Autodeler eist kwart miljard van Parijs

Het Parijse autodeelsysteem Autlolib’ is in de nacht van dinsdag op woensdag gestopt nadat de deelnemende gemeenten het contract met ondernemer Bolloré voortijdig hebben opgezegd. Maar Bolloré laat het er niet bij zitten en heeft nu een eis tot schadevergoeding van 250 miljoen euro op tafel gelegd.

Autodeler eist kwart miljard van Parijs

Autolib’ en het daarmee verbonden fietsdeelnet Velib’ moesten voortijdig stoppen omdat de gemeenten in Groot-Parijs de voortdurend oplopende tekorten niet meer wilden bijpassen. Een aantal autofabrikanten waaronder Renault en Peugeot zijn al bij de autoriteiten langs geweest met alternatieve plannen. Daarmee willen ze ook snel beginnen om geen te groot gat te laten vallen en de deelnemende Parijzenaren weer aan andere vervoersvormen te laten wennen. Maar het bedrijf van de schatrijke Bolloré eist dat de gemeenten wel de geleden schade ad een kwart miljard euro vergoeden.

Bolloré zit bovendien nu met rond 4.000 elektrische autootjes die voor Autolib’ rondreden. De meesten worden voorlopig opgeslagen op grote parkeerterreinen van de al in 2003 gesloten autofabriek van Matra in Romorantin. Inmiddels zijn daar al 500 voertuigjes naar toe getransporteerd en dat zullen er de komend week vele honderden meer worden. Bolloré denkt dat de autootjes het beste gesloopt kunnen worden waarbij de waardevolle batterijen dan voor hergebruik in aanmerking komen. Het bedrijf weet nog niet of er gegadigden opdoemen om een deel van de vloot over te nemen.

Autodeler eist kwart miljard van Parijs - Automobielmanagement.nl

Autodeler eist kwart miljard van Parijs

Het Parijse autodeelsysteem Autlolib’ is in de nacht van dinsdag op woensdag gestopt nadat de deelnemende gemeenten het contract met ondernemer Bolloré voortijdig hebben opgezegd. Maar Bolloré laat het er niet bij zitten en heeft nu een eis tot schadevergoeding van 250 miljoen euro op tafel gelegd.

Autodeler eist kwart miljard van Parijs

Autolib’ en het daarmee verbonden fietsdeelnet Velib’ moesten voortijdig stoppen omdat de gemeenten in Groot-Parijs de voortdurend oplopende tekorten niet meer wilden bijpassen. Een aantal autofabrikanten waaronder Renault en Peugeot zijn al bij de autoriteiten langs geweest met alternatieve plannen. Daarmee willen ze ook snel beginnen om geen te groot gat te laten vallen en de deelnemende Parijzenaren weer aan andere vervoersvormen te laten wennen. Maar het bedrijf van de schatrijke Bolloré eist dat de gemeenten wel de geleden schade ad een kwart miljard euro vergoeden.

Bolloré zit bovendien nu met rond 4.000 elektrische autootjes die voor Autolib’ rondreden. De meesten worden voorlopig opgeslagen op grote parkeerterreinen van de al in 2003 gesloten autofabriek van Matra in Romorantin. Inmiddels zijn daar al 500 voertuigjes naar toe getransporteerd en dat zullen er de komend week vele honderden meer worden. Bolloré denkt dat de autootjes het beste gesloopt kunnen worden waarbij de waardevolle batterijen dan voor hergebruik in aanmerking komen. Het bedrijf weet nog niet of er gegadigden opdoemen om een deel van de vloot over te nemen.