Laatste nieuws:

DETROIT/WOLFSBURG, 9 augustus 2018 12:28

Analyse: Gaat Volkswagen Ford Europa kopen?

Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan doen zich interessante ontwikkelingen voor rond Volkswagen en Ford. Die roepen de vraag op of de Duitsers misschien Ford’s Europese activiteiten over willen nemen. Of, ook een mogelijkheid, dat er zelfs een fusie van beide autobedrijven in het vat zit.

Laten we de ‘bewijzen' op een rijtje zetten. Om te beginnen kondigden de Volkswagen Group en Ford eind juni aan dat ze kijken naar een aantal mogelijke gezamenlijke projecten, met name de ontwikkeling en bouw van bestelwagens. Daarbij gaat het er vooral om die voertuigen schoner te maken om aan de strengere milieu-eisen te blijven voldoen en bijvoorbeeld ook in milieuzones te kunnen rijden. VW en Ford spreken over ‘een strategische alliantie waardoor ze beide hun concurrentiekracht kunnen versterken'. Bij alle berichtgeving over die informatie, ook hier op de AM-website, is de schijnwerper vooral gericht op de bestelauto's. Maar de autofabrikanten hebben het zelf over 'verscheidene projecten' die verder niet met name worden genoemd.

Opmerkelijk is dat CEO Herbert Diess van Volkswagen AG bij de presentatie van de halfjaarcijfers op een vraag of de alliantie met Ford ook over personenauto's kon gaan geen antwoord wilde geven. Geen bevestiging maar dus ook geen ontkenning. Maar deze week heeft een nogal loslippige directeur van VW in Australië, ene Michael Bartsch, hardop gefilosofeerd over het samen met Ford ontwikkelen van een pick-up truck. Die auto zou dan de beste eigenschappen van de VW Amorak en de Ford Ranger moeten combineren, denkt Bartsch. Voor het Amerikaanse Carbuzz was dat voldoende aanleiding om meteen maar te spreken van een verdere uitbreiding van de eerder genoemde alliantie.

Aan de 'overkant' zijn er bij Ford uitspraken gedaan die nog veelzeggender zijn. In een toelichting op de tegenvallende kwartaalcijfers benadrukte CEO Jim Hackett dat kostenbesparingen absolute prioriteit hebben. "We blijven de slecht presterende delen van onze onderneming opnieuw opzetten en herstructureren." Financieel directeur Bob Shanks is nog duidelijker: "We nemen harde besluiten om de opbrengsten van slecht presterende bezittingen waar mogelijk op te voeren. De rest gaat de deur uit." En laat nou net Europa één van die onderdelen zijn van Ford waar het nog altijd slecht gaat. In het tweede kwartaal raakte Ford Europa weer 37 miljoen dollar in het rood terwijl de omzet vergeleken met vorig jaar ook een half miljard lager uitkwam op 7,6 miljard dollar. Europa is daarmee nog maar goed voor net een vijfde van de totale omzet bij Ford.

Een overname van Ford Europa door Volkswagen AG is daarom helemaal niet zo'n gek idee. Om te beginnen: vergeet niet dat de tweede speler op de Europese automarkt, het Franse PSA, vorig jaar de Europese activiteiten van General Motors heeft overgenomen. Uit recente cijfers van ACEA blijkt dat PSA daarmee haar marktaandeel in Europa in de eerste jaarhelft heeft opgevoerd naar 16,4 procent, nog wel op flinke afstand van de 24,4 procent van de Volkswagen-merken maar toch een stuk dichterbij dan voorheen. Weliswaar verkoopt Ford hier veel modellen die ook in het gamma van Volkswagen, Skoda, Seat of zelfs Audi te vinden zijn maar dat bleek voor PSA ook geen belemmering met Opel. Het heeft er alle schijn van dat de grote autojongens vooral streven naar schaalvergroting om zo hun fameuze ‘platforms' optimaal te gebruiken en de productiekosten per auto omlaag te dringen. Bovendien stelt een grotere schaal hen beter in staat de enorme kosten voor elektrificering en automatisch rijden op te brengen, zoals wijlen Sergio Marchionne vaak riep.

Maar door die bril gezien is er nog een tweede optie. Met Ford als onderneming is het al een tijd kwakkelen, zoals Hackett ook heeft toegegeven. De tweede autofabrikant van de VS wordt er door beleggers daar onder meer van beschuldigd dat het de weg naar elektrische auto's te laat heeft ingezet en nu een kostbare inhaalslag moet maken. De Volkswagen Groep is al een eind gevorderd op die weg, hoewel de elektrische auto's ook daar veel geld kosten. Als schaalvergroting het doel is, waarom zouden Volkswagen en Ford dan niet helemaal fuseren. Dat zou ook geografisch een interessante deal zijn, waarbij Ford de Duitsers optimaal toegang biedt tot de grote Noord-Amerikaanse automarkt en Volkswagen haar sterke positie in China en Zuid-Amerika ten dienste stelt van Ford. De toekomst zal het leren, maar mogelijk is die toekomst niet veraf.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Cao-overleg MvT ligt weer stil (18-10-2018)
Aantal faillissementen op laagste niveau deze eeuw (18-10-2018)
Cao Metalektro: Grote stakingsdag op 18 oktober regio Eindhoven (17-10-2018)
TomTom raakt weer grote klant kwijt (16-10-2018)
Bovag: 'RAI doet aan stemmingmakerij' (15-10-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
VW-topman Diess: "Duitse auto-industrie kan lot Detroit achterna gaan" (19-10-2018)
BMW-erfgenamen de rijkste Duitsers (19-10-2018)
EU-verkopen september: PSA de grootste door val VW (19-10-2018)
Tesla koopt grond voor fabriek China (18-10-2018)
Geruchten over 'huwelijk' Ford en VW duiken weer op (18-10-2018)
Auto & Lease » RSS
VZR: Zakelijke rijder vraagt om 'tussenauto' (18-10-2018)
ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden (18-10-2018)
Louwman Group groeit tot ruim 20.000 leasecontracten (18-10-2018)
Geen beursgang LeasePlan (11-10-2018)
ALD financiert duurzame vloot met uitgifte obligaties (10-10-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Peugeot op de sportieve toer (19-10-2018)
VW wil oude Duitse diesel naar de schroothoop (18-10-2018)
Berlijn moet dieselrijverbod invoeren (16-10-2018)
EV Nieuws: Van Tesla tot het Belgische Halle (15-10-2018)
Nederlandse automobilist bereid over te stappen op duurzame vervoersvormen (10-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ (04-10-2018)
Duitse minister laat autobedrijven dokken (25-09-2018)
Brussel onderzoekt kartel Duitse autobedrijven (19-09-2018)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Toyota roept miljoen auto’s terug (06-09-2018)
Klassieke Alfa motor hersteld met 3D Printing (03-09-2018)
Weer massale terugroep Volkswagens (22-08-2018)
Auto & Technologie » RSS
Achtergrond: 'Strijd EU en auto-industrie blokkeert ontwikkeling autonome auto' (18-10-2018)
Microsoft en Volkswagen werken samen aan 'connected car' (18-10-2018)
Toyota haalt 2,4 miljoen hybride auto’s terug (05-10-2018)
Toyota en Softbank samen in ontwikkeling slimme EV (05-10-2018)
‘Geef auto’s met ADAS belastingvoordeel’ (04-10-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Continental doet het nog slechter (24-08-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (16-10-2018)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Nederlander jaagt BMW-dealers de gordijnen in (25-09-2018)
Louwman bouwt ‘duurzaamste dealerbedrijf’ (24-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd (03-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Benoit Rivallant is nieuwe Europa-chef bij Apollo Banden (19-10-2018)
Bram Schot wil topman van Audi blijven (16-10-2018)
Johan Claassen is nieuwe algemeen directeur Ford Nederland (15-10-2018)
Mediaman Murdoch wordt topman bij Tesla (12-10-2018)
Finus Porsius nieuwe financieel directeur Stern Groep (05-10-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
WLTP geeft Europese automarkt een dreun (18-10-2018)
Meer dan 300.000 elektrische BMW’s op de weg (15-10-2018)
Meer campers verkocht dan ooit tevoren (09-10-2018)
Nissan verkoopt elke tien minuten een Leaf (09-10-2018)
Duitse automarkt krijgt klap van 30 procent (08-10-2018)
Occasions » RSS
Dik 60% autokopers laat occasion checken voor aanschaf (18-10-2018)
Startup MrWheelson helpt bij aanschaf gebruikte auto uit buitenland (10-10-2018)
Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker (24-09-2018)
Occasionopmars houdt aan, B2C-augustusverkoop +13% (06-09-2018)
Elektrische occasion steeds populairder (06-09-2018)
Overige » RSS
Interviews AM-eindejaarspecial Oliebollen 2018 (18-10-2018)
Automobiel Management overgenomen door ProMedia (10-10-2018)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (10-10-2018)
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-10-2018)
Cao-onderhandelingen MvT vastgelopen (04-10-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1795)...

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten