Tavares is niet erg bereid om de voor de Duitse metaalindustrie overeengekomen loonsverhoging met 4,3 procent voor de werknemers van Opel toe te passen omdat dat zijn plannen om fors in de kosten te snijden volledig ondermijnt. IG Metall is wel bereid te onderhandelen maar wil dan concessies zien van de kant van de Fransen. Tavares heeft echter weinig ruimte omdat hij Opel binnen een paar jaar weer winstgevend wil maken.

Hete adem  

Hij krijgt nu echter ook de hete adem van de Duitse regering in zijn nek. Een reeks ministers heeft er al op gewezen dat PSA bij de overname in ieder geval heeft beloofd de werkgelegenheid in Duitsland voorlopig te behouden en tot 2020 geen fabrieken te sluiten. Minister van economische zaken Peter Altmaier wil zo snel mogelijk een persoonlijk gesprek met Tavares om de situatie bij Opel Duitsland te bespreken. Bovendien gaat hij de zaak aankaarten bij zijn Franse collega Le Maire. Dat is slecht nieuws voor Tavares want le Maire beheert het grote pakket aandelen dat de Franse staat nog altijd heeft in PSA.