Trump-tax kost Duitse autofabrikanten miljarden

De plannen van president Donald Trump om de heffing op buitenlandse auto’s te verhogen van 2,5 naar 27,5 procent kunnen de Duitse autofabrikanten rond de vijf miljard euro gaan kosten. ‘BMW, Daimler, VW en andere autofabrikanten met bedrijven in de VS krijgen te kampen met hogere productiekosten. Aan de andere kant kunnen ze ook hogere verkoopprijzen doorvoeren,’ denkt het economisch instituut IFO in München.

Trump-tax kost Duitsers miljarden

"Geen enkel land heeft hogere absolute verliezen te vrezen van zo’n heffing dan Duitsland," zegt Gabriel Felbermayr, directeur van het IFO-centrum voor de buitenlandse handel. Die schade blijft echter wel beperkt tot 1,6 promille van het BNP. Wat dat laatste betreft komt de economische schade voor Mexico, Canada maar ook Hongarije een stuk hoger uit. In die landen kan het totale heffingsbedrag oplopen tot rond de 4 procent van de economie. IFO berekent tenslotte dat een heffing de Amerikaanse schatkist rond de 12 miljard euro op kan leveren.

BMW heeft de ideeën van de Amerikaanse president inmiddels fel bekritiseerd. Volgens dit autobedrijf zou een dergelijke heffing in strijd zijn met de wereldwijde inkoopmarkt van vandaag de dag. BMW wijst er daarbij weer eens op dat haar grootste fabriek ter wereld in de VS, namelijk in Spartanburg, staat. "Wij zijn de grootste netto-exporteur van auto’s in de VS."

Trump-tax kost Duitse autofabrikanten miljarden - Automobielmanagement.nl

Trump-tax kost Duitse autofabrikanten miljarden

De plannen van president Donald Trump om de heffing op buitenlandse auto’s te verhogen van 2,5 naar 27,5 procent kunnen de Duitse autofabrikanten rond de vijf miljard euro gaan kosten. ‘BMW, Daimler, VW en andere autofabrikanten met bedrijven in de VS krijgen te kampen met hogere productiekosten. Aan de andere kant kunnen ze ook hogere verkoopprijzen doorvoeren,’ denkt het economisch instituut IFO in München.

Trump-tax kost Duitsers miljarden

"Geen enkel land heeft hogere absolute verliezen te vrezen van zo’n heffing dan Duitsland," zegt Gabriel Felbermayr, directeur van het IFO-centrum voor de buitenlandse handel. Die schade blijft echter wel beperkt tot 1,6 promille van het BNP. Wat dat laatste betreft komt de economische schade voor Mexico, Canada maar ook Hongarije een stuk hoger uit. In die landen kan het totale heffingsbedrag oplopen tot rond de 4 procent van de economie. IFO berekent tenslotte dat een heffing de Amerikaanse schatkist rond de 12 miljard euro op kan leveren.

BMW heeft de ideeën van de Amerikaanse president inmiddels fel bekritiseerd. Volgens dit autobedrijf zou een dergelijke heffing in strijd zijn met de wereldwijde inkoopmarkt van vandaag de dag. BMW wijst er daarbij weer eens op dat haar grootste fabriek ter wereld in de VS, namelijk in Spartanburg, staat. "Wij zijn de grootste netto-exporteur van auto’s in de VS."