Momenteel kan de fabriek iets meer dan 100.000 van die auto’s van de band laten rollen maar Volvo heeft haar Belgische collega’s gevraagd dat op te voeren, heeft directeur Eric van Landeghem laten weten bij de opening van het Autosalon van Brussel. Wel gaat het daarmee om een verschuiving binnen de beschikbare capaciteit, licht de directeur toe. De kleine SUV lijkt volgens van Landeghem ‘een gelijkaardig succes te worden als de XC60′, de voorganger van de XC40. Die grotere SUV leverde Gent een jaarproductie van 130.000 auto’s op, en was daarmee goed voor de helft van de productie van de fabriek.

Tweede model

De Gentse fabriek heeft vorig jaar 239.156 wagens gebouwd, iets minder dan de 248.705 auto’s in 2016. "Dit is een mooi resultaat, rekening houdend met het stopzetten van de productie van de XC60 in september", aldus Van Landeghem. Van de XC40 werden sinds november een kleine 2.000 stuks gebouwd. Maar er zijn al 20.000 fabrieksorders binnen voor de auto, wat boven verwachting is. Volvo heeft Gent bovendien een tweede model beloofd. Dat moet de opvolger worden van de populaire break V40, die Gent vandaag nog produceert. De Gentse directie hengelt ook naar een derde nieuwe Volvo-model. In het voorjaar zou daarover meer duidelijkheid moeten komen.