Lada-fabrikant dringt verlies fors terug

Het Russische Avtovaz, fabrikant van de Lada, heeft afgelopen jaar een verlies geleden van 9,7 miljard roebel ofwel 140 miljoen euro.

Lada-fabrikant dringt verlies fors terug

Dat was nog niet een kwart van het verlies van 44,8 miljard roebel over 2016. Bovendien werd het verlies over 2017 voor een groot deel veroorzaakt door de kosten voor een herstructurering, het inkrimpen van fabrieken en rentebetalingen. De omzet bij de Russische ‘dochter’ van Renault ging met 22 procent omhoog naar 225,6 miljard roebel.

Opleving

Avtovaz kon sterk profiteren van de opleving van de automarkt in Rusland waar het veruit de grootste speler is. Lada slaagde er in 17 procent meer auto’s te verkopen dan in 2016 terwijl de markt als geheel een groei van net twaalf procent vertoonde. Het succes was mede te danken aan de introductie van nieuwe modellen zoals de wat duurdere Vesta en X-RAY. Lada hoopt dit jaar de verkopen met zeker tien procent op te kunnen voeren en verwacht ook voor het eerst in jaren een operationele winst te kunnen melden. Het idee is daarbij dat Renault Lada naar het voorbeeld van Dacia ook in de markt gaat zetten als goedkoper merk in opkomende landen.

Lada-fabrikant dringt verlies fors terug - Automobielmanagement.nl

Lada-fabrikant dringt verlies fors terug

Het Russische Avtovaz, fabrikant van de Lada, heeft afgelopen jaar een verlies geleden van 9,7 miljard roebel ofwel 140 miljoen euro.

Lada-fabrikant dringt verlies fors terug

Dat was nog niet een kwart van het verlies van 44,8 miljard roebel over 2016. Bovendien werd het verlies over 2017 voor een groot deel veroorzaakt door de kosten voor een herstructurering, het inkrimpen van fabrieken en rentebetalingen. De omzet bij de Russische ‘dochter’ van Renault ging met 22 procent omhoog naar 225,6 miljard roebel.

Opleving

Avtovaz kon sterk profiteren van de opleving van de automarkt in Rusland waar het veruit de grootste speler is. Lada slaagde er in 17 procent meer auto’s te verkopen dan in 2016 terwijl de markt als geheel een groei van net twaalf procent vertoonde. Het succes was mede te danken aan de introductie van nieuwe modellen zoals de wat duurdere Vesta en X-RAY. Lada hoopt dit jaar de verkopen met zeker tien procent op te kunnen voeren en verwacht ook voor het eerst in jaren een operationele winst te kunnen melden. Het idee is daarbij dat Renault Lada naar het voorbeeld van Dacia ook in de markt gaat zetten als goedkoper merk in opkomende landen.