Deze laatste ontwikkeling is in autoland een trend aan het worden: Citroën heeft DS onder regie van moederbedrijf PSA tot apart premiummerk gepromoveerd, Polestar is losgeweekt van Volvo en Seat gaat haar duurste en snelste modellen onder zelfstandig Cupra label verkopen. Ook de eigen sportwagens van AMG horen in dit rijtje thuis. Economisch gaat het goed in de wereld en dat uit zich in het soort auto’s dat de consument bestelt: die zijn beter aangekleed dan ooit. Fabrikanten spelen hier op in door extra dure modellen aan hun gamma toe te voegen.

Van Lagonda wil Palmer een tweede peiler onder Aston Martin maken. De naam is al een paar decennia oud. Rode draad bij alle tot nu toe geïntroduceerde modellen zijn een set achterportieren. Dat onderscheidt Lagonda van de sportwagens van Aston Martin. Een blijvertje waren die 4-deurs modellen tot nu toe niet. Dat kwam door een hapsnap beleid en de daarmee samenhangende financiële perikelen die om de zoveel tijd bij Aston Martin de kop op staken.

Maar nu is Palmer er van overtuigd dat er sprake is van een solide basis oftewel een sterke springplank voor de verzelfstandiging van Lagonda. Wat de plannen zijn, werd op de autosalon van Genève getoond: het studiemodel Vision Concept. Niet alleen het design verschilt van wat wij van Aston Martin gewend zijn, ook de techniek is compleet nieuw: de Lagonda van de toekomst is namelijk volledig elektrisch. Dat maakt heel andere carrosserie proporties mogelijk.

Volgens Palmer is de Vision Concept voor 80 procent representatief voor de elektrische saloon die in 2021 in productie zal gaan. Een jaar later volgt een SUV. Palmer instrueerde de ontwerpers dat een klassiek ‘three box’ design uit den boze was, evenals imitatie van de concurrentie. Daarmee bedoelt de topman Bentley en Rolls-Royce (Mercedes, wiens poging om Maybach een zelfstandige status te geven, ziet hij niet als een rivaal). Volgens Palmer is de Vision X even lang als de Ghost, maar biedt hij de interieurruimte van de Phantom. "Ons ontwerp is anders, maar beter en moderner".

Over de techniek van de elektrische Lagonda is nog niet veel bekend, behalve dat de actieradius circa 650 kilometer gaat bedragen en dat er snoerloos opgeladen zal kunnen worden. De accu’s zijn van het ‘solid state’ type. Veel componenten, waaronder het onderstel, zullen worden gedeeld met de DBX. Ook de productielocatie is identiek: de nieuwe fabriek van Aston Martin in St. Athan. De DBX wordt overigens een stekker hybride en heeft onder de kap naast een elektromotor dus ook een klassieke krachtbron.

Palmer hoopt in 2021, als de productieversie van de Vision Concept gelanceerd zal worden, de voorpagina’s te halen met autonome rij techniek op ‘Level 4′ niveau. De concurrentie werkt weliswaar ook hard aan dergelijke assistentiesystemen, maar die zullen hun betreffende modellen pas medio 2025 klaar hebben. Palmer laat weten dat er geen plannen zijn om Lagonda via een apart dealernetwerk te verkopen. Daarvoor is de naamsbekendheid te gering. De doelgroep van de Lagonda zijn niet alleen miljonairs, maar ook hotelketens in het topsegment. Zij zouden de saloon kunnen aanschaffen om de gasten autonoom van/naar de luchthaven te rijden.
Bron: Autointernationaal