Door klappen diesel loopt levertijd benzine op

De snelle verschuiving van diesel naar benzine leidt er in veel landen toe dat de levertijden voor nieuwe auto’s met een benzinemotor steeds verder oplopen.

Door klappen diesel loopt levertijd benzine op

In België wordt bijvoorbeeld gemeld dat een vandaag de dag bestelde T-Roc, de nieuwe kleine SUV van Volkswagen, in het slechtste geval pas begin 2019 geleverd zal worden. Renault België stelt ook dat de gemiddelde levertijd voor een benzineauto, zeker bij grotere modellen, is opgelopen tot drie maanden. "Als de trend doorzet, kan die gemiddelde termijn nog langer worden," zegt een woordvoerder van Renault België tegen De Tijd.

Negatieve publiciteit

In januari was nog maar 37 procent van de in België verkochte nieuwe personenwagens een diesel. Dat aandeel is daarmee in een half jaar tijd met 10 procentpunten gedaald. Vorige maand werden 11.000 meer benzineauto’s ingeschreven dan dieselwagens, blijkt uit cijfers van Febiac. Sinds enige tijd is die trend ook duidelijk merkbaar op de markt voor auto’s van de zaak waar diesel tot nu toe ook in België nog zo goed als alleenheerser was. Ook in andere Europese landen verliest diesel door alle negatieve publiciteit in snel tempo terrein.

Door klappen diesel loopt levertijd benzine op - Automobielmanagement.nl

Door klappen diesel loopt levertijd benzine op

De snelle verschuiving van diesel naar benzine leidt er in veel landen toe dat de levertijden voor nieuwe auto’s met een benzinemotor steeds verder oplopen.

Door klappen diesel loopt levertijd benzine op

In België wordt bijvoorbeeld gemeld dat een vandaag de dag bestelde T-Roc, de nieuwe kleine SUV van Volkswagen, in het slechtste geval pas begin 2019 geleverd zal worden. Renault België stelt ook dat de gemiddelde levertijd voor een benzineauto, zeker bij grotere modellen, is opgelopen tot drie maanden. "Als de trend doorzet, kan die gemiddelde termijn nog langer worden," zegt een woordvoerder van Renault België tegen De Tijd.

Negatieve publiciteit

In januari was nog maar 37 procent van de in België verkochte nieuwe personenwagens een diesel. Dat aandeel is daarmee in een half jaar tijd met 10 procentpunten gedaald. Vorige maand werden 11.000 meer benzineauto’s ingeschreven dan dieselwagens, blijkt uit cijfers van Febiac. Sinds enige tijd is die trend ook duidelijk merkbaar op de markt voor auto’s van de zaak waar diesel tot nu toe ook in België nog zo goed als alleenheerser was. Ook in andere Europese landen verliest diesel door alle negatieve publiciteit in snel tempo terrein.