SoftBank krijgt daarmee een belang van bijna 20 procent in de GM dochter. Tegelijkertijd stopt General Motors zelf ook nog eens 1,1 miljard dollar in GM Cruise. SoftBank zit al in een reeks ride-hailing bedrijven inclusief Uber en Didi Chuxing.

SoftBank maakt in eerste instantie 900 miljoen dollar over. Zodra Cruise’ automatische auto’s klaar zijn voor de verkoop, naar verwachting begin 2019, komt de tweede tranche van 1,35 miljard richting GM. General Motors kan met de investeringen haar plannen om autonome auto’s op grote schaal te commercialiseren verder uitvoeren. "Onze Cruise en GM teams hebben de laatste twee jaar ontzettend veel vooruitgang geboekt. Door de samenwerking met SoftBank komt er een sterke partner bij voor het najagen van onze visie van zero ongevallen, zero emissies en zero opstoppingen," zegt CEO Mary Barra van General Motors. Michael Ronen van SoftBank Investment Advisers voegt daar aan toe: "General Motors heeft veel vooruitgang gemaakt bij het realiseren van de droom om volledig automatisch rijden mogelijk te maken. De benadering van GM met volledig geïntegreerde hard- en software biedt ons een uniek concurrentievoordeel."