Weer nieuw schandaal: ‘GoodYear bandengate’

Onveilige banden van Goodyear voor campers hebben vermoedelijk twintig jaar lang een reeks ongevallen veroorzaakt waarbij 95 mensen zijn omgekomen of gewond zijn geraakt.

Weer nieuw schandaal: 'GoodYear bandengate'

Dat althans stelt de National Highway Traffic Safety Administration in een brief waarin het Goodyear om opheldering vraagt.

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst is eind vorig jaar begonnen met een onderzoek naar G159 banden nadat een rechter gelastte dat Goodyear allerlei data over ongevallen openbaar moest maken. Die gegevens waren onder meer ter tafel gekomen tijdens een aantal rechtszaken tegen de bandenfabrikant. Volgens advocaten is het probleem dat de G159 band eigenlijk bestemd is voor bestelwagens voor koeriersdiensten, de zogenaamde delivery trucks, en niet voor recreatievoertuigen die ook met hogere snelheid over de snelweg rijden.

Goodyear zou de problemen jarenlang hebben verdoezeld door schadeclaims snel te regelen of aan rechters te vragen om de verslagen van rechtszaken geheim te verklaren. Goodyear bevestigde dat het de brief van de NHTSA heeft ontvangen en zegt de volle medewerking toe aan het onderzoek.

Weer nieuw schandaal: ‘GoodYear bandengate’ - Automobielmanagement.nl

Weer nieuw schandaal: ‘GoodYear bandengate’

Onveilige banden van Goodyear voor campers hebben vermoedelijk twintig jaar lang een reeks ongevallen veroorzaakt waarbij 95 mensen zijn omgekomen of gewond zijn geraakt.

Weer nieuw schandaal: 'GoodYear bandengate'

Dat althans stelt de National Highway Traffic Safety Administration in een brief waarin het Goodyear om opheldering vraagt.

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst is eind vorig jaar begonnen met een onderzoek naar G159 banden nadat een rechter gelastte dat Goodyear allerlei data over ongevallen openbaar moest maken. Die gegevens waren onder meer ter tafel gekomen tijdens een aantal rechtszaken tegen de bandenfabrikant. Volgens advocaten is het probleem dat de G159 band eigenlijk bestemd is voor bestelwagens voor koeriersdiensten, de zogenaamde delivery trucks, en niet voor recreatievoertuigen die ook met hogere snelheid over de snelweg rijden.

Goodyear zou de problemen jarenlang hebben verdoezeld door schadeclaims snel te regelen of aan rechters te vragen om de verslagen van rechtszaken geheim te verklaren. Goodyear bevestigde dat het de brief van de NHTSA heeft ontvangen en zegt de volle medewerking toe aan het onderzoek.