Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef

Duitsland schudt op zijn grondvesten. De toekomst van de auto-industrie staat op het spel. Valt zij in een kuil die zij zelf heeft gegraven met sjoemelsoftware en de vermoedens van kartelvorming? Misschien. Maar het is vooral het vastlopen van de dieselmotor die voor problemen zorgt.

Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef

Beschouw je Ford en Opel ook als Duits, dan hebben de Oosterburen 48,8 procent van de Europese automarkt in handen. Bijna de helft dus. Er is geen ander land dat dat na kan zeggen. Kijken we specifiek naar de premiummerken, dan hebben de Duitsers 18,3 procent marktaandeel versus 5,3 procent voor de rest. Oftewel: onze oosterburen beheersen hier zelfs 77,5 procent van de markt.

In het premiumsegment heeft zich echter een nieuwe speler gemeld: Tesla. Die zet de toon voor wat betreft elektrische auto’s. En juist die hebben de toekomst. Kijken we specifiek naar Nederland, dat vanwege het ontbreken van een eigen auto-industrie als richtingwijzend wordt beschouwd, dan zien we dat Tesla hier in de eerste zeven maanden van dit jaar 1.360 auto’s heeft verkocht. Het totale premiumsegment was in ons land 52.976 auto’s groot. Tesla was daarmee goed voor 2,6 procent marktaandeel. En de Duitsers moesten genoegen nemen met 70 procent. Duidelijk minder dan op Europees niveau dus. Is dat richtingwijzend? Als Nederland een gidsland is wel.

In de autobranche breekt een transitiefase aan omdat wij om milieuredenen elektrisch moeten gaan rijden. 45 jaar geleden was er ook noodzaak tot verandering, toen vanwege het ‘Grenzen aan de Groei’ rapport van de Club van Rome. Indertijd was General Motors ‘s werelds grootste fabrikant van premiumauto’s. Net als zijn landgenoten heeft deze speler de transitie naar zuinigere modellen niet weten de maken. General Motors joeg de klant weg met de kwalitatief ondermaatse Chevrolet Vega, net zoals Ford dat deed met de Pinto en AMC met de Gremlin. De Dodge Omni kan in dezelfde adem genoemd worden.

De Japanse fabrikanten wisten wél hoe zij de nieuwe generatie autoconsumenten, die op zoek was naar zuinigere modellen, moesten bedienen. Hun marktaandeel nam in de jaren zeventig stormenderhand toe, net zoals dat nu bij Tesla het geval is. Het is aan de Duitse autofabrikanten om te voorkomen dat hun voorland dat van General Motors is. De eerste voortekenen zijn niet goed. In het jongste tevredenheidonderzoek van J.D. Power scoren alle Duitse premiummerken ondermaats. BMW eindigde zelfs helemaal onderaan, tussen Citroën en Fiat. Bouwt deze fabrikant de ‘Chevrolet Vega anno 2017′?

Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef

Duitsland schudt op zijn grondvesten. De toekomst van de auto-industrie staat op het spel. Valt zij in een kuil die zij zelf heeft gegraven met sjoemelsoftware en de vermoedens van kartelvorming? Misschien. Maar het is vooral het vastlopen van de dieselmotor die voor problemen zorgt.

Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef

Beschouw je Ford en Opel ook als Duits, dan hebben de Oosterburen 48,8 procent van de Europese automarkt in handen. Bijna de helft dus. Er is geen ander land dat dat na kan zeggen. Kijken we specifiek naar de premiummerken, dan hebben de Duitsers 18,3 procent marktaandeel versus 5,3 procent voor de rest. Oftewel: onze oosterburen beheersen hier zelfs 77,5 procent van de markt.

In het premiumsegment heeft zich echter een nieuwe speler gemeld: Tesla. Die zet de toon voor wat betreft elektrische auto’s. En juist die hebben de toekomst. Kijken we specifiek naar Nederland, dat vanwege het ontbreken van een eigen auto-industrie als richtingwijzend wordt beschouwd, dan zien we dat Tesla hier in de eerste zeven maanden van dit jaar 1.360 auto’s heeft verkocht. Het totale premiumsegment was in ons land 52.976 auto’s groot. Tesla was daarmee goed voor 2,6 procent marktaandeel. En de Duitsers moesten genoegen nemen met 70 procent. Duidelijk minder dan op Europees niveau dus. Is dat richtingwijzend? Als Nederland een gidsland is wel.

In de autobranche breekt een transitiefase aan omdat wij om milieuredenen elektrisch moeten gaan rijden. 45 jaar geleden was er ook noodzaak tot verandering, toen vanwege het ‘Grenzen aan de Groei’ rapport van de Club van Rome. Indertijd was General Motors ‘s werelds grootste fabrikant van premiumauto’s. Net als zijn landgenoten heeft deze speler de transitie naar zuinigere modellen niet weten de maken. General Motors joeg de klant weg met de kwalitatief ondermaatse Chevrolet Vega, net zoals Ford dat deed met de Pinto en AMC met de Gremlin. De Dodge Omni kan in dezelfde adem genoemd worden.

De Japanse fabrikanten wisten wél hoe zij de nieuwe generatie autoconsumenten, die op zoek was naar zuinigere modellen, moesten bedienen. Hun marktaandeel nam in de jaren zeventig stormenderhand toe, net zoals dat nu bij Tesla het geval is. Het is aan de Duitse autofabrikanten om te voorkomen dat hun voorland dat van General Motors is. De eerste voortekenen zijn niet goed. In het jongste tevredenheidonderzoek van J.D. Power scoren alle Duitse premiummerken ondermaats. BMW eindigde zelfs helemaal onderaan, tussen Citroën en Fiat. Bouwt deze fabrikant de ‘Chevrolet Vega anno 2017′?