Voorzitter Klaus Müller vraagt de overheid een fonds in te stellen om daaruit het waardeverlies van dieselauto’s te compenseren. "Zo’n diesel hulpfonds dat gefinancierd wordt door de autofabrikanten zou op dit moment het juiste en belangrijkste signaal zijn." Müller denkt concreet dat de boetes die VW en mogelijk Daimler of andere autobedrijven krijgen wegens sjoemelen in zo’n hulpfonds gestort moeten worden.

Het VZBZ heeft ook aangekondigd dat het namens door dieselgate getroffen autobezitters een massale schadeclaim – class action – gaat indienen tegen het Volkswagen-concern. De consumentenbond doet dat samen met autorijders organisatie ADAC. Dieselrijders die na november 2008 een VW, Audi, Skoda of Seat met één van de betrokken dieselmotoren hebben gekocht worden uitgenodigd zich bij de klacht aan te sluiten. Beide clubs denken hun zaak op 1 november aanhangig te maken bij de rechtbank in Braunschweig. Die rechters behandelen ook alle andere klachten en zaken rond dieselgate.