Binnenlandse productie Britse autofabrieken stort in

De autofabrieken in Groot-Brittannië hebben in juni bijna de helft minder auto’s voor de binnenlandse markt van de band laten rollen dan een jaar eerder. Doordat de export van Britse auto’s toch nog toenam, bleef de daling van de totale productie beperkt tot 5,5 procent naar 113.152 voertuigen.

Binnenlandse productie Britse autofabrieken klapt in

In de eerste jaarhelft gingen er 675.187 in Britse fabrieken gebouwde auto’s naar het buitenland waarvan zo’n 60 procent naar de rest van de EU. Vooral de uitvoer naar Japan en Zuid-Korea nam sterk toe terwijl ook de Verenigde Staten en China meer Britse auto’s afnamen. Maar het aantal voor Britse kopers zelf geproduceerde auto’s daalde met 47 procent vergeleken met juni 2017.

De autokoepel SMMT wijt het inzakken van de binnenlandse productie onder meer aan de slechte markt – hoewel die de laatste tijd wel wat aan lijkt te trekken – maar ook aan de wisseling van modellen en aan problemen door de nieuwe WLTP-keuringen. Directeur Mike Hawes onderstreept echter wel dat de verder toenemende afhankelijkheid van de exportmarkt nog eens duidelijk maakt dat er snel een goede regeling voor Brexit moet komen. Dat is te meer van belang omdat bijna negen op de tien door de Britten zelf gekochte auto’s uit het buitenland worden geïmporteerd en dan weer voor het grootste deel uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en de rest van de EU.

Binnenlandse productie Britse autofabrieken stort in - Automobielmanagement.nl

Binnenlandse productie Britse autofabrieken stort in

De autofabrieken in Groot-Brittannië hebben in juni bijna de helft minder auto’s voor de binnenlandse markt van de band laten rollen dan een jaar eerder. Doordat de export van Britse auto’s toch nog toenam, bleef de daling van de totale productie beperkt tot 5,5 procent naar 113.152 voertuigen.

Binnenlandse productie Britse autofabrieken klapt in

In de eerste jaarhelft gingen er 675.187 in Britse fabrieken gebouwde auto’s naar het buitenland waarvan zo’n 60 procent naar de rest van de EU. Vooral de uitvoer naar Japan en Zuid-Korea nam sterk toe terwijl ook de Verenigde Staten en China meer Britse auto’s afnamen. Maar het aantal voor Britse kopers zelf geproduceerde auto’s daalde met 47 procent vergeleken met juni 2017.

De autokoepel SMMT wijt het inzakken van de binnenlandse productie onder meer aan de slechte markt – hoewel die de laatste tijd wel wat aan lijkt te trekken – maar ook aan de wisseling van modellen en aan problemen door de nieuwe WLTP-keuringen. Directeur Mike Hawes onderstreept echter wel dat de verder toenemende afhankelijkheid van de exportmarkt nog eens duidelijk maakt dat er snel een goede regeling voor Brexit moet komen. Dat is te meer van belang omdat bijna negen op de tien door de Britten zelf gekochte auto’s uit het buitenland worden geïmporteerd en dan weer voor het grootste deel uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en de rest van de EU.