Concreet gaat het daarbij om de truckdivisie van Toyota Hino Motors en Volkswagen Truck & Bus GmbH, de divisie met MAN en Scania van de Volkswagen Groep die op de nominatie staat om verzelfstandigd te worden.

Dat autofabrikanten uit Japan en Duitsland samenwerken komt niet vaak voor. Op de markt voor personenauto’s vechten Toyota en Volkswagen al enkele jaren een strijd uit wie de grootste ter wereld is, een slag die vorig jaar weer is gewonnen door de VW Groep. Maar bij vrachtwagens liggen de kaarten kennelijk anders en wordt er wel een alliantie opgezet. Hier is een diepere samenwerking tussen rivalen volgens beide bedrijven nodig omdat vrachtwagens de ‘basis sociale infrastructuur’ vormen voor de transportwereld. "Het zou moeilijk zijn om de verschillende uitdagingen waarmee commerciële voertuigen geconfronteerd worden op eigen kracht het hoofd te bieden," zegt directeur Yoshio Shimo van Hino Motors dan ook. Zijn collega Andreas Renschler voegt daar aan toe: "De veranderingen in de transportsector leiden tot een verdere noodzaak voor meer investeringen en technologische ontwikkelingen. We zijn er van overtuigd dat we door deze bundeling van de krachten die uitdagingen om kunnen zetten in kansen."