Volkswagen Groep wil van Ducati af

De Volkswagen Groep wil toch van de Italiaanse motorenfabrikant Ducati af. Eind vorig jaar leek Audi de plannen om de bij haar ondergebrachte dochter af te stoten in de ijskast te zetten maar CEO Herbert Diess van VW heeft nu in een interview gesteld ‘klaar te zijn om van Ducati te scheiden’.

Volkswagen Groep wil van Ducati af

VW kocht Ducati in 2012 voor 860 miljoen, vooral op aandrang van de toenmalige topman Ferdinand Piëch die graag een toonaangevend motormerk in de stal wilde hebben. Voor Ducati was VW al de zesde eigenaar sinds 1985. De deal heeft Ducati echter niet de expansie gebracht die er van werd verwacht. Het aantal verkochte motoren is weliswaar toegenomen van 42.000 in 2012 tot 56.000 vorig jaar maar daarmee blijft het toch een nichemerk vergeleken bij bijvoorbeeld Honda dat jaarlijks 18 miljoen motoren verkoopt. Bovendien blijven de Italianen sterk afhankelijk van Europa waar het bijna 60 procent van de verkopen realiseert.

Financieel gesproken haalde Ducati vorig jaar een omzet van 736 miljoen, vrijwel evenveel als in 2016. De operationele winst bleef beperkt tot 28 miljoen euro, een kleinigheid binnen Audi waar Ducati officieel toe behoort. Ondanks de weifelingen van Audi hebben zich de laatste tijd wel al enkele kandidaten gemeld die het Italiaanse merk over willen nemen. Zo zou Eicher Motors, het bedrijf achter Royal Enfield, bereid zijn twee miljard op tafel te leggen, een bedrag dat de Volkswagen Groep in deze moeilijke tijden goed kan gebruiken.

Volkswagen Groep wil van Ducati af - Automobielmanagement.nl

Volkswagen Groep wil van Ducati af

De Volkswagen Groep wil toch van de Italiaanse motorenfabrikant Ducati af. Eind vorig jaar leek Audi de plannen om de bij haar ondergebrachte dochter af te stoten in de ijskast te zetten maar CEO Herbert Diess van VW heeft nu in een interview gesteld ‘klaar te zijn om van Ducati te scheiden’.

Volkswagen Groep wil van Ducati af

VW kocht Ducati in 2012 voor 860 miljoen, vooral op aandrang van de toenmalige topman Ferdinand Piëch die graag een toonaangevend motormerk in de stal wilde hebben. Voor Ducati was VW al de zesde eigenaar sinds 1985. De deal heeft Ducati echter niet de expansie gebracht die er van werd verwacht. Het aantal verkochte motoren is weliswaar toegenomen van 42.000 in 2012 tot 56.000 vorig jaar maar daarmee blijft het toch een nichemerk vergeleken bij bijvoorbeeld Honda dat jaarlijks 18 miljoen motoren verkoopt. Bovendien blijven de Italianen sterk afhankelijk van Europa waar het bijna 60 procent van de verkopen realiseert.

Financieel gesproken haalde Ducati vorig jaar een omzet van 736 miljoen, vrijwel evenveel als in 2016. De operationele winst bleef beperkt tot 28 miljoen euro, een kleinigheid binnen Audi waar Ducati officieel toe behoort. Ondanks de weifelingen van Audi hebben zich de laatste tijd wel al enkele kandidaten gemeld die het Italiaanse merk over willen nemen. Zo zou Eicher Motors, het bedrijf achter Royal Enfield, bereid zijn twee miljard op tafel te leggen, een bedrag dat de Volkswagen Groep in deze moeilijke tijden goed kan gebruiken.