In feite gaat het om een boete van 5 miljoen en een bedrag van 795 miljoen aan met het sjoemelen ‘opgehaalde’ illegale winst. Het bedrag komt bovenop de recordboete van één miljard euro voor moederbedrijf Volkswagen Groep. Bovendien loopt het strafonderzoek tegen twintig betrokkenen bij Audi – waaronder de gearresteerde ex-topman Rupert Stadler – nog altijd door.

De boete is volgens justitie opgelegd omdat de V6- en V8-dieselmotoren van Audi tussen 2004 tot 2018 wegens de manipulatie-software niet voldeden aan de wettelijke vereisten. Audi zal, net als eerder Volkswagen AG, niet in hoger beroep gaan. Wel lopen er nog steeds grote aantallen claims van autobezitters die eisen dat de waardevermindering van hun auto’s door dieselgate gecompenseerd dient te worden. Als die eisen worden toegewezen, dan kan dat beide autobedrijven nog eens miljarden kosten. Ook is er nog een rechtszaak van aandeelhouders die schade hebben geleden door de koersval van de Volkswagen Groep nadat het schandaal ruim drie jaar geleden naar buiten kwam.