Dat stellen analisten op Wall Street. Ford heeft eerder gezegd dat het bedrijfsonderdelen of regio’s die verlies lijden er weer bovenop zal helpen of af zal stoten. Maar CEO Jim Hackett heeft een jaar na zijn aantreden nog steeds niet duidelijk gemaakt wat hij precies wil.

Volgens de financiële wereld, onder meer geciteerd door nieuwszender CNBC, staan ook de activiteiten in Zuid-Amerika op het spel. "We verwachten dat Hackett Ford een stuk kleiner zal maken in het kader van een plan om in de kosten te snijden en zich zal terugtrekken uit businesses en markten waar Ford verlies lijdt of moeite heeft om de winst op te voeren," zegt Brian Johnson, auto-analist bij Barclays bank. "Zuid-Amerika en Europa zijn de twee regio’s die Ford kan schrappen of drastisch krimpen." Ook zijn collega Alan Jonas van Morgan Stanley denkt dat Ford Europa vermoedelijk op zal offeren.

Wat de Verenigde Staten betreft heeft Ford onlangs wel al aangekondigd dat het stopt met de verkoop van kleinere modellen. Het plan was om nog wel door te gaan met de Focus maar die auto dan in China te laten bouwen maar dat is doorkruist door de handelsoorlog die is ontketend door president Donald Trump. Analist Jonas denkt dat echter Ford ook in Noord-Amerika verder zal ingrijpen: "We schatten dat rondweg een kwart van het fysieke en menselijke kapitaal in businesses zit die geen positief rendement op kunnen leveren."