Op het lijstje staan Turkije, Pakistan, Egypte, Nigeria en andere landen in sub-Sahara Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten alsmede India en Zuid-Afrika. Nissan wil in die landen zo veel mogelijk samenwerken met lokale partners en ook ‘lokaal talent’ inzetten.

Nissan was afgelopen maand in Europa het slechtste jongentje van de klas met ruim 16 procent lagere verkopen vergeleken bij vorig jaar. Over de eerste vijf maanden staat het Japanse merk hier nu op een min van tien procent. Nissan mikt nu vooral op delen van Azië, Afrika en het Midden-Oosten waar de autoverkopen de komende vijf jaar naar verwachting met zo’n 40 procent zullen toenemen. Daarvoor wordt niet alleen Nissan zelf maar ook Datsun ingezet.

In Turkije, India en ook Saoedi-Arabië wil Nissan een sterke aanwezigheid opbouwen terwijl in ‘nieuwe grenzen markten’ als Pakistan en Nigeria, waar tot nu toe nauwelijks buitenlandse automerken aanwezig zijn, ook productiecapaciteit wordt neergezet. Voor een aantal van die landen zullen specifieke goedkopere modellen worden ontwikkeld. Op al die markten hoopt Nissan bovendien een rol te spelen bij elektrische auto’s en bij nieuwe mobiliteitsdiensten.