Achtergrond: PSA snijdt sneller in kosten Opel

PSA gaat met stevige ingrepen nog sneller snijden in de kosten bij Opel en haar Britse zuster Vauxhall. De nieuwe eigenaar heeft een akkoord gesloten met de Duitse bonden en de OR over een sociaal plan voor de activiteiten in Duitsland. “PSA draait duidelijk de duimschroeven aan omdat Opel ook dit jaar nog altijd zwaar verlies lijdt,” concludeert het Duitse Handelsblatt daarbij.

Achtergrond: PSA snijdt sneller in kosten Opel

PSA heeft al eerder toegezegd dat er geen gedwongen ontslagen komen maar wil wel op andere manieren het aantal werkuren zo snel mogelijk reduceren. Zo worden de arbeidscontracten per 1 april teruggebracht van 40 naar 35 uur per week en komt er al vanaf 1 januari voor minstens een half jaar arbeidstijdverkorting bij engineering en de administratie. Verder mogen werknemers van Opel Duitsland die geboren zijn tussen 1957 en 1960 vervroegd met pensioen terwijl mensen die minder dan drie jaar van hun pensioen afzitten onmiddellijk kunnen stoppen.

In de fabrieken in Rüsselsheim en Kaiserslautern gaan alle inhuurkrachten er op korte termijn uit. Ook komt er een ‘mobiel werkprogramma om de voordelen van digitalisering voor het personeel beter te benutten en bij te dragen aan de werk/leven balans van de werknemers’. Tevens worden de bonussen voor managers rechtstreeks gelinkt aan het herstelplan en aan de doelstellingen voor 2017.
Daarnaast worden de inkooporganisaties van Opel/Vauxhall en Peugeot/Citroën/DS al volgende maand samengevoegd om van schaalvoordelen te profiteren. Gezamenlijk inkopen moet uiteindelijk 30 procent van de beoogde besparingen opleveren. PSA geeft momenteel samen met Opel jaarlijks in Europa 38,8 miljard euro uit aan leveranciers en daar zou miljarden van af moeten. Met de grootste leveranciers zullen nu nieuwe afspraken worden gemaakt. Tenslotte worden ook nog andere maatregelen ontwikkeld om de implementatie van het eerder bekend gemaakte herstructureringsplan PACE! verder te versterken.

CEO Michael Lohsteller denkt dat hiermee de voorwaarden zijn geschapen om PACE! nog sneller te realiseren. "Het is ons gezamenlijke doel om Opel weer concurrerend te maken. Met het akkoord voor Duitsland hebben partijen een gezamenlijke weg vooruit uitgestippeld en belangrijke piketpalen uitgezet. Dit onderstreept opnieuw onze intentie om te voorkomen dat er fabrieken gesloten worden en we mensen gedwongen moeten ontslaan."

PSA is overigens in Groot-Brittannië ook al begonnen met concrete ingrepen bij Vauxhall. Zo gaan er nog eind dit jaar 400 banen weg bij de grote personenautofabriek in Ellesmere Port bij Liverpool. Volgens directeur Rory Harvey heeft dat echter niet direct te maken met de kostenbesparingen die door PSA zijn opgelegd. "Er is een grote verandering gaande op de Europese automarkt waar mensen een steeds sterkere voorkeur blijken te hebben voor een SUV. Dat leidt tot veranderingen in onze productie en heeft niets te maken met de prestaties." Harvey stelt dat ‘we het op vrijwillige basis hebben kunnen regelen omdat voldoende mensen hun hand opstaken om ons doel te bereiken.’ Wel erkent ook de Britse directeur dat de veranderingen sinds de overname snel gaan. "Ik werk al 28 jaar voor Vauxhall en er hangt absoluut een heel andere sfeer tegenwoordig."

Achtergrond: PSA snijdt sneller in kosten Opel - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: PSA snijdt sneller in kosten Opel

PSA gaat met stevige ingrepen nog sneller snijden in de kosten bij Opel en haar Britse zuster Vauxhall. De nieuwe eigenaar heeft een akkoord gesloten met de Duitse bonden en de OR over een sociaal plan voor de activiteiten in Duitsland. “PSA draait duidelijk de duimschroeven aan omdat Opel ook dit jaar nog altijd zwaar verlies lijdt,” concludeert het Duitse Handelsblatt daarbij.

Achtergrond: PSA snijdt sneller in kosten Opel

PSA heeft al eerder toegezegd dat er geen gedwongen ontslagen komen maar wil wel op andere manieren het aantal werkuren zo snel mogelijk reduceren. Zo worden de arbeidscontracten per 1 april teruggebracht van 40 naar 35 uur per week en komt er al vanaf 1 januari voor minstens een half jaar arbeidstijdverkorting bij engineering en de administratie. Verder mogen werknemers van Opel Duitsland die geboren zijn tussen 1957 en 1960 vervroegd met pensioen terwijl mensen die minder dan drie jaar van hun pensioen afzitten onmiddellijk kunnen stoppen.

In de fabrieken in Rüsselsheim en Kaiserslautern gaan alle inhuurkrachten er op korte termijn uit. Ook komt er een ‘mobiel werkprogramma om de voordelen van digitalisering voor het personeel beter te benutten en bij te dragen aan de werk/leven balans van de werknemers’. Tevens worden de bonussen voor managers rechtstreeks gelinkt aan het herstelplan en aan de doelstellingen voor 2017.
Daarnaast worden de inkooporganisaties van Opel/Vauxhall en Peugeot/Citroën/DS al volgende maand samengevoegd om van schaalvoordelen te profiteren. Gezamenlijk inkopen moet uiteindelijk 30 procent van de beoogde besparingen opleveren. PSA geeft momenteel samen met Opel jaarlijks in Europa 38,8 miljard euro uit aan leveranciers en daar zou miljarden van af moeten. Met de grootste leveranciers zullen nu nieuwe afspraken worden gemaakt. Tenslotte worden ook nog andere maatregelen ontwikkeld om de implementatie van het eerder bekend gemaakte herstructureringsplan PACE! verder te versterken.

CEO Michael Lohsteller denkt dat hiermee de voorwaarden zijn geschapen om PACE! nog sneller te realiseren. "Het is ons gezamenlijke doel om Opel weer concurrerend te maken. Met het akkoord voor Duitsland hebben partijen een gezamenlijke weg vooruit uitgestippeld en belangrijke piketpalen uitgezet. Dit onderstreept opnieuw onze intentie om te voorkomen dat er fabrieken gesloten worden en we mensen gedwongen moeten ontslaan."

PSA is overigens in Groot-Brittannië ook al begonnen met concrete ingrepen bij Vauxhall. Zo gaan er nog eind dit jaar 400 banen weg bij de grote personenautofabriek in Ellesmere Port bij Liverpool. Volgens directeur Rory Harvey heeft dat echter niet direct te maken met de kostenbesparingen die door PSA zijn opgelegd. "Er is een grote verandering gaande op de Europese automarkt waar mensen een steeds sterkere voorkeur blijken te hebben voor een SUV. Dat leidt tot veranderingen in onze productie en heeft niets te maken met de prestaties." Harvey stelt dat ‘we het op vrijwillige basis hebben kunnen regelen omdat voldoende mensen hun hand opstaken om ons doel te bereiken.’ Wel erkent ook de Britse directeur dat de veranderingen sinds de overname snel gaan. "Ik werk al 28 jaar voor Vauxhall en er hangt absoluut een heel andere sfeer tegenwoordig."