GM dreigt vestiging Zuid-Korea failliet te verklaren

General Motors dreigt haar vestiging in Zuid-Korea failliet te laten verklaren als de vakbonden niet meer concessies doen over de arbeidsvoorwaarden.

GM dreigt vestiging Zuid-Korea failliet te verklaren

GM heeft 600 miljoen dollar aan besparingen nodig op de Koreaanse activiteiten maar de bonden liggen dwars. Als er nu op 20 april geen goedgekeurd herstructureringsplan ligt, dan gaat de hele Zuid-Koreaanse tak over de kop, dreigt GM.  

Praktisch probleem

De Amerikaanse autobouwer, die zich eerder uit Europa en Zuid-Afrika terugtrok, kondigde vorige maand aan dat het één van haar vier fabrieken in Zuid-Korea sowieso wil sluiten. De vestigingen in dat land dienden jarenlang als goedkope productielocatie voor een aantal modellen maar nu GM steeds meer markten verlaat zijn ook minder van die auto’s nodig. Inmiddels hebben 1.100 werknemers van de te sluiten fabriek getekend voor een afvloeiingsregeling die GM alleen wil betalen als het geld ergens anders vandaan te halen is. Een praktisch probleem is wel dat de Zuid-Koreaanse Ontwikkelingsbank, een staatsinstelling, de op GM na grootste aandeelhouder van GM Zuid-Korea is waarmee die staat dus een grote vinger in de pap heeft.

GM dreigt vestiging Zuid-Korea failliet te verklaren - Automobielmanagement.nl

GM dreigt vestiging Zuid-Korea failliet te verklaren

General Motors dreigt haar vestiging in Zuid-Korea failliet te laten verklaren als de vakbonden niet meer concessies doen over de arbeidsvoorwaarden.

GM dreigt vestiging Zuid-Korea failliet te verklaren

GM heeft 600 miljoen dollar aan besparingen nodig op de Koreaanse activiteiten maar de bonden liggen dwars. Als er nu op 20 april geen goedgekeurd herstructureringsplan ligt, dan gaat de hele Zuid-Koreaanse tak over de kop, dreigt GM.  

Praktisch probleem

De Amerikaanse autobouwer, die zich eerder uit Europa en Zuid-Afrika terugtrok, kondigde vorige maand aan dat het één van haar vier fabrieken in Zuid-Korea sowieso wil sluiten. De vestigingen in dat land dienden jarenlang als goedkope productielocatie voor een aantal modellen maar nu GM steeds meer markten verlaat zijn ook minder van die auto’s nodig. Inmiddels hebben 1.100 werknemers van de te sluiten fabriek getekend voor een afvloeiingsregeling die GM alleen wil betalen als het geld ergens anders vandaan te halen is. Een praktisch probleem is wel dat de Zuid-Koreaanse Ontwikkelingsbank, een staatsinstelling, de op GM na grootste aandeelhouder van GM Zuid-Korea is waarmee die staat dus een grote vinger in de pap heeft.