Laatste nieuws:

DETROIT/WOLFSBURG, 9 augustus 2018 12:28

Analyse: Gaat Volkswagen Ford Europa kopen?

Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan doen zich interessante ontwikkelingen voor rond Volkswagen en Ford. Die roepen de vraag op of de Duitsers misschien Ford’s Europese activiteiten over willen nemen. Of, ook een mogelijkheid, dat er zelfs een fusie van beide autobedrijven in het vat zit.

Laten we de ‘bewijzen' op een rijtje zetten. Om te beginnen kondigden de Volkswagen Group en Ford eind juni aan dat ze kijken naar een aantal mogelijke gezamenlijke projecten, met name de ontwikkeling en bouw van bestelwagens. Daarbij gaat het er vooral om die voertuigen schoner te maken om aan de strengere milieu-eisen te blijven voldoen en bijvoorbeeld ook in milieuzones te kunnen rijden. VW en Ford spreken over ‘een strategische alliantie waardoor ze beide hun concurrentiekracht kunnen versterken'. Bij alle berichtgeving over die informatie, ook hier op de AM-website, is de schijnwerper vooral gericht op de bestelauto's. Maar de autofabrikanten hebben het zelf over 'verscheidene projecten' die verder niet met name worden genoemd.

Opmerkelijk is dat CEO Herbert Diess van Volkswagen AG bij de presentatie van de halfjaarcijfers op een vraag of de alliantie met Ford ook over personenauto's kon gaan geen antwoord wilde geven. Geen bevestiging maar dus ook geen ontkenning. Maar deze week heeft een nogal loslippige directeur van VW in Australië, ene Michael Bartsch, hardop gefilosofeerd over het samen met Ford ontwikkelen van een pick-up truck. Die auto zou dan de beste eigenschappen van de VW Amorak en de Ford Ranger moeten combineren, denkt Bartsch. Voor het Amerikaanse Carbuzz was dat voldoende aanleiding om meteen maar te spreken van een verdere uitbreiding van de eerder genoemde alliantie.

Aan de 'overkant' zijn er bij Ford uitspraken gedaan die nog veelzeggender zijn. In een toelichting op de tegenvallende kwartaalcijfers benadrukte CEO Jim Hackett dat kostenbesparingen absolute prioriteit hebben. "We blijven de slecht presterende delen van onze onderneming opnieuw opzetten en herstructureren." Financieel directeur Bob Shanks is nog duidelijker: "We nemen harde besluiten om de opbrengsten van slecht presterende bezittingen waar mogelijk op te voeren. De rest gaat de deur uit." En laat nou net Europa één van die onderdelen zijn van Ford waar het nog altijd slecht gaat. In het tweede kwartaal raakte Ford Europa weer 37 miljoen dollar in het rood terwijl de omzet vergeleken met vorig jaar ook een half miljard lager uitkwam op 7,6 miljard dollar. Europa is daarmee nog maar goed voor net een vijfde van de totale omzet bij Ford.

Een overname van Ford Europa door Volkswagen AG is daarom helemaal niet zo'n gek idee. Om te beginnen: vergeet niet dat de tweede speler op de Europese automarkt, het Franse PSA, vorig jaar de Europese activiteiten van General Motors heeft overgenomen. Uit recente cijfers van ACEA blijkt dat PSA daarmee haar marktaandeel in Europa in de eerste jaarhelft heeft opgevoerd naar 16,4 procent, nog wel op flinke afstand van de 24,4 procent van de Volkswagen-merken maar toch een stuk dichterbij dan voorheen. Weliswaar verkoopt Ford hier veel modellen die ook in het gamma van Volkswagen, Skoda, Seat of zelfs Audi te vinden zijn maar dat bleek voor PSA ook geen belemmering met Opel. Het heeft er alle schijn van dat de grote autojongens vooral streven naar schaalvergroting om zo hun fameuze ‘platforms' optimaal te gebruiken en de productiekosten per auto omlaag te dringen. Bovendien stelt een grotere schaal hen beter in staat de enorme kosten voor elektrificering en automatisch rijden op te brengen, zoals wijlen Sergio Marchionne vaak riep.

Maar door die bril gezien is er nog een tweede optie. Met Ford als onderneming is het al een tijd kwakkelen, zoals Hackett ook heeft toegegeven. De tweede autofabrikant van de VS wordt er door beleggers daar onder meer van beschuldigd dat het de weg naar elektrische auto's te laat heeft ingezet en nu een kostbare inhaalslag moet maken. De Volkswagen Groep is al een eind gevorderd op die weg, hoewel de elektrische auto's ook daar veel geld kosten. Als schaalvergroting het doel is, waarom zouden Volkswagen en Ford dan niet helemaal fuseren. Dat zou ook geografisch een interessante deal zijn, waarbij Ford de Duitsers optimaal toegang biedt tot de grote Noord-Amerikaanse automarkt en Volkswagen haar sterke positie in China en Zuid-Amerika ten dienste stelt van Ford. De toekomst zal het leren, maar mogelijk is die toekomst niet veraf.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
CBS: Maakbranches grootste werkverschaffer in Nederland (07-08-2018)
Tien faillissementen autobranche in juli 2018 (02-08-2018)
Fastned telt nu 9.500 klanten maar staat nog dik in het rood (01-08-2018)
Fastned krijgt ruim 1.4 miljoen euro subsidie van BENEFIC (24-07-2018)
Overijssel en Noord-Brabant leveren finalisten Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar (19-07-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Verkoop elektrische BMW’s lijkt af te vlakken (17-08-2018)
Race om de top is weer spannend (17-08-2018)
Volvo zet beursgang door (17-08-2018)
Nederlander gek op Belgische diesels (15-08-2018)
Tesla gaat ‘private’ optie bestuderen (15-08-2018)
Auto & Lease » RSS
ALD-vloot groeit wereldwijd met 10,1% (09-08-2018)
Vloot LeasePlan groeit bijna 7 procent (08-08-2018)
Leaseregistraties juli +24%; boodschappenauto’s domineren ranglijst (06-08-2018)
CBS: ook private leasetarieven aan inhaalslag bezig (01-08-2018)
VZR: Elektrische leaseauto gaat niet mee op vakantie (31-07-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
AM-weekendtip: Classic Days am Schloss Dyck 2018 (02-08-2018)
AM-weekendtip: Concours d’Elégance Paleis Het Loo 2018 (29-06-2018)
Ode aan 'La Grandezza della Lancia' (07-06-2018)
Nieuw record: 60 miljoen voor een Ferrari 250GTO (04-06-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Porsche, BYD én Bollinger (17-08-2018)
Zwitserland verbiedt dieselmodellen Mercedes en Porsche (17-08-2018)
WLTP: Mercedes zette ‘nichemodellen’ in de wacht (15-08-2018)
Audi-baas Stadler blijft in de cel (15-08-2018)
Ook Yamaha Motors sjoemelde (13-08-2018)
Auto & Politiek » RSS
Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s (18-05-2018)
Europees Parlement: "Vóór eind 2018 wetgeving rond gelijke toegang tot data uit voertuigen" (26-02-2018)
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
GM houdt vast aan dieselcenter in Turijn (15-08-2018)
BMW roept in de fik vliegende auto’s terug (08-08-2018)
BMW in problemen wegens motorbranden (06-08-2018)
Britse APK jaagt automobilist op kosten (26-07-2018)
Dacia moet auto’s terugroepen (23-07-2018)
Auto & Technologie » RSS
‘Uber zou automatisch rijden op moeten geven’ (17-08-2018)
Kia toont nieuwe generatie Separated Sound Zone technologie (13-08-2018)
Schaeffler Group en Paravan richten joint venture op rond 'drive-by-wire' technologie (10-08-2018)
Toyota zet vol in op waterstof (30-07-2018)
Audi start met serie-productie elektrische motoren (25-07-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Nipparts verhuist naar Turijn (13-06-2018)
Avon introduceert nieuwe ZT7 premium zomerband (07-06-2018)
Autodis Group neemt Geevers Auto Parts over (05-06-2018)
Ook JLR sjoemelde met prijzen onderdelen (04-06-2018)
KAWE, Kavo Parts en NRF weer met Holland House naar Automechanika Dubai (30-04-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Zweden versterken positie op Belgische dealermarkt (15-08-2018)
Britse megadealer Pendragon ziet winst kelderen (10-08-2018)
Louwman aangesteld als dealer en servicepartner Streetscooter (09-08-2018)
Dealerbedrijf Autohaas in tweeën verkocht (10-07-2018)
Kroymans neemt ACS Hilversum over (09-07-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Fiat laat de Punto na 25 jaar vallen (17-08-2018)
Hyundai Kona Electric: duizenden bestellingen 'op de gok' (19-07-2018)
Ford opent aanval op concurrentie met nieuwe Focus (11-07-2018)
Subaru '2.0' zet Europa weer op de kaart (04-07-2018)
Tesla toont Model 3 in Europa (04-07-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Europese markt schadeherstel zakt flink in (18-07-2018)
Autec- VLT lanceert nieuwe serie carrosserieschaarhefbruggen (07-06-2018)
Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel (04-05-2018)
Krap een derde schades via merkerkenning hersteld (19-04-2018)
Autoschade Herstel Groep breidt uit in Flevoland (10-04-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Nieuw bedrijfswagenconcept van start (15-08-2018)
Coxx verplaatst productie chassis Dodge Frontrunner van NL naar VS (16-07-2018)
Bescheiden groei bestelautoverkoop; juni +4% (04-07-2018)
VW en Ford samen in bestelwagens (26-06-2018)
Weer een goede bestelautomaand; mei +8% (04-06-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Jasper Steffens is nieuwe partner Crossroads Executive Solutions (07-08-2018)
Nederlander Van Aalten is nieuwe verkoopdirecteur Bentley (31-07-2018)
Claire Scott is nieuwe COO NewMotion (30-07-2018)
Stefanie Wurst is nieuwe managing director BMW NL (30-07-2018)
Mitsubishi haalt design-goeroe Dambrosio binnen (30-07-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
James Autoservice introduceert nieuwe huisstijl (12-03-2018)
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
VW in Nederland op plus van 164 procent (10-08-2018)
Jaguar Land Rover zakt diep in de rode cijfers (02-08-2018)
Franse automarkt maakt sterke sprong (02-08-2018)
VW boekt recordcijfers over H1 2018 maar waarschuwt toch (02-08-2018)
Bestelautoverkoop dieselt gestaag door; juli +9% (02-08-2018)
Occasions » RSS
Ook hete vakantiemaand draagt steentje bij aan occasionrecordjaar; juli +5,6% (07-08-2018)
Q2 Marktplaats: SUV's verliezen aan populariteit onder Nederlanders (19-07-2018)
Autobedrijf Van der Wal en Zonen officieel Hofleverancier (17-07-2018)
Kabinet werkt aan oplossingen rond parallelimport (13-07-2018)
Porsche 911 populairste tweedehands sportauto (12-07-2018)
Overige » RSS
FCA-baas Marchionne was al een jaar ernstig ziek (30-07-2018)
Sergio Marchionne (66) overleden (25-07-2018)
James Bonds Aston Martin DB5 van Lego (19-07-2018)
Testrijder verongelukt op VW-circuit (17-07-2018)
52% van de Nederlandse autokopers is niet merktrouw (27-06-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1792)...

Frits Kroymans in Carros magazine over Enzo Ferrari

Frits Kroymans in Carros magazine over Enzo Ferrari

Poll

Tesla haalt het einde van de zomer niet

Geef je mening toon resultaten