Laatste nieuws:

DETROIT/WOLFSBURG, 9 augustus 2018 12:28

Analyse: Gaat Volkswagen Ford Europa kopen?

Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan doen zich interessante ontwikkelingen voor rond Volkswagen en Ford. Die roepen de vraag op of de Duitsers misschien Ford’s Europese activiteiten over willen nemen. Of, ook een mogelijkheid, dat er zelfs een fusie van beide autobedrijven in het vat zit.

Laten we de ‘bewijzen' op een rijtje zetten. Om te beginnen kondigden de Volkswagen Group en Ford eind juni aan dat ze kijken naar een aantal mogelijke gezamenlijke projecten, met name de ontwikkeling en bouw van bestelwagens. Daarbij gaat het er vooral om die voertuigen schoner te maken om aan de strengere milieu-eisen te blijven voldoen en bijvoorbeeld ook in milieuzones te kunnen rijden. VW en Ford spreken over ‘een strategische alliantie waardoor ze beide hun concurrentiekracht kunnen versterken'. Bij alle berichtgeving over die informatie, ook hier op de AM-website, is de schijnwerper vooral gericht op de bestelauto's. Maar de autofabrikanten hebben het zelf over 'verscheidene projecten' die verder niet met name worden genoemd.

Opmerkelijk is dat CEO Herbert Diess van Volkswagen AG bij de presentatie van de halfjaarcijfers op een vraag of de alliantie met Ford ook over personenauto's kon gaan geen antwoord wilde geven. Geen bevestiging maar dus ook geen ontkenning. Maar deze week heeft een nogal loslippige directeur van VW in Australië, ene Michael Bartsch, hardop gefilosofeerd over het samen met Ford ontwikkelen van een pick-up truck. Die auto zou dan de beste eigenschappen van de VW Amorak en de Ford Ranger moeten combineren, denkt Bartsch. Voor het Amerikaanse Carbuzz was dat voldoende aanleiding om meteen maar te spreken van een verdere uitbreiding van de eerder genoemde alliantie.

Aan de 'overkant' zijn er bij Ford uitspraken gedaan die nog veelzeggender zijn. In een toelichting op de tegenvallende kwartaalcijfers benadrukte CEO Jim Hackett dat kostenbesparingen absolute prioriteit hebben. "We blijven de slecht presterende delen van onze onderneming opnieuw opzetten en herstructureren." Financieel directeur Bob Shanks is nog duidelijker: "We nemen harde besluiten om de opbrengsten van slecht presterende bezittingen waar mogelijk op te voeren. De rest gaat de deur uit." En laat nou net Europa één van die onderdelen zijn van Ford waar het nog altijd slecht gaat. In het tweede kwartaal raakte Ford Europa weer 37 miljoen dollar in het rood terwijl de omzet vergeleken met vorig jaar ook een half miljard lager uitkwam op 7,6 miljard dollar. Europa is daarmee nog maar goed voor net een vijfde van de totale omzet bij Ford.

Een overname van Ford Europa door Volkswagen AG is daarom helemaal niet zo'n gek idee. Om te beginnen: vergeet niet dat de tweede speler op de Europese automarkt, het Franse PSA, vorig jaar de Europese activiteiten van General Motors heeft overgenomen. Uit recente cijfers van ACEA blijkt dat PSA daarmee haar marktaandeel in Europa in de eerste jaarhelft heeft opgevoerd naar 16,4 procent, nog wel op flinke afstand van de 24,4 procent van de Volkswagen-merken maar toch een stuk dichterbij dan voorheen. Weliswaar verkoopt Ford hier veel modellen die ook in het gamma van Volkswagen, Skoda, Seat of zelfs Audi te vinden zijn maar dat bleek voor PSA ook geen belemmering met Opel. Het heeft er alle schijn van dat de grote autojongens vooral streven naar schaalvergroting om zo hun fameuze ‘platforms' optimaal te gebruiken en de productiekosten per auto omlaag te dringen. Bovendien stelt een grotere schaal hen beter in staat de enorme kosten voor elektrificering en automatisch rijden op te brengen, zoals wijlen Sergio Marchionne vaak riep.

Maar door die bril gezien is er nog een tweede optie. Met Ford als onderneming is het al een tijd kwakkelen, zoals Hackett ook heeft toegegeven. De tweede autofabrikant van de VS wordt er door beleggers daar onder meer van beschuldigd dat het de weg naar elektrische auto's te laat heeft ingezet en nu een kostbare inhaalslag moet maken. De Volkswagen Groep is al een eind gevorderd op die weg, hoewel de elektrische auto's ook daar veel geld kosten. Als schaalvergroting het doel is, waarom zouden Volkswagen en Ford dan niet helemaal fuseren. Dat zou ook geografisch een interessante deal zijn, waarbij Ford de Duitsers optimaal toegang biedt tot de grote Noord-Amerikaanse automarkt en Volkswagen haar sterke positie in China en Zuid-Amerika ten dienste stelt van Ford. De toekomst zal het leren, maar mogelijk is die toekomst niet veraf.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Consument wacht af met elektrisch rijden (11:05)
Faillissementen autobranche in november 2018 (03-12-2018)
Akkoord over garage-cao, werken op zaterdag blijft vrijwillig (03-12-2018)
ALD analyse: omslagpunt diesel naar 47.000 km per jaar (29-11-2018)
DAF krijgt mega-order voor 1.500 trekkers (28-11-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Verkopen Audi vertonen flinke duikeling (10:23)
Tesla heeft oogje op fabrieken GM (11-12-2018)
Ford en VW: alles samen maar geen fusie (11-12-2018)
Chinese merken willen Europa veroveren met EV's (07-12-2018)
FCA bouwt autofabriek in Detroit (07-12-2018)
Auto & Lease » RSS
Leaseregistraties november +6%, Tesla in top-20 (06-12-2018)
Macadam wint Europese tender ALD Automotive (05-12-2018)
Groupe PSA lanceert Free2Move Lease in Nederland (04-12-2018)
Hyundai en Arval tekenen overeenkomst (03-12-2018)
Berijders met een elektrische auto verslikken zich in bijtelling (29-11-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Automobiel Management zoekt bassist (10-12-2018)
Automobiel Management Gala; start van een traditie (07-12-2018)
Online veiling klassieke auto’s The Gallery (06-12-2018)
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Auto & Milieu » RSS
Europees CO2-overleg faalt (11-12-2018)
Hyundai sluit proef met autodeelproject af (10-12-2018)
Renault stapt in deelautoproject Amsterdam (05-12-2018)
Toyota stopt met bijdragen aan Duitse milieubeweging (05-12-2018)
EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018 (30-11-2018)
Auto & Politiek » RSS
Draait China heffingen op personenauto’s terug? (10:56)
Nissan betuigt spijt en laat Ghosn vallen (11-12-2018)
Ghosn én Nissan in staat van beschuldiging (10-12-2018)
Baas BMW wijst uitnodiging Trump af (04-12-2018)
Toegang tot voertuigdata steviger op Europese agenda (30-11-2018)
Auto & Reclame » RSS
‘Online auto kopen niet erg populair’ (07-12-2018)
Strooien met kortingen kost automerken veel geld (04-12-2018)
Toyota dominant in zoekopdrachten internet (26-11-2018)
Britse waakhond verbiedt autoreclames (25-10-2018)
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Auto & Techniek » RSS
Opel gaat op zoek naar jong talent (11-12-2018)
VW verkocht ongekeurde testauto’s (10-12-2018)
Amerikanen hebben Hyundai/Kia in het vizier (26-11-2018)
Ford wil 'nieuwe auto-geur' wegsmelten (21-11-2018)
Toyota roept twee miljoen auto’s terug met airbag-problemen (01-11-2018)
Auto & Technologie » RSS
Hyundai gelooft ook in waterstof (11:39)
MEB-platform geeft VW concurrentievoordeel (11:00)
Waymo heeft autonoom rijden nog niet onder de knie (10:29)
Daimler koopt voor 20 miljard aan batterijcellen (10:10)
Nieuw R&D-centrum voor Seat in China (11-12-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
GroupAuto sluit partnerschap met Grossier.nu en Autotaal (10-12-2018)
Vierseizoenenband blijft populair (05-12-2018)
Eerste winterweer: Nederlanders massaal op zoek naar winterbanden (21-11-2018)
PartsPoint neemt Dabeko over (13-11-2018)
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
Autodealer nieuws » RSS
VKV Renault Culemborg 50 jaar Bovag-lid (10:05)
Weer overname in Belgische dealerwereld (11-12-2018)
Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over (03-12-2018)
Wensink Automotive neemt Dijkstra Autogroep over (27-11-2018)
Van Mossel wint drie prijzen (21-11-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel komt met elektrische Corsa, Mokka en Vivaro (10-12-2018)
Tesla maakt zich klaar voor Europese introductie Model 3 (10-12-2018)
Skoda zoekt het hogerop met de Scala (07-12-2018)
Hyundai lanceert nieuwe i20 (07-12-2018)
Elektrische MG naar Europa? (07-12-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Focwa inspireert jongeren voor schadeherstelvak (26-11-2018)
Markt voor autoschadeherstel krimpt fors tot 2030 (20-11-2018)
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen november +15%, nieuwe merken stomen op (04-12-2018)
Goed bezochte Bestelauto Expo krijgt vervolg in 2019 (22-11-2018)
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Bram Schot nieuwe voorzitter RvB Audi (15:33)
Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie (11:22)
Geordy Bloem nieuwe directeur B.V. NIMAG (05-12-2018)
Rick Verkuyl nieuwe eBay 'Head of Automotive Benelux' (04-12-2018)
Guillaume Dirrig is nieuwe marketing directeur Benelux bij Nissan (29-11-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Euro Repar Car Service breidt uit met 11 vestigingen (26-11-2018)
50 vestigingen van Autotaalglas sluiten zich aan bij Bovag (08-11-2018)
Vijf nieuwe leden voor garageformule CarProf (01-11-2018)
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
B2C-occasionverkoop nu al voorbij record van 2017 (05-12-2018)
WLTP-dip bijna achter de rug, november -7,4% (03-12-2018)
Maserati probeert ’t tij te keren (19-11-2018)
Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen (12-11-2018)
WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt (07-11-2018)
Occasions » RSS
Dit zijn de populairste occasionopties in Europa (06-12-2018)
Uitgestelde betaling bij AutoVeiling.nl (15-11-2018)
VWE: Export occasions naar hoogste niveau sinds 2012 (14-11-2018)
Bynco stelt platform open voor aanbod van derden (09-11-2018)
Occasionhandel in oktober over gehele linie positief (06-11-2018)
Overige » RSS
Gokje voor 10 dollar op Lamborghini van de paus (10-12-2018)
Wel of geen bijtelling in 2019? (06-12-2018)
DAF vindt oudste DAF truck in commercieel gebruik (04-12-2018)
Belgen schrappen de autospiegel (21-11-2018)
Duitse elektrische auto 'niet half zo sexy als een Tesla' (19-11-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1797)...

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten