Die eerdere berichten heeft Daimler inmiddels bevestigd. "Daimler is blij dat we kunnen aankondigen dat we met Li Shufu een nieuwe op de lange termijn georiënteerde aandeelhouder binnen hebben gehaald die is overtuigd door Daimlers innovatiekracht, de strategie en het toekomstige potentieel. Daimler kent en waardeert Li Shufu als een deskundige Chinese ondernemer met een duidelijke visie voor de toekomst met wie men constructief over de veranderingen in de sector kan praten."

Geely had vorig jaar al het moederbedrijf van Mercedes-Benz benaderd om te praten over een aandelenbelang. De Duitsers verwezen de Chinese belager toen echter naar de beurs omdat de door Geely gewenste vergroting van het aandelenkapitaal de belangen van de andere aandeelhouders zou ondermijnen. Geely heeft zich dat kennelijk geen twee keer laten zeggen en is sindsdien op grote schaal aandelen Daimler op gaan kopen.

"Chinese ondernemingen begrijpen uitstekend dat de grote Europese autofabrikanten steeds meer afhankelijk zijn van de markt in China. Bedrijven als Geely blijven hun eigen producten ontwikkelen maar zien tegelijk kansen om de winners van vandaag de dag aan zich te binden," zegt Michael Dunne, een in Hong Kong gevestigde auto-analist tegenover de Financial Times.