Augustus 2018: Aandeel diesel zakt verder weg in Duitsland

In Duitsland zijn de afgelopen maand augustus 316.400 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 25 procent meer dan een jaar eerder, wat ook op de Duitse markt te danken is aan het éénmalige effect van de nieuwe WLTP-eisen, stelt het Verband der Automobilindustrie.

EU-hof: Duitse tolheffing discrimineert buitenlandse automobilisten

VDA meldt ook dat 32,6 procent van die nieuwe auto’s een diesel was waarmee het aandeel diesel over de eerste acht maanden van 2018 uitkomt op 32,2 procent. Een jaar eerder was in augustus nog 37,7 procent van de nieuwe personenauto’s een diesel.

De verkopen van nieuwe auto’s komen over de periode januari tot en met augustus dankzij de recente spurt ruim zes procent hoger uit. VDA-voorzitter Bernard Mattes blijft voor heel 2018 echter liever bij de voorspelde 3,5 procent groei voor de Duitse automarkt: "We mogen in deze eenmalige opleving niet te veel lezen."

Maar WLTP had tegelijk grote invloed op de productiecijfers. De Duitse autofabrieken kwamen, mede door de vakanties, in augustus met 310.400 nieuwe auto’s 31 procent lager uit dan een jaar eerder. De export van in Duitsland gebouwde auto’s daalde met 34 procent naar 234.000 exemplaren en komt daarmee over de eerste acht maanden zes procent lager uit.

Augustus 2018: Aandeel diesel zakt verder weg in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Augustus 2018: Aandeel diesel zakt verder weg in Duitsland

In Duitsland zijn de afgelopen maand augustus 316.400 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 25 procent meer dan een jaar eerder, wat ook op de Duitse markt te danken is aan het éénmalige effect van de nieuwe WLTP-eisen, stelt het Verband der Automobilindustrie.

EU-hof: Duitse tolheffing discrimineert buitenlandse automobilisten

VDA meldt ook dat 32,6 procent van die nieuwe auto’s een diesel was waarmee het aandeel diesel over de eerste acht maanden van 2018 uitkomt op 32,2 procent. Een jaar eerder was in augustus nog 37,7 procent van de nieuwe personenauto’s een diesel.

De verkopen van nieuwe auto’s komen over de periode januari tot en met augustus dankzij de recente spurt ruim zes procent hoger uit. VDA-voorzitter Bernard Mattes blijft voor heel 2018 echter liever bij de voorspelde 3,5 procent groei voor de Duitse automarkt: "We mogen in deze eenmalige opleving niet te veel lezen."

Maar WLTP had tegelijk grote invloed op de productiecijfers. De Duitse autofabrieken kwamen, mede door de vakanties, in augustus met 310.400 nieuwe auto’s 31 procent lager uit dan een jaar eerder. De export van in Duitsland gebouwde auto’s daalde met 34 procent naar 234.000 exemplaren en komt daarmee over de eerste acht maanden zes procent lager uit.