Webasto profiteert van Chinese vraag naar panoramadaken

Chinezen zijn gek op panoramadaken of een schuifdak in hun auto en dat speelt het Duitse bedrijf Webasto duidelijk in de kaart.

Webasto profiteert van Chinese vraag naar panoramadaken

De toeleverancier voor de auto-industrie, die onder meer ook cabriodaken en elementen voor het laden van elektrische voertuigen maakt, opent daarom deze week al een elfde fabriek voor speciale daken voor personenwagens in China. In totaal werken er inmiddels 3.000 mensen bij die Chinese vestigingen. 

Tweede poot

Van de 3,5 miljard euro aan jaaromzet van Webasto komt inmiddels één miljard uit China. "De Chinezen zijn gek op grote daken die ze ook open kunnen doen. De vraag daarnaar groeit voortdurend en wij profiteren dan ook van die trend, van kleine schuifdaken tot grote panoramadaken. Gemiddeld heeft één op de drie nieuwe auto’s in China zo’n soort dak," zegt CEO Holger Engelmann van Webasto, dat ook een fabriek heeft in Kampen. Het Duitse bedrijf leverde vorig jaar wereldwijd 6,2 miljoen speciale daken voor personenauto’s af aan autofabrikanten in Duitsland, Zuid-Korea, Japan, de VS en China. "We zitten overal dicht bij die klanten omdat de daken groot zijn en het transport ervan veel kost," legt Engelmann nog uit. Zijn onderneming richt zich echter ook in toenemende mate op batterijen en andere toebehoren voor elektrische auto’s: "Dat moet een tweede poot onder ons bedrijf worden."

Webasto profiteert van Chinese vraag naar panoramadaken - Automobielmanagement.nl

Webasto profiteert van Chinese vraag naar panoramadaken

Chinezen zijn gek op panoramadaken of een schuifdak in hun auto en dat speelt het Duitse bedrijf Webasto duidelijk in de kaart.

Webasto profiteert van Chinese vraag naar panoramadaken

De toeleverancier voor de auto-industrie, die onder meer ook cabriodaken en elementen voor het laden van elektrische voertuigen maakt, opent daarom deze week al een elfde fabriek voor speciale daken voor personenwagens in China. In totaal werken er inmiddels 3.000 mensen bij die Chinese vestigingen. 

Tweede poot

Van de 3,5 miljard euro aan jaaromzet van Webasto komt inmiddels één miljard uit China. "De Chinezen zijn gek op grote daken die ze ook open kunnen doen. De vraag daarnaar groeit voortdurend en wij profiteren dan ook van die trend, van kleine schuifdaken tot grote panoramadaken. Gemiddeld heeft één op de drie nieuwe auto’s in China zo’n soort dak," zegt CEO Holger Engelmann van Webasto, dat ook een fabriek heeft in Kampen. Het Duitse bedrijf leverde vorig jaar wereldwijd 6,2 miljoen speciale daken voor personenauto’s af aan autofabrikanten in Duitsland, Zuid-Korea, Japan, de VS en China. "We zitten overal dicht bij die klanten omdat de daken groot zijn en het transport ervan veel kost," legt Engelmann nog uit. Zijn onderneming richt zich echter ook in toenemende mate op batterijen en andere toebehoren voor elektrische auto’s: "Dat moet een tweede poot onder ons bedrijf worden."