Geely is al sinds 2010 eigenaar van Volvo Cars en ook een paar jaar van de London Electric Taxi Company. Vorig jaar kochten de Chinezen een flink belang in het Maleisische Proton waarmee ook de Britse sportwagenbouwer Lotus werd ingelijfd. Vervolgens besteedde Li 3,3 miljard dollar aan een groot belang in vrachtwagenfabrikant Volvo Trucks om dit jaar nog eens 9 miljard dollar uit te geven aan de aankoop van bijna 10 procent van de aandelen Daimler.

Volgens Li hoeven de Duitsers niet bang te zijn dat hij uit is op de technologische kennis van Daimler. "Het gaat ons niet om de kennis van vandaag de dag maar om die van morgen, die willen we samen ontwikkelen. Of om het anders te zeggen: ik wil graag een stuk van de koek maar dan van een grotere koek." Li ziet in Daimler vooral een partner voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s. Hij benadrukte verder dat de Chinese overheid geen rol heeft gespeeld bij de recente acquisities en daar ook geen geld voor beschikbaar heeft gesteld. "Een deel van de benodigde middelen kwam van mezelf, een ander deel van enkele banken."

Overigens is uit andere bronnen bekend geworden dat Li in mei vorig jaar in Turijn ook een persoonlijk onderhoud heeft gehad met John Elkann, bestuursvoorzitter van het beleggingsvehikel Exor van de Fiat-familie Agnelli dat een controlerend belang heeft in Fiat Chrysler Automobiles. De heren zouden daarbij gesproken hebben over een mogelijke aankoop van FCA of een deel daarvan door Geely. Verdere bijzonderheden zijn niet bekend geworden.