Over de hele linie zit BMW nu toch meer in de hoek waar de klappen vallen. Zo werden op de grote Duitse thuismarkt afgelopen maand met 21.891 exemplaren 14 procent minder BMW’s en Mini’s verkocht dan vorig jaar juli. In Europa als geheel komt de terugloop uit op iets meer dan twee procent naar 76.971 stuks.

In de Verenigde Staten was met 26.278 stuks geen vooruitgang te zien. Dat lijkt te betekenen dat BMW steeds afhankelijker wordt van China waar met 46.692 auto’s in de afgelopen maand een groei van bijna acht procent gerealiseerd werd. China is daarmee nu goed voor een kwart van de wereldwijde afzet die in juli bij de groep – Rolls-Royce meegerekend – uitkwam op 182.051 exemplaren.

De Nederlandse verkoopdirecteur Pieter Nota is toch een tevreden mens: "Onze focus op duurzame, winstgevende verkoopgroei blijkt succesvol nu we meer klanten dan ooit weten aan te trekken, ondanks de tegenwind waar de auto-industrie op dit moment mee te kampen heeft." Nota stelt dat vooral de belangstelling voor de X-serie groot is, reden waarom BMW de productiecapaciteit voor die auto’s in China en Zuid-Afrika op gaat voeren.