Dat heeft topman Denis Gorteman van het grootste autobedrijf van België aangekondigd. Klanten zullen een testrit kunnen aanvragen, een model en opties kiezen, een offerte vragen én betalen. "Ik hoop dat we tegen het Autosalon in januari klaar zijn," stelt hij in De Tijd.

D’Ieteren zet het online platform op maar laat de digitale verkoop volledig door zijn concessiehouders beheren. Kopers moeten bij de bestelling een dealer in hun buurt selecteren, zonder dat ze die per se zullen zien. De dealers moeten beslissen welke auto’s ze tegen welke prijs online plaatsen en de factuur uitschrijven. Zo vermijdt D’Ieteren, dat vorig jaar 125.000 auto’s verkocht in België, een opstand bij de dealers die een heilige angst hebben voor online concurrentie van de importeur.

De online verkoop, zowel van wagens uit voorraad als op bestelling, is aanvankelijk enkel beschikbaar voor consumenten en voor het merk Volkswagen, nog niet voor andere VW-merken zoals Audi, Seat of Skoda. "Het is een ingewikkelde operatie waarin we onze weg zoeken. We worden geen Amazon van de ene op de andere dag," aldus Gorteman. D’Ieteren denkt dat de consument wel interesse heeft in het online kopen van een auto. "Elke klant is anders. Sommige mensen willen absoluut geen verkoper zien, anderen willen alles van A tot Z bespreken." Desalniettemin heeft hij geen al te hoge verwachtingen: "Onze doelstellingen liggen heel laag. We zullen zeker in het begin niet veel online verkopen. Stel dat het om 3 procent gaat, dan nog moeten die mensen bij ons de oplossing vinden. En die 3 procent zal ooit 5 of 10 procent worden. Alleen weten we niet wanneer."