Aantal kleine garages in België gehalveerd

In de afgelopen drie jaar is het aantal kleine lokale garagebedrijven in België gehalveerd naar rond de 1.800.

Aantal kleine garages in België gehalveerd

Tijdens de eeuwwisseling telde België nog meer dan 6.000 plaatselijke garages. Welke vooral verdwenen zijn, zijn de kleine familiebedrijven, en dan zowel onder de merkgarages als onafhankelijke werkplaatsen, meldt de federatie voor de technische onderhoudssector Traxio. Die bond verwacht dat er tot 2025 nog zeker 20 procent van de nog overgebleven garages zal verdwijnen.

Negatieve spiraal

"De negatieve spiraal valt die lokale dealer langs alle kanten aan," schrijft De Standaard. Zo worden kleine garagisten vaak tegengewerkt door het eigen merk omdat die haar netwerk aan het herstructureren is. Denk maar aan de VW-Audi-garage die plots beide merken niet meer door elkaar mocht hebben staan in de showroom maar twee aparte ruimtes ervoor moest optrekken. Of Citroën dat laatst nog besliste het aantal dealers in België terug te brengen van 60 naar 40 stuks.

Gemiddelde marge

Het resultaat is dat veel van die lokale dealers opgekocht worden door grote groepen met meerdere garages in haar portefeuille, of genoodzaakt onafhankelijk moeten worden om zo onderhoud op "alle merken" uit te kunnen voeren. Vooral dat onderhoud is belangrijk voor een dealer, te meer omdat de garages daar hun geld uit kunnen halen. Door al die ontwikkelingen ligt de gemiddelde marge bij een Belgische garage volgens Traxio momenteel rond de 1,89 procent. ‘’Of met andere woorden; koop je een nieuwe of tweedehandswagen of kom je binnen voor onderhoud, dan zal het bedrijfje op elke 100 euro die je uit geeft 1,89 euro verdienen,” rekent De Standaard voor.

Aantal kleine garages in België gehalveerd - Automobielmanagement.nl

Aantal kleine garages in België gehalveerd

In de afgelopen drie jaar is het aantal kleine lokale garagebedrijven in België gehalveerd naar rond de 1.800.

Aantal kleine garages in België gehalveerd

Tijdens de eeuwwisseling telde België nog meer dan 6.000 plaatselijke garages. Welke vooral verdwenen zijn, zijn de kleine familiebedrijven, en dan zowel onder de merkgarages als onafhankelijke werkplaatsen, meldt de federatie voor de technische onderhoudssector Traxio. Die bond verwacht dat er tot 2025 nog zeker 20 procent van de nog overgebleven garages zal verdwijnen.

Negatieve spiraal

"De negatieve spiraal valt die lokale dealer langs alle kanten aan," schrijft De Standaard. Zo worden kleine garagisten vaak tegengewerkt door het eigen merk omdat die haar netwerk aan het herstructureren is. Denk maar aan de VW-Audi-garage die plots beide merken niet meer door elkaar mocht hebben staan in de showroom maar twee aparte ruimtes ervoor moest optrekken. Of Citroën dat laatst nog besliste het aantal dealers in België terug te brengen van 60 naar 40 stuks.

Gemiddelde marge

Het resultaat is dat veel van die lokale dealers opgekocht worden door grote groepen met meerdere garages in haar portefeuille, of genoodzaakt onafhankelijk moeten worden om zo onderhoud op "alle merken" uit te kunnen voeren. Vooral dat onderhoud is belangrijk voor een dealer, te meer omdat de garages daar hun geld uit kunnen halen. Door al die ontwikkelingen ligt de gemiddelde marge bij een Belgische garage volgens Traxio momenteel rond de 1,89 procent. ‘’Of met andere woorden; koop je een nieuwe of tweedehandswagen of kom je binnen voor onderhoud, dan zal het bedrijfje op elke 100 euro die je uit geeft 1,89 euro verdienen,” rekent De Standaard voor.