Nu gaat een ander bedrijf uit het Aziatische land, Car Inc., gespecialiseerd in autoverhuur, zich over het automerk ontfermen. Zo’n 55 jaar na het verdwijnen van het automerk in Duitsland, had Foton (een divisie van BAIC) er weer een premiummerk van willen maken, met als verkoopstartpunt China. Met de lancering van het SUV model BX7 was er vorig jaar sprake van enig succes, aangezien er 44.000 exemplaren werden verkocht. Maar een premiummerk (her)lanceren is makkelijker dan klanten duurzaam aan jou binden. Daar weten ze bij Alfa Romeo en Maserati alles van.

Investeringen

In 2018 daalde de verkoop namelijk met ruim 23 %, met als gevolg een verlies van 208 miljoen euro (tegenover 35 miljoen in het jaar er voor) en dat ondanks de kapitaalverhoging van 500 miljoen euro in juli 2017, die niets heeft uitgehaald. Voor Foton was dit genoeg om de handdoek in de ring te gooien en zich weer te concentreren op haar trucks. Nu mag Car Inc. zijn geluk proberen met Borgward. Het autoverhuurbedrijf heeft inmiddels 67 % van de aandelen in handen en is anders dan Foton wel bereid om nog te investeren in het automerk van weleer. Dat is voor het voortbestaan van Borgward sowieso noodzakelijk, want met alleen turbobenzine varianten red je het tegenwoordig niet meer in China. Er moet flink geïnvesteerd worden in elektrische en stekkerhybride modellen, autotypes die min of meer verplicht worden in China. Car Inc. is net als Foton nog steeds van plan om Borgward in Europa te herlanceren. In Duitsland is de verkoop inmiddels begonnen, maar daar komt het merk nog niet op de verkoopradar voor.