100.000 banen op de tocht bij VW door CO2-eisen

De door Europa afgesproken strenge eisen voor de reductie van de CO2-uitstoot van auto’s kunnen alleen al bij Volkswagen tot het verlies van 100.000 banen leiden. Dat heeft topman Herbert Diess gezegd in een interview met de Süddeutsche Zeitung.

100.000 banen op de tocht bij VW door CO2-eisen

Hij reageert daarmee op het besluit van de Europese ministerraad dat de uitstoot van nieuwe personenwagens tegen 2030 straks 35 procent minder moet zijn dan momenteel. "Een transformatie van deze snelheid is erg moeilijk beheersbaar, omdat binnen tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand in de productie, of 100.000 banen, geschrapt moeten worden", aldus Diess.

Hij benadrukte daarbij dat zijn verhaal geen chantage is maar gebaseerd is op de feiten. "Een dergelijke drastische verlaging is een pijnlijke revolutie en geen gecontroleerde transitie." Eerder al noemde de machtige Duitse auto-organisatie VDA de nieuwe Europese eisen onhaalbaar en onrealistisch. Het VDA vindt dat Europa dan ook moet opdraaien voor de kosten van het verlies aan werkgelegenheid.

100.000 banen op de tocht bij VW door CO2-eisen - Automobielmanagement.nl

100.000 banen op de tocht bij VW door CO2-eisen

De door Europa afgesproken strenge eisen voor de reductie van de CO2-uitstoot van auto’s kunnen alleen al bij Volkswagen tot het verlies van 100.000 banen leiden. Dat heeft topman Herbert Diess gezegd in een interview met de Süddeutsche Zeitung.

100.000 banen op de tocht bij VW door CO2-eisen

Hij reageert daarmee op het besluit van de Europese ministerraad dat de uitstoot van nieuwe personenwagens tegen 2030 straks 35 procent minder moet zijn dan momenteel. "Een transformatie van deze snelheid is erg moeilijk beheersbaar, omdat binnen tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand in de productie, of 100.000 banen, geschrapt moeten worden", aldus Diess.

Hij benadrukte daarbij dat zijn verhaal geen chantage is maar gebaseerd is op de feiten. "Een dergelijke drastische verlaging is een pijnlijke revolutie en geen gecontroleerde transitie." Eerder al noemde de machtige Duitse auto-organisatie VDA de nieuwe Europese eisen onhaalbaar en onrealistisch. Het VDA vindt dat Europa dan ook moet opdraaien voor de kosten van het verlies aan werkgelegenheid.