Veel vragen rond Daimler

Hoe pakt de aangekondigde splitsing in aparte bedrijven voor personenauto’s en vrachtwagens uit? Welke rol gaat de nieuwe grootaandeelhouder, Li Shufu van Geely, eigenlijk spelen? Wat zijn de gevolgen van dieselgate en van de vele dreigende rijverboden?

Veel vragen rond Daimler

Maar ook: hoeveel gaat het elektrisch maken van de modellen allemaal kosten? Gaat Daimler misschien helemaal fuseren met BMW nu de zogenaamde mobiliteitstakken al worden samengevoegd? En, als meest recente probleem, wat is het effect van de steeds fellere handelsoorlog die president Donald Trump voert met China?

De aandeelhouders maar ook andere betrokkenen, denk aan de werknemers van Daimler, zitten met aardig wat vragen over de toekomst van de moeder van Mercedes-Benz. Toegegeven, Daimler heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug, met records voor de omzet, winst en het aantal verkochte voertuigen. ‘’We hebben op veel gebieden zelfs meer bereikt dan velen ons hadden toebedacht,” hield topman Dieter Zetsche de jaarvergadering met liefst 6.000 aanwezigen in Berlijn recent voor. Hij kon trots wijzen op een omzet van 164 miljard euro waar onder aan de streep 11 miljard winst op werd behaald. Dat betekent ook dat Daimler zijn aandeelhouders een record aan dividend gaat uitbetalen.

Maar dividend is één ding, en éénmalig. Een goede beurskoers is veel belangrijker. En daar doet Daimler het, net als de andere autofabrikanten overigens, door al die vraagtekens en twijfels niet opzienbarend. Want, vragen de andere aandeelhouders zich in de eerste plaats af, wat gaat de nieuwe grote speler Shufu doen? De eigenaar van Geely en daarmee onder meer ook van Volvo Cars hult zich tot nu toe in stilzwijgen over zijn bedoelingen. Wil hij Daimler of Mercedes-Benz meer pushen in China of wil hij Daimler juist gebruiken als springplank naar Europa? Wil hij Volvo Trucks, waar hij zich ook heeft ingekocht, straks samenvoegen met de truckdivisie van Mercedes die Zetsche immers wil verzelfstandigen? Zetsche zelf zegt zich niet zo veel zorgen te maken: ‘’Ik zeg u dat onze gesprekken tot nu toe zeer positief waren. In de eerste plaats is hij aandeelhouder, meer valt er nu niet over te zeggen. Maar hij wil wel op lange termijn betrokken blijven. Bovendien is China tegenwoordig onze belangrijkste markt.”

En dan is er alle ellende rond diesels, zeker in Duitsland, maar ook in de VS en andere landen waar tegen Mercedes-Benz onderzoeken en rechtszaken lopen wegens gesjoemel. Niet voor niets heeft Daimler de reserve voor dreigende boetes en vergoedingen met 2,1 miljard verhoogd naar 14 miljard euro. Maar toch benadrukt Zetsche dat diesel wat hem betreft niet zal verdwijnen. ‘’Diesel nu afschaffen zou een economische en ecologische fout zijn. Wij zetten in op innovatie in plaats van op rijverboden. Hightech-diesel is niet het probleem maar een belangrijk deel van de oplossing. We zetten heel serieus in op elektrificatie. Maar elektrische auto’s zijn wel goed voor de uitstoot van CO2 maar bepaald niet voor de balans van ons bedrijf,” aldus de topman. Hij onderstreepte dat Daimler ook veel investeert in autonoom rijden en zaken als autodelen: ‘’We willen de leidende aanbieder van mobiliteit worden.”

Maar juist op dat gebied heeft Mercedes-Benz zijn activiteiten van Car2Go net samengevoegd met die van aartsrivaal BMW DriveNow. De Duitse autofabrikanten worden daartoe gedwongen door de opkomst van rivalen als Uber. ‘’We laten het vormgeven van toekomstige stedelijke mobiliteit niet aan anderen over”, zei Zetsche bij de aankondiging van de nieuwe stap. De vraag rijst echter of er in een verdere toekomst dan misschien toch gedacht wordt over een échte fusie van beide bedrijven. Zetsche zelf heeft al aangekondigd dat hij de personenauto’s van Mercedes-Benz en de vrachtauto- en bussendivisie zelfstandig wil maken en daar dan een holding boven wil hangen. Het uiteindelijke besluit valt pas volgend jaar, vermoedelijk net voordat de 64-jarige Zetsche zelf met pensioen gaat. Maar als je op veelbelovende nieuwe terreinen al de krachten hebt gebundeld met BMW, wat let je dan om het straks zelfstandige Mercedes-Benz ook met die Duitse collega te laten trouwen? Dat zou in ieder geval het voordeel hebben dat de bedrijven de enorme kosten voor elektrificatie en autonoom rijden, waar ook veel collega’s mee te kampen hebben, zouden kunnen delen……Wordt vervolgd.

Tekst Ruud Peys

 

Veel vragen rond Daimler - Automobielmanagement.nl

Veel vragen rond Daimler

Hoe pakt de aangekondigde splitsing in aparte bedrijven voor personenauto’s en vrachtwagens uit? Welke rol gaat de nieuwe grootaandeelhouder, Li Shufu van Geely, eigenlijk spelen? Wat zijn de gevolgen van dieselgate en van de vele dreigende rijverboden?

Veel vragen rond Daimler

Maar ook: hoeveel gaat het elektrisch maken van de modellen allemaal kosten? Gaat Daimler misschien helemaal fuseren met BMW nu de zogenaamde mobiliteitstakken al worden samengevoegd? En, als meest recente probleem, wat is het effect van de steeds fellere handelsoorlog die president Donald Trump voert met China?

De aandeelhouders maar ook andere betrokkenen, denk aan de werknemers van Daimler, zitten met aardig wat vragen over de toekomst van de moeder van Mercedes-Benz. Toegegeven, Daimler heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug, met records voor de omzet, winst en het aantal verkochte voertuigen. ‘’We hebben op veel gebieden zelfs meer bereikt dan velen ons hadden toebedacht,” hield topman Dieter Zetsche de jaarvergadering met liefst 6.000 aanwezigen in Berlijn recent voor. Hij kon trots wijzen op een omzet van 164 miljard euro waar onder aan de streep 11 miljard winst op werd behaald. Dat betekent ook dat Daimler zijn aandeelhouders een record aan dividend gaat uitbetalen.

Maar dividend is één ding, en éénmalig. Een goede beurskoers is veel belangrijker. En daar doet Daimler het, net als de andere autofabrikanten overigens, door al die vraagtekens en twijfels niet opzienbarend. Want, vragen de andere aandeelhouders zich in de eerste plaats af, wat gaat de nieuwe grote speler Shufu doen? De eigenaar van Geely en daarmee onder meer ook van Volvo Cars hult zich tot nu toe in stilzwijgen over zijn bedoelingen. Wil hij Daimler of Mercedes-Benz meer pushen in China of wil hij Daimler juist gebruiken als springplank naar Europa? Wil hij Volvo Trucks, waar hij zich ook heeft ingekocht, straks samenvoegen met de truckdivisie van Mercedes die Zetsche immers wil verzelfstandigen? Zetsche zelf zegt zich niet zo veel zorgen te maken: ‘’Ik zeg u dat onze gesprekken tot nu toe zeer positief waren. In de eerste plaats is hij aandeelhouder, meer valt er nu niet over te zeggen. Maar hij wil wel op lange termijn betrokken blijven. Bovendien is China tegenwoordig onze belangrijkste markt.”

En dan is er alle ellende rond diesels, zeker in Duitsland, maar ook in de VS en andere landen waar tegen Mercedes-Benz onderzoeken en rechtszaken lopen wegens gesjoemel. Niet voor niets heeft Daimler de reserve voor dreigende boetes en vergoedingen met 2,1 miljard verhoogd naar 14 miljard euro. Maar toch benadrukt Zetsche dat diesel wat hem betreft niet zal verdwijnen. ‘’Diesel nu afschaffen zou een economische en ecologische fout zijn. Wij zetten in op innovatie in plaats van op rijverboden. Hightech-diesel is niet het probleem maar een belangrijk deel van de oplossing. We zetten heel serieus in op elektrificatie. Maar elektrische auto’s zijn wel goed voor de uitstoot van CO2 maar bepaald niet voor de balans van ons bedrijf,” aldus de topman. Hij onderstreepte dat Daimler ook veel investeert in autonoom rijden en zaken als autodelen: ‘’We willen de leidende aanbieder van mobiliteit worden.”

Maar juist op dat gebied heeft Mercedes-Benz zijn activiteiten van Car2Go net samengevoegd met die van aartsrivaal BMW DriveNow. De Duitse autofabrikanten worden daartoe gedwongen door de opkomst van rivalen als Uber. ‘’We laten het vormgeven van toekomstige stedelijke mobiliteit niet aan anderen over”, zei Zetsche bij de aankondiging van de nieuwe stap. De vraag rijst echter of er in een verdere toekomst dan misschien toch gedacht wordt over een échte fusie van beide bedrijven. Zetsche zelf heeft al aangekondigd dat hij de personenauto’s van Mercedes-Benz en de vrachtauto- en bussendivisie zelfstandig wil maken en daar dan een holding boven wil hangen. Het uiteindelijke besluit valt pas volgend jaar, vermoedelijk net voordat de 64-jarige Zetsche zelf met pensioen gaat. Maar als je op veelbelovende nieuwe terreinen al de krachten hebt gebundeld met BMW, wat let je dan om het straks zelfstandige Mercedes-Benz ook met die Duitse collega te laten trouwen? Dat zou in ieder geval het voordeel hebben dat de bedrijven de enorme kosten voor elektrificatie en autonoom rijden, waar ook veel collega’s mee te kampen hebben, zouden kunnen delen……Wordt vervolgd.

Tekst Ruud Peys