‘Hard Brexit’ kost tienduizenden autobanen

In de Britse auto-industrie gaan tienduizenden banen verloren als Groot-Brittannië geen deal met de rest van de EU bereikt over een nieuwe handelsrelatie en er dus een ‘hard Brexit’ komt. Dat heeft topman Ralf Speth van Jaguar Land Rover de Britse premier May voorgehouden tijdens een speciaal Brexit-seminar voor de autobazen.

'Hard Brexit' kost tienduizenden autobanen

Voor JLR zelf ziet Speth nauwelijks een toekomst in Groot-Brittannië ‘als de snelwegen in en uit Dover een enorm parkeerterrein worden’. Met dat laatste refereert hij aan het feit dat er in Dover, verreweg de drukste veerhaven van Europa met dagelijks duizenden aankomende en vertrekkende vrachtwagens, bij zo’n harde Brexit weer grenscontroles moeten komen. Dat zal leiden tot onafzienbare files met alle vertragingen van dien. "Dat kan de just-in-time productie van auto’s ernstig in gevaar brengen en de sector als geheel zeker 70 miljoen euro per dag gaan kosten. Het is goedkoper om auto’s in Slovenië te bouwen," waarschuwde Speth. De JLR-directeur vindt dat er aan de heersende onzekerheid over Brexit snel een eind gemaakt moet worden: "We moeten als autobedrijven voortdurend allerlei besluiten nemen die niet meer teruggedraaid kunnen worden."

‘Hard Brexit’ kost tienduizenden autobanen - Automobielmanagement.nl

‘Hard Brexit’ kost tienduizenden autobanen

In de Britse auto-industrie gaan tienduizenden banen verloren als Groot-Brittannië geen deal met de rest van de EU bereikt over een nieuwe handelsrelatie en er dus een ‘hard Brexit’ komt. Dat heeft topman Ralf Speth van Jaguar Land Rover de Britse premier May voorgehouden tijdens een speciaal Brexit-seminar voor de autobazen.

'Hard Brexit' kost tienduizenden autobanen

Voor JLR zelf ziet Speth nauwelijks een toekomst in Groot-Brittannië ‘als de snelwegen in en uit Dover een enorm parkeerterrein worden’. Met dat laatste refereert hij aan het feit dat er in Dover, verreweg de drukste veerhaven van Europa met dagelijks duizenden aankomende en vertrekkende vrachtwagens, bij zo’n harde Brexit weer grenscontroles moeten komen. Dat zal leiden tot onafzienbare files met alle vertragingen van dien. "Dat kan de just-in-time productie van auto’s ernstig in gevaar brengen en de sector als geheel zeker 70 miljoen euro per dag gaan kosten. Het is goedkoper om auto’s in Slovenië te bouwen," waarschuwde Speth. De JLR-directeur vindt dat er aan de heersende onzekerheid over Brexit snel een eind gemaakt moet worden: "We moeten als autobedrijven voortdurend allerlei besluiten nemen die niet meer teruggedraaid kunnen worden."