder dit jaar een fabriek opende in het Hongaarse Komarom. Daarnaast heeft het plannen voor een soortgelijke fabriek in Allonne in Noord-Frankrijk. Die Europese vestigingen kunnen samen zeker 600 elektrische bussen per jaar bouwen.