In de eerste plaats gaat BMW de samenwerking met de bestaande partner Brilliance Automotive Group versterken. Dat Chinese bedrijf voert de capaciteit in twee van haar fabrieken op tot 520.000 BMW’s per jaar. Daar wordt vanaf 2020 dan ook de elektrische iX3 gebouwd die mede bestemd is voor de export naar markten buiten China. CEO Harald Krüger: "Met deze overeenkomst zetten we op lange termijn het kader uit voor een toekomst met voortdurende investeringen, verdere groei en een duidelijke toewijding om elektrische auto’s te bouwen in China."

Ten tweede wordt BMW partner in het autonoom rijden platform Apollo van de Chinese internetgigant Baidu. De twee ondernemingen beogen ‘om de consument in China te voorzien van veilige, gemakkelijke en intelligente mobiliteitservaringen’. "We werken al langere tijd op dit terrein met BMW samen en delen hun visie over de toekomst van autonoom rijden. Ons doel is om de ontwikkeling van deze technologieën, die goed passen in de Chinese markt, verder te versnellen," zegt bestuursvoorzitter Ya-Qin Zhang van Baidu.

Met Great Wall Motors gaat BMW tenslotte een 50/50 joint-venture opzetten voor de productie van elektrische Mini’s in China. Tegelijk gaat de combinatie in Jiangsu ook dat soort auto’s bouwen voor Great Wall Motors zelf. Beide bedrijven hadden in februari al een intentieverklaring getekend. Great Wall Motors is in de autowereld onder meer bekend als voormalige belager van Fiat Chrysler Automobiles.